|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?
Men det er jo nettopp det som er litt synd.
|
|
|
#102 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Markeringen på fredag var fin men så tannløs at den ikke kunne spise suppe. Noen har større makt til å stoppe og gjør mer skade per time enn andre, og en fornektelse av dette kan samle mange, men det hjelper ikke nødvendigvis så mye at mange er enige om at krig er dumt. Det tror jeg alle involverte i Gaza-konflikten vet bedre enn gjennomsnittet av oss som var på markeringen fra før. Det var fint at den ble holdt, det var en vakker markering og jeg er glad så mange møtte. Men om den hadde vært det eneste som ble holdt ville jeg regne med at rapporten hjem fra den Israelske ambassaden ville vært oppsummert som "I Norge mener folk at krig er dumt og at alle har like mye skylden for alt som skjer så ingenting får praktiske konsekvenser for vår økonomi eller politikk. Carry on."
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 11-01-09 kl 09:24. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
I menneskeham
Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?..og før noen misforstår meg: Jeg er minst like sint på de forbanna pøblene som kaster & knuser ting etter demoen som noen andre. Både fordi det er meningsløst herverk og man ikke skal oppføre seg slik, og fordi det trekker oppmerksomheten bort fra det vi prøver å markere og slik ødelegger for innsatsen til flertallet.
|
|
|
|
#104 |
|
Audacious
|
Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Dekningen av gårsdagens demo er, som Lisa har sagt, veldig veldig langt fra det vi som var der opplevde. Først var det altså appeller foran stortinget, så en rolig marsj fra stortinget opp til ambassaden. Der var det noen som sendte opp litt fyrverkeri, det var folk spredt med mye luft over et stort område og ikke spesielt vanskelig å avgjøre selv om man ville gå, stå framme med risiko for raketter eller tåregass, eller stå et stykke unna og se hva som skjedde og rope slagord og prate med venner. Det meste av det som skrives om i avisa skjedde etter at demonstrasjonen var oppløst. Demoledelsen var god, politiet grep ikke inn fordi demovaktene hadde full kontroll, det var først etter at alle "normale" mennesker hadde gått at det ble skikkelig bråk. Og de som bråkte mest var ikke politiske aktive eller Blitz, det var gjenger fra Groruddalen. Storesøster på snart åtte var aldri redd, hun var mest sint på meg fordi hun ville stå lenger fram for å passe på en venn av oss som var demovakt, og hun var opptatt av å diskutere hvorfor noen gjør sånne ting og grunnlaget for demonstrasjonen med meg og andre som sto rundt.
|
|
|
#106 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Hvorfor engasjerer denne krigen så mye mye mer enn andre tragiske ting som skjer rundt omkring i verden?
|
|
|
#107 |
|
Erfaren nok
|
At man tar mer standpunkt kanskje?
|
|
|
#108 |
|
Originala
|
Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Jeg har hatt datteren min med i 1. mai-tog og om jeg husker riktig også 8. mars-tog, og jeg kunne gjerne hatt dem med på politiske demonstrasjoner. Jeg har ikke som mål å ikke påvirke dem i politisk retning. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Det kan en lure på. Kanskje fordi den føles nærmere og en føler Israel er eller burde være rasjonelle nok til å bli påvirket? Det er jo ikke mange som har demonstrert mot Hamas rakettangrep på Israel, det ansees vel som nytteløst. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Ja, det ville jeg og det har jeg. Vi var utenfor Stortinget med begge ungene i går, men vi avsluttet markeringen der. Jeg har deltatt i mange demonstrasjoner for Palenstina opp i gjennom årene, men har aldri gått opp til den israelske ambassaden.
|
|
|
#111 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Hvordan vet dere at pøblene kommer fra Groruddalen? Jeg kan ikke se det er skrevet noe sted.
|
|
|
#112 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Jeg må si at jeg er helt målløs over at enkelte mener at man skal unngå å demonstrere fordi det "kan" bli bråk under en liten del av opplegget.
|
|
|
#113 |
|
I menneskeham
Ved å være der, se hvem andre som er der, kjenne og prate med demovaktene og ved egen erfaring få et litt bredere bilde enn man får ved å sitte hjemme og akke seg over Aftenposten.
|
|
|
|
#114 |
|
Nek er allrighte dyr
Nå har ikke jeg akket meg over noe som helst, du kan jo skyte der det er betimelig. Jeg bare spurte, siden det ofte virker helt greit å anta at innvandrere og pøbler automatisk kommer fra Groruddalen eller Grønland.
|
|
|
#115 |
|
Audacious
|
Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Lykken, jeg tilbrakte de neste par timene på kafé sammen med en fra demoledelsen, han hadde snakket mye med politiet både før, under og etter. Derfor vet vi det.
|
|
|
#116 |
|
Nek er allrighte dyr
Den er grei, jeg bare spurte fordi det ikke kom fram i innleggene der det ble nevnt.
|
|
|
#117 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Ja, for politiet generaliserer aldri når det kommer til innvandrere. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
I menneskeham
Demoledelse er ikke politi. Det er de som organiserer demoen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 11-01-09 kl 13:52. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Epikur
|
Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?Jeg ville ha tatt med ungene på demoen på Yougstorget, men ikke den utenfor den israelske ambassaden. Jeg har hatt med den eldste i demoer og markeringer/tog siden hun var baby. Veldig koselig.
|
|
|
#120 |
|
Audacious
|
Nå spesifiserte jeg vel at det var gjenger som kom fra Groruddalen. Selv jeg, som vokste opp fra Oslo vest, vil ikke automatisk definere det som "innvandrere" i et Osloperspektiv.
|
![]() |
|
|