|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Ang. henting og levering i bhg o.l.
Takk! Men du har superordet for å beskrive sånt som dette:
Og jeg tørte ikke å bruke det, det er det du som har copyright på.
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Ang. henting og levering i bhg o.l. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ang. henting og levering i bhg o.l.Er det ikke morsomt å hente i barnehagen da? Jeg har nå farta ut og inn der siden desember 2003, og fortsatt gleder jeg meg til å se dem når jeg kommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
Joda, mange synes det er veldig hyggelig, men det er ikke poenget. Poenget er at det må gjøres enten man liker det eller ikke, og det er ikke noe som den ene foreldren har noe med å definere seg bort fra ansvaret med fordi man "ikke vil". |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Hvor ofte hører dere at en kvinne ikke gidder å hente ungene sine i barnehagen? Jeg er for øvrig helt enig med dere i at det ikke er noe man kan velge bort.
![]() |
#10 |
Mother of Dragons
|
Gjennom jobben har jeg vært borti kvinner som ikke henter ungene sine i barnehagen ja. Fordi de er fulle. Eller de ikke gidder å vaske barnet, pusse tennene på det eller stimulere det.
![]() |
#12 |
Stadig underveis
Absolutt, men jeg er fremdeles overbevist om at det er visse ting kvinner oftere følgere opp tettere enn menn. Selv om jeg omgir meg med urbane oppegående mennesker, får jeg dette bekreftet både blant de jeg kjenner... og ikke minst på nett. Jeg vil påstå at det fremdeles er slik i Norge (og vi har kommet langt i dette landet sammenlignet med feks andre europeiske land) at kvinnene er de som tar mest ansvar for logistikk og oppfølging av barn i forhold til barnehage, barnebursdager, at barna har det de trenger av ulltøy, vinterdresser, sko mm. Det finnes selvsagt mange unntak fra denne regelen, og ikke minst i urbane familier hvor foreldrene har høy utdannelse.
![]() |
#13 |
flisespikker
|
![]() Sv: Ang. henting og levering i bhg o.l.Nooria, det var Esme, og ikke Anneg, som skrev det du siterte.
![]() |
#14 |
Stadig underveis
Ja jeg vet, beklager teknisk feil.
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Det stemmer antagelig at det er "oftere". Men det du sa - "hadde han vært kvinne, ville han fått det til" - var i grunnen "det er bare menn som ikke gidder å hente i barnehagen, alle kvinner tar ansvar på en skikkelig måte". Og jeg synes ikke det bare er flisespikking å påpeke at sånne generaliseringer ikke alltid holder (selv om man mener at det "oftere" er sånn eller slik). Dessuten synes jeg det er en uheldig og lite konstruktiv vinkling i forhold til diskusjonen, fordi den bruker og forsterker stereotype oppfatninger av ansvarsbevisste mødre og håpløse fedre.
![]() |
#16 |
Bedreviter
|
Tja, det er omtrent den argumentasjonen Teomannen bruker når han sier at han ikke vil ha vaskehjelp, men helst vil vaske selv. Teller det? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|