Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Deres favoritt-muggoster?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-08, 19:11   #81
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Deres favoritt-muggoster?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Ja det er det. Men det er spennende vitenskap.
Åh jeg husker i starten når jeg begynte å jobbe med ost, jeg kastet alt mulig.
Man lærer seg å se på de forskjellige typene etter hvert hvordan de modnes og til slutt ødelegges.
Og lukten som endrer seg i de forskjellige stadiene.
Bresse bleu er jo en veldig myk ost, som ikke tåler like mye lagring som feks Stilton ring, jeg personlig liker bedre de litt hardere blåmuggene både på smak og dette med lagring, unntaket er st.agur. .
Oi nå nerder jeg meg helt bort her ja.

Kan du skaffe meg jobb? Jeg har en utrolig teft for god smak, og jeg reiser gjerne langt for å få jobbe med ost. :eeeeelsker ost:

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 19:33   #82
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Tror Interference ville kunne ha et interessant måltid med min far: Han jobber i TINE og modner egne oster i kjelleren (i jula hadde vi en edamer som hadde "best før" 2007, og akkurat nå var blitt helt fantastisk!)

"Mugg" i muggost er sopp. Hverken mer eller mindre. Akkurat som gjæren i vin, øl og brød, eller sjampinjongen på pizzaen. Mugg=Gjær=Sopp. Eklere er det ikke. Det "tilsettes" ikke, det er det som gjør osten til noe annet enn en klump melk. "Naturell" eller ikke tipper jeg i de fleste henspeiler på hvorvidt osten er tilsatt smaksstoffer som krydder (karve, dill, osv) i tillegg.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 21:51   #83
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet det, Ulvefar, men enhver matvare vil jo nødvendigvis likevel komme til et stadium der den er bedervet og ikke kan spises. Jeg synes det er vanskelig å se på blåmuggoster.

Forøvrig er jeg allergisk mot en hel del muggsopper, så jeg bør egentlig spise lite av både dette og gjær. Samt være forsiktig med muggsopp i innemiljø.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 22:11   #84
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg smakte nylig Saint Agur, og den var helt fantastisk god!

Det er min favoritt Den er så fantastisk i smaken!!
Ellers så går det i brie her hjemme sånn i hverdagen. Da med halve blå/røde steinfrie druer på toppen!

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 22:13   #85
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke ha muggoster i hus, tror jeg. Jeg spiser og spiser, det er så godt. Nå er snart Selbuen borte og jeg drømmer om å kjøpe inn St. Agur igjen. I går laget jeg en wraps med kyllingfilet, et tynt lag gresk dressing, epleskiver og masse Selbu Blå.

Gammel 31-12-08, 09:58   #86
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten; muggost og Cola er vel den verste kombinasjonen jeg noensinne har vært ute for. *spy*

Gammel 31-12-08, 11:26   #87
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stilton! Og så fikk jeg lusket til meg litt hjemmelaget aprikosmos her før jul - det var saker - stilton og aprikosmos, nam nam.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 12:28   #88
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det flere sorter Stilton? :domm:

Gammel 31-12-08, 17:50   #89
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Har egentlig ikke peiling, men det kan se ut som om det bare er en stilton

http://www.lykkensportal.no/visartikkel.php?id=225

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-09, 17:50   #90
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Ja takk, begge deler!

Tja, nå er det ingen eksakte svar på at om du liker den osten så liker du automatisk den neste osv. Men jeg kan liste opp noen som kan være verd et forsøk for deg å prøve.
Jeg vil tro at du kan like brie de meaux, som er en god modnet brie med masse smak. For en litt lettere brie bør du prøve coeur de lion.
Creme de blu er en blanding av cheddar og blåmugg som er overraskende god. Den er ganske mild på smak, men kombinasjonen er fantastisk.
Grottelagret emmentaler og/eller gryuvere (husker ikke helt stavingen her) er gode fastoster som du nok kan like.
Emmentaleren er forresten nydelig å smelte sammen med litt cheddar.
Av blåmugg så tipper jeg du kan lige gorgonzola dolce og picante, men jeg vil alikevel anbefale deg å prøve roquefort black label som er den beste "myke" blåmuggen jeg vet. Den er himmelsk, ikke for mild og ikke for sterk.
Andre blåmugger som er verdt utprøving er stilton ring, som er en ost med relativt godt med smak.
Du kan nok og finne glede i en tilsiter. Den lukter grusomt, men ikke la det skremme deg, smaken er knallgod!
Annet som er verd å nevne er Tallegio (dessertost), forest (en røket kremost, som har et annet navn og, men det husker jeg aldri) og ermitage (rød kittost i gate med raclette)...
Hm.. Kommer sikkert på masse mer etter hvert.

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Tror Interference ville kunne ha et interessant måltid med min far: Han jobber i TINE og modner egne oster i kjelleren (i jula hadde vi en edamer som hadde "best før" 2007, og akkurat nå var blitt helt fantastisk!)

"Mugg" i muggost er sopp. Hverken mer eller mindre. Akkurat som gjæren i vin, øl og brød, eller sjampinjongen på pizzaen. Mugg=Gjær=Sopp. Eklere er det ikke. Det "tilsettes" ikke, det er det som gjør osten til noe annet enn en klump melk. "Naturell" eller ikke tipper jeg i de fleste henspeiler på hvorvidt osten er tilsatt smaksstoffer som krydder (karve, dill, osv) i tillegg.

Langmodnet edamer er jo himmelsk! Og modne egne oster i kjelleren må jo være drømmen.

Nei det tilsettes ikke, det "plantes" muggkulturer i osten.
Eller røres om du vil.

Mja og nei.
Det finnes en (egentlig flere) smørevarianter av Stilton.
Den som kommer i en mørk blå keramikkkrukke er fantastisk god, men veldig dyr.
Ellers så er det jo den "vanlige" litt harde stiltonen.

Gammel 01-01-09, 20:33   #91
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Tusen takk, Interference!

Jeg spiser St Agur nå. Den er egentlig ikke så veldig ulik Bresse Bleu, synes jeg. Men nå er jeg kraftig forkjølet, altså.

Gammel 01-01-09, 21:45   #92
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Tusen takk, Interference!

Jeg spiser St Agur nå. Den er egentlig ikke så veldig ulik Bresse Bleu, synes jeg. Men nå er jeg kraftig forkjølet, altså.

Bare hyggelig!

Gammel 04-01-09, 21:26   #93
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Det finnes en (egentlig flere) smørevarianter av Stilton.
Den som kommer i en mørk blå keramikkkrukke er fantastisk god, men veldig dyr.

...og den fikk mannen av jobben til jul. Han liker ikke muggoster, rare mannen, og jeg er gravid og kan ikke spise det. Derfor ga jeg den bort i går. Suuuukkk.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:10.