Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Elbil

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 22:35   #21
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil

De jeg har sett på koster ca 20 000 for nytt batteri.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 22:37   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det nå egentlig så veldig mange kollektivfelter på den strekningen du må kjøre, Joika? Jeg liker el-biler. Jeg bare liker ikke at de knuser hvis man ser litt hardt på de.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 22:42   #23
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Usikkerheten, i hvert fall hvis man kjøper en bruk, er batteriene. Disse varer ikke evig og er mildt sagt svindyre å erstatte (og utgjør vel gjerne over halvparten av bilens nypris). Kjøper du en til 80 000 kan det godt være at du om en stund kanskje må ut med like mye til nye batterier slik en del av disse batteriene er..... En del kan også ha rimeligere batterier, men så er det også et spørsmål om hvordan disse batteriene tåler kalde dager, hvor lang tid de trenger for å lades opp, hvor lenge de er forventet å leve osv.

Kjøper man en ny Think i dag kan man ha en løsning der man "leier" batteriene for 1400 kr/mnd. For min egen del er det i hvert fall mer enn jeg bruker på drivstoff og parkeringer.

Personlig er bilene også sikkerhetsmessig og kjøreegenskapsmessig slik at jeg i hvert fall ikke hadde turt å kjøre utenfor bykjerna.

Personlig ser jeg på dagens elbiler som uinteressante. Samme gjelder for så vidt hybridbiler. Interessant blir det når plug-in-hybridene kommer.

Rent miljømessig er også elbilene i dag totalt sett egentlig et spørsmålstegn, sett ut i fra produksjonen av batteriene og at vi ikke er så dekket strømbehovsmessig av vannkraft som de fleste tror vi er.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 22:46   #24
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Er det nå egentlig så veldig mange kollektivfelter på den strekningen du må kjøre, Joika? Jeg liker el-biler. Jeg bare liker ikke at de knuser hvis man ser litt hardt på de.

Jepp. Ring 3 er nearby!

Ikke minst så har nesten hele den verste køstrekningen mot sentrum også kollektivfelt.

Gammel 06-02-09, 22:47   #25
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...og hvor er kollektivfeltene på Ring 3?

Gammel 06-02-09, 22:50   #26
Joika
Pauset

Standard

...og hvor er kollektivfeltene på Ring 3?

Det er ikke hele veien men deler av den har vel?

Gammel 06-02-09, 22:51   #27
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det er ikke hele veien men deler av den har vel?

Ikke veldig mange steder, nei. Dvs, på andre siden av sentrum er det vel litt mer igjen, men ikke noe særlig.

Gammel 06-02-09, 22:51   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

For å si det sånn, jeg hadde ikke kjøpt El-bil for å kunne kjøre forbi rushet på Ring 3. Men det er nok en veldig grei bybil.

Gammel 06-02-09, 22:52   #29
Joika
Pauset

Standard

Ikke BARE derfor da. Mye pga lave kostnader også.. og det at jeg ikke trenger bil noe særlig utenom til og fra jobb og til og fra butikken egentlig.

Gammel 06-02-09, 22:56   #30
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

For å si det sånn, jeg hadde ikke kjøpt El-bil for å kunne kjøre forbi rushet på Ring 3. Men det er nok en veldig grei bybil.

Vel, ikke bare by. Vår funker fint ut til der mange Osloboere mener er tilnærmet villmark også. Men offroad og hølete kjerreveier er ikke greia, nei. Men vi har asfalt på bygda også.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 22:58   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Vel, ikke bare by. Vår funker fint ut til der mange Osloboere mener er tilnærmet villmark også. Men offroad og hølete kjerreveier er ikke greia, nei. Men vi har asfalt på bygda også.

Jeg tenker mer på at jeg ikke synes El-biler er robuste nok til at jeg hadde vært komfortabel med stor fart og at alle andre på veien er ti ganger tyngre enn meg.

Gammel 06-02-09, 23:13   #32
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Vi har en elektrisk Peugot 106. Fantastisk! Selv om det er forrige generasjon teknologi holder den glimrende til vårt bruk: froad med.

Har du sjekket prisen på nye batterier for denne? I hvert fall gjennom Peugeot selv er det nesten 100 000 kr. Blant annet har vel Refrance eller hva de heter solgt en del slike biler billige gjennom bruktimport fra Frankrike, og med litt alder på disse bilene i utgangspunktet blir det raskt dyrt... Det er vel to batteripakker, så man snakker opptil 200 000 kr å bytte! Samme gjelder for en del av de elektriske Citroën-ene, som vel i basis er samme teknologien vil jeg tro.

For Think koster det også også over 100 000 for full utskiftning.

Og ifølge foreningen Elbil Norge er det veldig varierende hvor lenge slike batterier i praksis varer, selv om produsentene oppgir f.eks. 100 000 km, er det de som opplever at de må skiftes etter halvparten. Og dette regnes som slitasjedeler og vil kun gå på garanti, og ikke under reklamasjonsretten... Er mye usikkerhet rundt dette, så billig elbil kan veldig raskt bli temmelig dyrt.

Jeg synes slike løsninger virker som et økonomisk sjangsespill.

F.eks. ligger det ute en annonse på Finn på en Citroën Saxo til 60 000 kr. Rekkevidden er 1 mil med batteriene som er i. Annonsen forteller "enkelte batterier eller hele pakken må byttes.", men sier ikke at dette altså kan koste ca. 100 000 kroner.

Gammel 06-02-09, 23:17   #33
mrc

mrc sin avatar

Standard

De jeg har sett på koster ca 20 000 for nytt batteri.

+ mva og arbeid. Da vil jeg tro det er en Kewit du har sett på. Estimat fra produsent for levetid på denne typen batteri er 20 000 km eller 2-5 år. Altså er estimert kjørelengde totalt på disse batteriene også veldig mye kortere enn for de bilene som har dyrere batteripakker.

Rekkevidden vil innenfor den estimerte levetiden til batteriet også gradvis kunne bli dårligere. Kjøper man brukt vet man heller ikke hvilket bruksmønster det evt. har vært i henhold til oppladingen og vedlikeholdet av batteriet. Joda, disse bilene må inn på service også, og hvordan prisene er på det området tør jeg ikke svare på.

Gammel 06-02-09, 23:19   #34
mrc

mrc sin avatar

Standard

Artikkel fra DN som tar for seg problematikken rundt levetiden på batteriene til elbilene: http://www.dn.no/dnBil/article799546.ece

Gammel 06-02-09, 23:24   #35
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Vi drømmer om elbil vi også. I Usa har de pickupper og Suver med elmotor. Når vi vinner i lotto skal vi imoprtere en slik en

Hvilke er særdeles vanskelige å importere til Norge siden det ikke foreligger typegodkjenning for Europa vil jeg tro....

Gammel 07-02-09, 00:26   #36
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

+ mva og arbeid. Da vil jeg tro det er en Kewit du har sett på. Estimat fra produsent for levetid på denne typen batteri er 20 000 km eller 2-5 år. Altså er estimert kjørelengde totalt på disse batteriene også veldig mye kortere enn for de bilene som har dyrere batteripakker.

Rekkevidden vil innenfor den estimerte levetiden til batteriet også gradvis kunne bli dårligere. Kjøper man brukt vet man heller ikke hvilket bruksmønster det evt. har vært i henhold til oppladingen og vedlikeholdet av batteriet. Joda, disse bilene må inn på service også, og hvordan prisene er på det området tør jeg ikke svare på.

Man sjekker vel dato på batteriene når man kjøper. Det oppgis i allefall i det fleste annonsene.

Man får regne på det.

Gammel 07-02-09, 04:00   #37
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mye ekstra strøm bruker de når det er 15 minus ute? (varmeapparat og sånn mener jeg)

Gammel 07-02-09, 08:17   #38
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Hvor mye ekstra strøm bruker de når det er 15 minus ute? (varmeapparat og sånn mener jeg)

Varmeapparatet vårt går fra en egen liten dieseltank, og jeg tror det er vanlig?
Vi merker at det går litt mer strøm når det er veldig kaldt, men ikkke sor forskjell.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 08:28   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg hadde faktisk elbiler som eget fag på ingeniørhøyskolen. Men det er leeeeenge siden nå. Den gangen var det ihvertfall vanlig at det var en bensin eller dieselvarmer som ga varme i bilen.

Problemet var da som nå batterienes levetid.

Det fine er at det også er gratis å kjøre i bomringen med elbil - i tillegg til all de andre fordelene.

Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:12   #40
mrc

mrc sin avatar

Standard

Man sjekker vel dato på batteriene når man kjøper. Det oppgis i allefall i det fleste annonsene.

Man får regne på det.

Men det er likevel en veldig stor usikkerhet rundt det - nettopp det Elbil Norge sier, de skal i teorien kanskje vare lenge, men mange opplever at de varer mye kortere.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.