Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Elbil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-09, 21:13   #41
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg hadde faktisk elbiler som eget fag på ingeniørhøyskolen. Men det er leeeeenge siden nå. Den gangen var det ihvertfall vanlig at det var en bensin eller dieselvarmer som ga varme i bilen.

Ja, det er gjerne f.eks. Webasto som benyttes for å gi varme. Dette i basis samme løsningen som benyttes på mange dieselbiler i dag.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:16   #42
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Hvor mye ekstra strøm bruker de når det er 15 minus ute? (varmeapparat og sånn mener jeg)

Problemet er vel ikke at de bruker mer strøm direkte, men at batteriene får lavere virkningsgrad i kulda. Dette igjen avhengig av batteriteknologien også. Og mange av elbilene bruker ganske gammel batteriteknologi...

F.eks. glemte man litt eldre mobiltelefoner i bilen på vinteren virket de gjerne ikke før de var blitt oppvarmet igjen pga. batteriet. I dag benyttes bedre batteriteknologi som tåler lav temperatur bedre.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 21:54   #43
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg tenker mer på at jeg ikke synes El-biler er robuste nok til at jeg hadde vært komfortabel med stor fart og at alle andre på veien er ti ganger tyngre enn meg.

Vår er en helt alminnelig Peugot 106, bare elektrisk.

Her er en nær slektning av Ella:

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 22:14   #44
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.945
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil

Vi har kjøpt en Buddy, Kewet som bil nr 2. Den er 3-seter. Koster 140 000 kroner helt splitter ny. Rekkevidde er fra 40 - 80 km, avhengig av temperatur og kjørestil.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 23:08   #45
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.783
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Vår er en helt alminnelig Peugot 106, bare elektrisk.

Her er en nær slektning av Ella:

Vel, den er ikke akkurat stor.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 08:45   #46
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elbil

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Vel, den er ikke akkurat stor.

Nei, det har du rett i. Hvis du vil ha en stor bil er ikke dagens El-bilutvalg det du trenger å lete i. Du finner i beste fall noe med hybridteknologi, som lettere lar seg skalere til store biler.

Me det er nå ikke så forferdelig lenge siden folk med alminnelig inntekt stort klarte seg med bensinbiler av Peugot 106 -størrrelsen, og den er jo i alle fall ikke beregnet på å pakkes full av svigermor, surfbrett, koffert og snippeske for påsketur. Men vi kjenner folk som eier El-bil, og bruker pengene de sparer på å ha en El-bil på å leie bil de gangene de trenger noe større og kraftigere på ferie e.l. Slik får de El-bilens fordeler i hverdagen, og tilpasser bilbehovet for feriebruk (van, jeep, komfy langdistanse) uten å måtte drasse et digert beist av en bil for å frakte seg selv og matpakke via barnehagen til jobb.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 09:43   #47
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Elbil

I de gamle, gamle dager da jeg hadde elbil som fag, så var forresten dette med kollisjonssikkerhet løst på en annen måte enn andre biler.

Andre biler er relativt myke med dekompresjonssoner som tar av for smellen når man krasjer.

Elbilen er - eller var ihvertfall da - hard og uten dekompresjonssoner. Teorien var at den benyttet seg av dekompresjonssonen til den bilen den krasjer mot.

Jeg likte ikke den teorien noe større forøvrig - men det er ihvertfall en plan bak kollisjonssikkerhet der.

  Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 20:25   #48
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Elbilen er - eller var ihvertfall da - hard og uten dekompresjonssoner. Teorien var at den benyttet seg av dekompresjonssonen til den bilen den krasjer mot.

Jeg likte ikke den teorien noe større forøvrig - men det er ihvertfall en plan bak kollisjonssikkerhet der.

Ja, det går veldig greit å utnytte dekompresjonssonen til et mur, fjellvegg, grøft osv :-\

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 20:27   #49
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil

Et problem sikkerhetsmessig for en del slike biler har også vært at batteripakken er svært tung, og bilens kostruksjon ikke optimalt tilpasset dette. Batteripakkene i en del biler er vel raskt et par hundre kilo om ikke mer? I Tesla er den vel over 500 kilo...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 20:28   #50
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil

Dokumentar man kanskje bør se når det gjelder de rent miljømessige aspektene med en del miljøløsninger knyttet til bil: http://svtplay.se/t/103466/dokument_inifran

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 09:34   #51
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Elbil

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Ja, det går veldig greit å utnytte dekompresjonssonen til et mur, fjellvegg, grøft osv :-\

Det er akkurat derfor jeg ikke synes løsningen var god - det er jo ikke gitt at man krasjer mot en bil med dekompsoner.

  Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 12:09   #52
Skjeggevenn
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 3
Skjeggevenn har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Elbil

Har tilgang til en tilsvarende Peugot som ulvefar. Et fiffig fortrinn med å bruke elbil er ladeplassene på Gardermoen - med elbil kan du parkere rett ved inngangen, gratis, under tak, og komme tilbake til nyladet bil. Tror ikke det er noen begrensning på hvor lenge den kan stå der heller.

Skjeggevenn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no