Sv: Bibelutdeling i skolen
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Jeg hadde latt guttungen ta i mot Bibelen, og så hadde jeg ved første anledning spurt lærere/rektor om når det kommer noen og deler ut Koranen, evt. andre hellige bøker.
Enten får alle komme på lik linje, eller så får de la trosopplæring, eller evt mangel på dette, være opp til hjemmet.
Men i motsetning til den norske kirken deler ikke imamene ut koranen til vantro. Koranen er noe man får opplæring i og deretter får sin egen koran.
Som deg mener jeg at det bør være sidestilt slik at alle religioner har like stor plass, slik er det jo desverre ikke.
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Utdeling av bibel er vel og bra, det. Det er vel ikke forkynning i seg selv. Man blir ikke automatisk kristen av å bla i en slik, og det er vel et godt utgangspunkt for å lære om kristendom. Men jeg ville ikke akseptert den koblingen til menigheten, på samme måte som jeg ville mislikt at barna fikk gratis skolebøker mot at det var reklame i dem, eller det kom tydelig fram på annet hvis hvem som hadde sponset dem.
Vel og bra?
Jeg synes det ikke er særlig greit at den norske skolen lar kateketene komme og lage slike bibelseremonier. Selv holdt jeg mitt barn borte fra skolen den dagen den skulle overrekkes en gang for lenge siden. Det er tøvete at gammelmodige lærere skal holde denne inndoktrineringen i hevd.
Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.
Nå er det nå engang slik at den lutherske tro er er den norske stats offisielle religion. Da synes jeg ikke det er så rart at barna får hver sin bibel. De lærer jo også om andre religioner. Dessuten informerte jo skolen i dette tilfellet på forhånd, og det var frivillig om man ville ta i mot bibelen.
Hvorvidt det er riktig at den lutherske tro skal være en offisiell religion - dvs. om stat og kirke bør skille lag - ja, det er en egen debatt. Så lenge det er som det er, synes jeg ikke man trenger å uffe seg over en bibel.
Hvor frivillig er det når det skal lages en seremoni, på skolen hvor barna ropes opp med navn?
|