Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-09, 09:03   #101
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Pokker ta at debatten blir om bråket og ikke om saken!

Men det er jo nettopp det som er litt synd.
Jeg er ikke imot slike demostrasjoner, jeg skjønner at markering er en bra ting. Men jeg synes litt av problemet nettopp blir at det BLIR fokusert på bråket, og ikke saken. Jeg synes fredagens demostrasjon tross alt fikk frem en god ting, med fantastisk oppmøte, fakler og bilder som gir frysninger. Men så ER det noen som ødelegger, selv om de er få, så blir det ganske voldsomt.

Og når man igjen da har en ny demostrasjon dagen etter, og får signaler om at det blir bråk, så synes jeg nesten at en slik demostrasjon ødelegger "saken" mer en den gjør den bra. Sånn sett mener jeg at demostrasjonen på fredag i og for seg var nok. Det var markeringer over hele landet, og det var en markering for fred.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 09:15   #102
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men det er jo nettopp det som er litt synd.
Jeg er ikke imot slike demostrasjoner, jeg skjønner at markering er en bra ting. Men jeg synes litt av problemet nettopp blir at det BLIR fokusert på bråket, og ikke saken. Jeg synes fredagens demostrasjon tross alt fikk frem en god ting, med fantastisk oppmøte, fakler og bilder som gir frysninger. Men så ER det noen som ødelegger, selv om de er få, så blir det ganske voldsomt.

Og når man igjen da har en ny demostrasjon dagen etter, og får signaler om at det blir bråk, så synes jeg nesten at en slik demostrasjon ødelegger "saken" mer en den gjør den bra. Sånn sett mener jeg at demostrasjonen på fredag i og for seg var nok. Det var markeringer over hele landet, og det var en markering for fred.

Markeringen på fredag var fin men så tannløs at den ikke kunne spise suppe. Noen har større makt til å stoppe og gjør mer skade per time enn andre, og en fornektelse av dette kan samle mange, men det hjelper ikke nødvendigvis så mye at mange er enige om at krig er dumt. Det tror jeg alle involverte i Gaza-konflikten vet bedre enn gjennomsnittet av oss som var på markeringen fra før. Det var fint at den ble holdt, det var en vakker markering og jeg er glad så mange møtte. Men om den hadde vært det eneste som ble holdt ville jeg regne med at rapporten hjem fra den Israelske ambassaden ville vært oppsummert som "I Norge mener folk at krig er dumt og at alle har like mye skylden for alt som skjer så ingenting får praktiske konsekvenser for vår økonomi eller politikk. Carry on."

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 11-01-09 kl 09:24.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 09:23   #103
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

..og før noen misforstår meg: Jeg er minst like sint på de forbanna pøblene som kaster & knuser ting etter demoen som noen andre. Både fordi det er meningsløst herverk og man ikke skal oppføre seg slik, og fordi det trekker oppmerksomheten bort fra det vi prøver å markere og slik ødelegger for innsatsen til flertallet.
Demo-vaktene gjorde en kjempejobb, og det er veldig vanskelig å relatere mediabildet til hva vi faktisk så der i går. En knust rute i Oslo er tydeligvis en større nyhet enn et sprengt hus i Gaza eller en utslettet landsby i Darfur, men den slags idioti er tross alt forutsigbar. Men det har desverre ikke noe si for herverksutøverene, som jo såvidt vi kunne se hverken var blitzere eller sinte palestinere men for det meste ungdomsgjenger uten særlig interesse for Palestina som bare var der for å lage bråk.

Gammel 11-01-09, 09:41   #104
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dekningen av gårsdagens demo er, som Lisa har sagt, veldig veldig langt fra det vi som var der opplevde. Først var det altså appeller foran stortinget, så en rolig marsj fra stortinget opp til ambassaden. Der var det noen som sendte opp litt fyrverkeri, det var folk spredt med mye luft over et stort område og ikke spesielt vanskelig å avgjøre selv om man ville gå, stå framme med risiko for raketter eller tåregass, eller stå et stykke unna og se hva som skjedde og rope slagord og prate med venner. Det meste av det som skrives om i avisa skjedde etter at demonstrasjonen var oppløst. Demoledelsen var god, politiet grep ikke inn fordi demovaktene hadde full kontroll, det var først etter at alle "normale" mennesker hadde gått at det ble skikkelig bråk. Og de som bråkte mest var ikke politiske aktive eller Blitz, det var gjenger fra Groruddalen. Storesøster på snart åtte var aldri redd, hun var mest sint på meg fordi hun ville stå lenger fram for å passe på en venn av oss som var demovakt, og hun var opptatt av å diskutere hvorfor noen gjør sånne ting og grunnlaget for demonstrasjonen med meg og andre som sto rundt.

Så over til det tråden "egentlig" handler om. Vi overfører alle verdier og standpunkter til våre barn, på en eller annen måte. Det jeg synes er viktigere enn at mine barn vokser opp og har samme politiske meninger som meg, er at de vokser opp med en følelse av at de kan gjøre noe med det de ikke er enige i. At det er mulig gjennom å demonstrere, skrive leserinnlegg, være aktive i organisasjoner, delta i demokratiske prosesser, reise, snakke med folk, kreve ting fra politikerne osv. å forandre verden, et lite skritt om gangen. Og da har jeg lite problemer med å ta med barna mine i demonstrasjonstog, hvor de ser at noen gjør noe annet enn å sitte hjemme og se på TV, men at folk kommer seg ut på gatene og deltar i et fellesskap og sier fra når noe er hårreisende galt, som f.eks Israels krig mot Gaza. De går sammen med foreldre, besteforeldre, venner på samme alder og venner på vår alder og føler de er del av noe viktig.

Gammel 11-01-09, 09:47   #105
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Markeringen på fredag var fin men så tannløs at den ikke kunne spise suppe.

Hva mener du gjør en markering mer, uhm, tannfull da?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 09:50   #106
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor engasjerer denne krigen så mye mye mer enn andre tragiske ting som skjer rundt omkring i verden?

Gammel 11-01-09, 09:51   #107
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hva mener du gjør en markering mer, uhm, tannfull da?

At man tar mer standpunkt kanskje? Fredag var det vel en fredsdemostrasjon, der man i grunn ikke valgte side? I går var vel demostrasjonen mer rettet mot Israel, om jeg har skjønt rett?

Gammel 11-01-09, 09:51   #108
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt datteren min med i 1. mai-tog og om jeg husker riktig også 8. mars-tog, og jeg kunne gjerne hatt dem med på politiske demonstrasjoner. Jeg har ikke som mål å ikke påvirke dem i politisk retning.

Når det gjelder demonstrasjoner jeg tror kan utarte seg til å bli voldelige, stiller det seg naturligvis annerledes. Da ville jeg hatt betenkeligheter med å dra sjøl også, og i alle fall med å dra med barna mine.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 10:00   #109
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hvorfor engasjerer denne krigen så mye mye mer enn andre tragiske ting som skjer rundt omkring i verden?

Det kan en lure på. Kanskje fordi den føles nærmere og en føler Israel er eller burde være rasjonelle nok til å bli påvirket? Det er jo ikke mange som har demonstrert mot Hamas rakettangrep på Israel, det ansees vel som nytteløst.

Det er flere pågående konflikter, spesielt i Afrika som vi nærmest lukker øynene for.

Til spøsmålet jeg ville ikke tatt med små barn på noe slikt, og iallefall ikke latt dem fronte en demonstrasjon. Jeg ville kanskje vurdert det OM det var et tema som direkte påvirket barnets hverdag.

Ser fra nettavisene at begrepet "skjold" blir brukt i pressen, og det synes jeg er veldig skremmende selv om jeg vet det skjer. Det er skremmende om det er en demonstrasjon i Oslo, eller om det er våpenlagere i skolebygninger. Det handler jo veldig mye om et menneskesyn det også.

De

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 10:07   #110
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, det ville jeg og det har jeg. Vi var utenfor Stortinget med begge ungene i går, men vi avsluttet markeringen der. Jeg har deltatt i mange demonstrasjoner for Palenstina opp i gjennom årene, men har aldri gått opp til den israelske ambassaden.

I går var det en fredelig markering på dagtid utenfor Stortinget og da ser jeg ikke noe problem i å ha med ungene. Jeg ville aldri utsatt dem for det som skjedde senere.

Vi går alltid i 1. maitog og det er jo også en form for politisk demonstrasjon.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 11:33   #111
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan vet dere at pøblene kommer fra Groruddalen? Jeg kan ikke se det er skrevet noe sted.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 11:44   #112
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si at jeg er helt målløs over at enkelte mener at man skal unngå å demonstrere fordi det "kan" bli bråk under en liten del av opplegget.

Gammel 11-01-09, 11:46   #113
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvordan vet dere at pøblene kommer fra Groruddalen? Jeg kan ikke se det er skrevet noe sted.

Ved å være der, se hvem andre som er der, kjenne og prate med demovaktene og ved egen erfaring få et litt bredere bilde enn man får ved å sitte hjemme og akke seg over Aftenposten.

Gammel 11-01-09, 12:03   #114
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ved å være der, se hvem andre som er der, kjenne og prate med demovaktene og ved egen erfaring få et litt bredere bilde enn man får ved å sitte hjemme og akke seg over Aftenposten.

Nå har ikke jeg akket meg over noe som helst, du kan jo skyte der det er betimelig. Jeg bare spurte, siden det ofte virker helt greit å anta at innvandrere og pøbler automatisk kommer fra Groruddalen eller Grønland.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 11-01-09, 12:51   #115
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykken, jeg tilbrakte de neste par timene på kafé sammen med en fra demoledelsen, han hadde snakket mye med politiet både før, under og etter. Derfor vet vi det.

Gammel 11-01-09, 12:53   #116
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Lykken, jeg tilbrakte de neste par timene på kafé sammen med en fra demoledelsen, han hadde snakket mye med politiet både før, under og etter. Derfor vet vi det.

Den er grei, jeg bare spurte fordi det ikke kom fram i innleggene der det ble nevnt.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 11-01-09, 12:53   #117
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Ja, for politiet generaliserer aldri når det kommer til innvandrere.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 13:45   #118
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Demoledelse er ikke politi. Det er de som organiserer demoen.
Poenget var ikke at det var "innvandrere" som hadde stått for mye av bråket, det relevante var at det ikke var primært palestinske grupper som sto for bråket! Så meningen var det motsatte av å generalisere, å spesifisere, fordi jeg opprinnelig hadde misforstått Lykken litt.

Sist redigert av Ulvefar : 11-01-09 kl 13:52.
Gammel 11-01-09, 13:50   #119
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ha tatt med ungene på demoen på Yougstorget, men ikke den utenfor den israelske ambassaden. Jeg har hatt med den eldste i demoer og markeringer/tog siden hun var baby. Veldig koselig.

Gammel 11-01-09, 14:59   #120
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nå spesifiserte jeg vel at det var gjenger som kom fra Groruddalen. Selv jeg, som vokste opp fra Oslo vest, vil ikke automatisk definere det som "innvandrere" i et Osloperspektiv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.