![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: ElbilUsikkerheten, i hvert fall hvis man kjøper en bruk, er batteriene. Disse varer ikke evig og er mildt sagt svindyre å erstatte (og utgjør vel gjerne over halvparten av bilens nypris). Kjøper du en til 80 000 kan det godt være at du om en stund kanskje må ut med like mye til nye batterier slik en del av disse batteriene er..... En del kan også ha rimeligere batterier, men så er det også et spørsmål om hvordan disse batteriene tåler kalde dager, hvor lang tid de trenger for å lades opp, hvor lenge de er forventet å leve osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Pauset
|
![]() Sv: Elbil
Jepp. Ring 3 er nearby! |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel, ikke bare by. Vår funker fint ut til der mange Osloboere mener er tilnærmet villmark også. Men offroad og hølete kjerreveier er ikke greia, nei. Men vi har asfalt på bygda også.
![]() |
![]() |
#31 |
|
Jeg tenker mer på at jeg ikke synes El-biler er robuste nok til at jeg hadde vært komfortabel med stor fart og at alle andre på veien er ti ganger tyngre enn meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Har du sjekket prisen på nye batterier for denne? I hvert fall gjennom Peugeot selv er det nesten 100 000 kr. Blant annet har vel Refrance eller hva de heter solgt en del slike biler billige gjennom bruktimport fra Frankrike, og med litt alder på disse bilene i utgangspunktet blir det raskt dyrt... Det er vel to batteripakker, så man snakker opptil 200 000 kr å bytte! Samme gjelder for en del av de elektriske Citroën-ene, som vel i basis er samme teknologien vil jeg tro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
+ mva og arbeid. Da vil jeg tro det er en Kewit du har sett på. Estimat fra produsent for levetid på denne typen batteri er 20 000 km eller 2-5 år. Altså er estimert kjørelengde totalt på disse batteriene også veldig mye kortere enn for de bilene som har dyrere batteripakker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
![]() Sv: ElbilArtikkel fra DN som tar for seg problematikken rundt levetiden på batteriene til elbilene: http://www.dn.no/dnBil/article799546.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Hvilke er særdeles vanskelige å importere til Norge siden det ikke foreligger typegodkjenning for Europa vil jeg tro.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Pauset
|
Man sjekker vel dato på batteriene når man kjøper. Det oppgis i allefall i det fleste annonsene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Varmeapparatet vårt går fra en egen liten dieseltank, og jeg tror det er vanlig?
![]() |
![]() |
#39 |
Passiv
|
![]() Sv: ElbilJeg hadde faktisk elbiler som eget fag på ingeniørhøyskolen. Men det er leeeeenge siden nå. Den gangen var det ihvertfall vanlig at det var en bensin eller dieselvarmer som ga varme i bilen. |
![]() |
![]() |
#40 |
Men det er likevel en veldig stor usikkerhet rundt det - nettopp det Elbil Norge sier, de skal i teorien kanskje vare lenge, men mange opplever at de varer mye kortere. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|