Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-09, 16:33   #61
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er jo ikke det man sier her. Kun at skolen skal legge til rette for det, blant annet gjennom aktivt å invitere. Hvor mange skoler som deler ut bibler tror du f.eks. henvender seg til muslimske trossamfunn/moskéer for å be om besøk med koranutdeling?

Det er vel ingen som inviterer kirkesamfunn heller? Det er et selskap som tar kontakt med skolene og spør om de får komme, ikke motsatt.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 17:01   #62
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det er vel ingen som inviterer kirkesamfunn heller? Det er et selskap som tar kontakt med skolene og spør om de får komme, ikke motsatt.

Og dermed kan skolene bare stikke hodet i sanden og overse det faktum at det er skikkelig diskriminerende overfor barna, for ikke å snakke om ulovlig?

Gammel 20-02-09, 17:03   #63
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Og dermed kan skolene bare stikke hodet i sanden og overse det faktum at det er skikkelig diskriminerende overfor barna, for ikke å snakke om ulovlig?

Nei, jeg synes ikke det. Jeg synes ingen skal levere ut hellige skrifter i skoletiden -jeg synes alt som minner om forkynnelse er et privat anliggende. Det bare så ut som om du trodde utdelingen var en aktiv handling fra skolenes side, noe som ikke er tilfelle.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 17:14   #64
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det har jeg aldri verken trodd eller sagt, men når det er engang ER slik at de godtar dette, så mener jeg at ansvaret faller på dem og dem alene for at forholdene er likeverdige.

Gammel 20-02-09, 17:19   #65
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Brukes ikke den bibelen til skoleoppgaver og sånt? Syns jeg husker at vi leste fra den på skolen og fikk lekser og sånt og måtte øve oss på å finne frem og gjøre oss kjent med bibelen på den måten. Jeg er i mot det hvis de lager et voldsomt oppstyr å deler ut som en slags seremoni, det syns jeg blir helt feil.

Gammel 20-02-09, 17:19   #66
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg synes det ikke er diskriminering overfor barna og ser ikke helt problemet. Jeg tenker at det går opp i opp, og at barna lærer om de ulike religioner uansett. Hva skal man gjøre? Ha et exelark med oversikt over eksakt antall tid som blir brukt til å undervise i kristendom, islam, budhisme etc. ?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 17:20   #67
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Hva skal man gjøre? Ha et exelark med oversikt over eksakt antall tid som blir brukt til å undervise i kristendom, islam, budhisme etc. ?

Det hadde vært fint.

Gammel 20-02-09, 17:32   #68
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Det hadde vært fint.

Ok, det kontrollbehovet har ikke jeg. Så lenge de lærer det de skal, legger jeg meg ikke opp i at absolutt alt skal være likt hele veien.

Gammel 20-02-09, 17:32   #69
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her får barna tilbud om å få Det nye Testamentet i kirken og det synes jeg er en grei ordning. Utdeling av hellige skrifter kan holden adskilt fra skolen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 17:35   #70
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Dette ser jeg virkelig ikke noe problem i. Jeg regner med at et eller annet selskap har spurt skolen om å få lov til å komme, og skolen har sagt ja. Jeg hadde reagert først dersom en annen utbredt religion hadde spurt om det samme, og fått avslag.

Jeg ser på ingen måte dette som forkynning. Det er snakk om en bok, verdens mest leste om jeg ikke tar helt feil, og som de fleste unger vil finne veldig kjedelig. Jeg vil også påstå at bibelen er en del av kulturarven vår, jeg tror den har hatt såpass stor påvirkning på vår kultur gjennom en del hundre år, og derfor ser jeg på det som ganske fornuftig å ha den i bokhylla.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 18:46   #71
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Dette ser jeg virkelig ikke noe problem i. Jeg regner med at et eller annet selskap har spurt skolen om å få lov til å komme, og skolen har sagt ja. Jeg hadde reagert først dersom en annen utbredt religion hadde spurt om det samme, og fått avslag.

Jeg ser på ingen måte dette som forkynning. Det er snakk om en bok, verdens mest leste om jeg ikke tar helt feil, og som de fleste unger vil finne veldig kjedelig. Jeg vil også påstå at bibelen er en del av kulturarven vår, jeg tror den har hatt såpass stor påvirkning på vår kultur gjennom en del hundre år, og derfor ser jeg på det som ganske fornuftig å ha den i bokhylla.

Enig! Ei bok er ei bok, særlig hvis man ikke tror på innholdet. Det blir først forkynning om de har en utdelingssermoni. Jeg har svært liten tro på å hindre folk i lese bøker. Særlig siden bibelen, lest av en som ikke tror på den, gir flere argumenter mot å tro enn for.

Selvsagt hadde det vært enda kjekkere om man også hadde fått toraen, snorre og koranen, men det er ikke et argument mot å motta kun en av dem.

Jeg syns faktisk det er bedre at de får bibelen i skolen enn i kirka, særlig hvis de bruker den litt kritisk i undervisningen. Får de den i kirka blir det en del av noe religiøst. På riktig måte i skolen, kan det bli en del av undervisningen.

Gammel 20-02-09, 18:59   #72
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Mange menigheter/skoler har en plan for samarbeid, som er laget i fellesskap av skolen og menigheten der skolen ligger. De går ut på f eks ett møte mellom prest/kateket i året, i fjerde klasse kan det f eks være opplegg om sorg, i tredje kan det være omvisning i kirken. Noen har også påskevandring, der man lærer om påsken gjennom en vandring i kirken.
Disse kirke/skole-planena blir laget ut fra hva som er aktuelt å involvere kirken i.
Jeg tror ikke det er så mange selskap som kommer og deler ut lenger (er det Gideon dere mener?) Tror det helst er den lokale menigheten fra Dnk

Gammel 20-02-09, 19:04   #73
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det å mene at det ikke skal deles ut bibler på skolen er det samme som å "hindre barna i å lese bibelen"...?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 19:04   #74
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Jeg tror ikke det er så mange selskap som kommer og deler ut lenger (er det Gideon dere mener?) Tror det helst er den lokale menigheten fra Dnk

Uhum. Og hvor får den lokale menigheten biblene fra, tror dere? Tror dere at de betaler dem selv?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 19:05   #75
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg synes ikke det å mene at det ikke skal deles ut bibler på skolen er det samme som å "hindre barna i å lese bibelen"...?

Hvis biblene trengs i undervisningen, så er det bare å ha et sett på skolen. Evt. kopiere den teksten som trengs (som de gjør med alt annet).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 19:40   #76
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Nå er det nå engang slik at den lutherske tro er er den norske stats offisielle religion. Da synes jeg ikke det er så rart at barna får hver sin bibel. De lærer jo også om andre religioner. Dessuten informerte jo skolen i dette tilfellet på forhånd, og det var frivillig om man ville ta i mot bibelen.

Hvorvidt det er riktig at den lutherske tro skal være en offisiell religion - dvs. om stat og kirke bør skille lag - ja, det er en egen debatt. Så lenge det er som det er, synes jeg ikke man trenger å uffe seg over en bibel.

Gammel 20-02-09, 19:44   #77
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jada, man skal bare drite opp i hva MR og diverse dommer sier.

Gammel 20-02-09, 19:48   #78
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Hm, hva er MR, Sitron? Jeg anser meg selv som fersk på forumet ennå, og er fremdeles ikke helt oppdatert på forkortelser.

Gammel 20-02-09, 19:55   #79
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Selvfølgelig skal du ikke drite i hva jeg sier.

:fjas:

Gammel 20-02-09, 20:08   #80
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde ikke giddet å hisse meg opp over det ... Mine barn skulle fått bibel hvis de ville ha.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.