Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Deres favoritt-muggoster?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-08, 22:29   #61
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Deres favoritt-muggoster?

Mmm, skal vi se. Cambozola, Stilton, Gorgonzola, Bresse Blue, Bleu de Tignes, Fourme d'Ambert, Saint Agur, Roquefort. Brente fiken er nydelig tilbehør til stramme oster. Sterk te er også veldig godt som drikke til.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:16   #62
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Åh fourme d'ambert er en fantastisk ost.

Er det forresten noen som har smakt edelosten? Jeg så den i butikken her om dagen og ble fryktelig nysgjerrig, men lurer på om blåmugg på tube kan være litt over the top.
Skjønt hvis den er god så er jo det et pluss på fjellturer og slikt da.

Gammel 29-12-08, 23:18   #63
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes halve valnøtter dynket i flytende honning er helt fantastisk til muggoster. Det har jeg sikkert skrevet før i denne tråden, gidder ikke sjekke.

Blåmugg på tube høres jøkk ut, men jeg har jo aldri prøvd. Ser dog ikke for meg at det er noe som havner i handlevogna mi med det første.

Er det forresten noen som har gode oppskrifter som involverer muggoster? Pastasaus? Pizza?

Gammel 29-12-08, 23:18   #64
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Er det forresten noen som har smakt edelosten? Jeg så den i butikken her om dagen og ble fryktelig nysgjerrig, men lurer på om blåmugg på tube kan være litt over the top.

Jeg synes ikke den var spesielt god.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:30   #65
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes halve valnøtter dynket i flytende honning er helt fantastisk til muggoster. Det har jeg sikkert skrevet før i denne tråden, gidder ikke sjekke.

Coop har kommet med ett glass med valnøtter og aksiahonning (tro om det skrives slik?) og det er nydelig.

Pastasaus: Fløte, gorgonzola, skinke og sopp. Pizza, bare strø osten på toppen, helt nydelig. Gjerne pizza med bare ulike typer ost og ferske tomater.

Gammel 29-12-08, 23:32   #66
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Oppskrifter? Man tar da bare en klatt muggost og heller i litt fløte og smaker til med feks litt honning, sennep, basilikum eller lignende alt etter hva man skal bruke sausen til.

Gammel 29-12-08, 23:37   #67
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri spist en muggost jeg ikke har likt. Jeg liker alt fra Castello fra Tine til St. Agur, Blå Stilton, kremaktige og smuldrete. Og brente fikner, honning, søte druer, stangselleri og nøtter er godt til.

Gammel 29-12-08, 23:38   #68
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom på en ting da jeg så denne tråden igjen. I jula hadde jeg en Bresse Bleu (jeg elsker den) liggende i kjøleskapet. Men enten er jeg gravid (=usannsynlig) eller så var det noe galt med den. Den var muggen. Ja, jeg vet den skal være det, men den hadde mye mer (og litt slimete, nesten, grønt mugg. Og smakte ikke godt.

Så jeg spør dere: Hvordan vet man når en muggost er for myglet til å kunne spises?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:39   #69
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Den er god. Ikke som "the real thing", men absolutt etbart.

Gammel 29-12-08, 23:43   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Coop har kommet med ett glass med valnøtter og aksiahonning (tro om det skrives slik?) og det er nydelig.

Ja jeg så det, men 80,- kroner for et lite glass?

Oppskrifter? Man tar da bare en klatt muggost og heller i litt fløte og smaker til med feks litt honning, sennep, basilikum eller lignende alt etter hva man skal bruke sausen til.

Ja men jeg tenkte mer på oppskrifter på forskjellige retter, ikke bare saus. Trenger litt inspirasjon.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Kom på en ting da jeg så denne tråden igjen. I jula hadde jeg en Bresse Bleu (jeg elsker den) liggende i kjøleskapet. Men enten er jeg gravid (=usannsynlig) eller så var det noe galt med den. Den var muggen. Ja, jeg vet den skal være det, men den hadde mye mer (og litt slimete, nesten, grønt mugg. Og smakte ikke godt.

Så jeg spør dere: Hvordan vet man når en muggost er for myglet til å kunne spises?

Det lurer jeg også på. Jeg kjøpte en muggost for noen uker siden, og den var grå og "halvsmeltet" i enden og smakte merkelig, jeg kastet den.

Gammel 29-12-08, 23:54   #71
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Den blir "rennende" i konsistensen og lukter vondt. Slimete er hakket lengrekommen uspiselug blåmugg. Det skal heller ikke lukte mugg av blåmugg, noen som skjønner hva jeg mener med mugglukt forresten?
Enkelte muggoster blir brungrønne på skallet og i muggkulturene når de ikke er bra, mens andre igjen jo er brungrønne i kulturen (stilton ring eksempelvis).. Men i hovedsak så er myke muggoster uspiselige når det er brungrønt på skallet eller i kulturen, samt at de væsker mye og lukter mugg.
Harde muggoster blir "soggy", vannete, slimete og enda mer brunlige, de ser ekle ut og lukter ekkelt.
Men det er enkelte unntak i begge leire.

Opprinnelig lagt inn av Manga, her.

Den er god. Ikke som "the real thing", men absolutt etbart.

Ok, takk for svar.
Kan jeg spørre om den virkelig smakte blåmugg? Og i såfall, hvaslags type blåmugg? (les gorgonzola og dets like, eller roquefort og lignende)

Gammel 29-12-08, 23:57   #72
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss. Det er en hel vitenskap dette, med andre ord... Jeg får spise og håpe det beste. Jeg mistet helt blåmugglysten etter denne opplevelsen, så nå står de gode valnøttene og fiknene i honning og marmeladen bare der til pynt.

Gammel 30-12-08, 00:01   #73
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Jøss. Det er en hel vitenskap dette, med andre ord... Jeg får spise og håpe det beste. Jeg mistet helt blåmugglysten etter denne opplevelsen, så nå står de gode valnøttene og fiknene i honning og marmeladen bare der til pynt.

Ja det er det. Men det er spennende vitenskap.
Åh jeg husker i starten når jeg begynte å jobbe med ost, jeg kastet alt mulig.
Man lærer seg å se på de forskjellige typene etter hvert hvordan de modnes og til slutt ødelegges.
Og lukten som endrer seg i de forskjellige stadiene.
Bresse bleu er jo en veldig myk ost, som ikke tåler like mye lagring som feks Stilton ring, jeg personlig liker bedre de litt hardere blåmuggene både på smak og dette med lagring, unntaket er st.agur. .
Oi nå nerder jeg meg helt bort her ja.

Gammel 30-12-08, 00:05   #74
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Du jobber med dette? Spennende!

Hvilke andre oster tror du jeg liker når jeg er en litt sånn Bresse Bleu-type?

Gammel 30-12-08, 00:19   #75
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Du jobber med dette? Spennende!

Hvilke andre oster tror du jeg liker når jeg er en litt sånn Bresse Bleu-type?

Ja jeg jobber med dette.
Hm blåmugg eller generelt?

Gammel 30-12-08, 03:30   #76
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor er Mim?

Gammel 30-12-08, 03:38   #77
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Selbu Blå er jo bedre enn Normanna og Norzola, men Tine er ikke i stand til å lage gode blåmuggoster. Mine favoritter er Roquefort, Saint-Agur, Gorgonzola (både Picante og Dolce) og selvfølgelig Stilton.

Av hvitmuggostene setter jeg størst pris på Chevré.

Tvillingsjeler!!!

Gammel 30-12-08, 04:19   #78
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Deres favoritt-muggoster?

Brie, eneste jeg spiser, og helst med halve, grønne druer på.

For bortsett fra den, som er unntaket må jeg nesten si meg enig i dette:

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Ost med mugg skal kastes .

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 10:39   #79
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja jeg jobber med dette.
Hm blåmugg eller generelt?

Ja takk, begge deler!

Gammel 30-12-08, 19:09   #80
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Denne har vi alltid i kjøleskapet. Den osten går utvilsomt under kategorien Kvalitetskalorier.

Kvalitetskalorier overgår definitivt andre kalorier ...

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.