Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snåsamannen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-08, 23:29   #221
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Da fikk jeg lett litt, for jeg mente å ha lest at han var blitt forsket på. Det jeg har lest er at alt materialet om han er gitt til Nasjonalt Forskningsernter innen alternativ medisin og behandling(NAFKAM), som ligger i Tromsø, og også er samarbeidspartner med Verdens helseorgansisasjon (WHO), innen området. NAFKAM har også besøkt Joralf. Står det.

Nei, det har ikke blitt gjort noen holdbare forsøk, etter hva jeg kan finne om Gjerstad, men du får si hvor du har det fra?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Jeg tror vel også at alle har healende hender, i større og mindre grad, men at noen kanskje må trene/øve litt mer enn andre for å få det til, og få større energi.

Det er jo for en grunn at vi tar på hverandre, klemmer, stryker over ryggen, blåser på når noen har det vondt.

Når du mener healende hender, mener du i betydningen "Det kjennes godt ut når noen stryker på kroppen" Ja, så er jeg enig. Det er godt å bli tatt på for de fleste. Eller mener du i betydningen "De med healende hender kan faktisk helbrede et brukket ben, fjerne en kreftsvulst etc" Da er jeg fullstendig uenig.

Når det gjelder det at det hjelper å stryke eller blåse på et sted hvor man har vondt har en helt naturlig og enkel forklaring, det er på grunn av at "smertenerver" og "trykknerver" deler samme innport. Dersom man mater innporten til hjernen med trykkstimulig så hemmer man samtidig smertestimuli. Dette er så folkelig fortalt at det nesten ikke er nyttig, men prinsippet er (med litt modifiseringer) omtrent sånn.

Gammel 29-12-08, 23:41   #222
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men ved eit sånt type forsøk så risikerer ein å kunne ekskludere andre moglege faktorar som også kan påverke prosessen. Eg tenker då spesielt på dette med mellommenneskleg kontakt og sånn.

Ja, det er jo meningen å eliminere faktorer som mellommenneskelig kontakt, det er jo poenget med slike forsøk. (It's not a bug, it's a feature) Eller har jeg misforstått helt nå?

Gammel 29-12-08, 23:49   #223
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, det er jo meningen å eliminere faktorer som mellommenneskelig kontakt, det er jo poenget med slike forsøk. (It's not a bug, it's a feature) Eller har jeg misforstått helt nå?

Når eg skriv at eg ikkje avviser at han kan "heale" så tenker eg jo først og fremst gjennom energibalanseoppretting, som ein mellom anna kjenner frå kinesisk medisin. Eg trur ikkje på healing ala å fikse eit brote bein på fem minutt, men meir på at ein kan løyse opp energistagnasjonar som gjev både fysiske og psykiske symptom som smerter, hudproblem, infertilitet, cyster, lette depresjonar, høgt blodtrykk m.m.

Det er altså mindre viktig for meg kva det er ved han som hjelper, om du skjønnar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:59   #224
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Man trenger ikke å bli berørt med hudkontakt ved healing. Healeren kan sitte ved siden av eller for den del i et annet rom å heale, og ja man kan likevel kjenne at man blir healt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:08   #225
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke på at Gjerstad kan gjøre en døende kreftpasient helt frisk. Derimot har han erklært kreftpasienter for å være helbredet, og de har dødd etter et par uker. Det kan jeg ikke oppgi navn på, men dette vet jeg.

Hvis en av dem da hadde blitt uventet friske, og slikt skjer jo også innimellom heldigvis, så kan vi vel være sikre på at vi hadde fått lese om miraklet.

Men jeg kan ikke ta æren for å ha tenkt på den siden av saken først: Allerede min favorittfilosof, Diagoras fra Melos (ca. år 416 fvt) skal, i følge Cicero, ha blitt tatt med i noen templer av en venn som ville omvende ham fra hans ateisme. Vennen viste ham alle offergavene som var donert av mennesker som var blitt frelst fra skibbrudd. Hvordan kunne han ikke tro på gudene når han så alle disse bevisene på deres inngripen? Diagoras svarte med å bemere at offergavene fra de som druknet aldri ble sett i templene. (Forøvrig, da et skip han var på kom ut for en storm og sjøfolkene var sikre på at det var gudenes vrede fordi de hadde en slik ugudelig mann ombord og ville kaste ham på skjøen, tok han en omvendt Jonas og spurte sjøfolkene om de mente alle de andre skipene som var ute i stormen også hadde en Diagoras om bord..? Han ble i båten.)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 30-12-08 kl 00:27.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:13   #226
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg enig i det Alfa skriver der. Den kinesiske medisin får også stadig større aksept her i vesten. Selv om Joralf sikkert ikke har så mye kunnskap om akkurat dette med energibaner, meridianer osv - synes han nok det er helt uviktig så lenge han klarer å hjelpe så mange som han gjør.

Esme: Jo, det må da i høyeste grad være meningen å se etter andre faktorer enn de mellommenneskelige effekter i et slikt forsøk.
Jeg syns dessuten det er koselig at Esme nå sitter og leser boka om Snåsamannen! Respekt!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:14   #227
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

En filosof hadde i dag et innlegg i Dagbladet som i grunnen opppsummerer akkurat det jeg har tenkt om denne saken (i alle fall etter å ha lest denne tråden.)

Sånn, nå har jeg fått lest denne kommentaren også.

Jeg blir ganske matt av det innlegget, og spesielt kommentarer som denne:

Sitat:

Forskning er styrt av politikk, makt og penger, og det er derfor menneskelige interesser som bestemmer hva det skal forskes på og hvordan resultatene skal tolkes

Er det mulig å ikke skjønne hvor mye makt, penger og berømmelse som ligger i healingverden hvis noen virkelig kan bevise at han kan heale? Hvis Joralf virkelig har "the force", så er han garantert ikke alene om det. Det påstås jo at ganske så mange har denne typen evner. Å tro at ingen er interessert i å virkelig kunne tjene seg søkkrikk på dette er ganske så naivt.

Eller er det slik at alle som tar betalt via teletorget er sjarlataner, mens alle som gjør det gratis har virkelige evner? Er det sånn at slike evner bare finnes hos de 100% uselviske medmenneskene, som ikke er interessert i hverken fame eller fortune?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 02:33   #228
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Tja.. Jo, jeg tror jeg tror at det kan finnes mennesker med spesielle egenskaper, som kan gagne andre. Med så mange milliarder mennesker på jorden, hvorfor skulle ikke noen kunne innha en slik evne - som i deres tilfelle er mer velutviklet enn hos andre. Det er kanskje ikke alt mellom himmel og jord som kan forklares?? :naiv:

At det nok er en god del humbug i "bransjen" betviler jeg dog ikke...

Gammel 30-12-08, 10:21   #229
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snåsamannen vil ikke delta på Schrödingers katt. Så synd. Og så overraskende.

http://www.fremover.no/Innenriks/article4017954.ece

Gammel 30-12-08, 14:19   #230
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Er det mulig å ikke skjønne hvor mye makt, penger og berømmelse som ligger i healingverden hvis noen virkelig kan bevise at han kan heale? Hvis Joralf virkelig har "the force", så er han garantert ikke alene om det. Det påstås jo at ganske så mange har denne typen evner. Å tro at ingen er interessert i å virkelig kunne tjene seg søkkrikk på dette er ganske så naivt.

Eller er det slik at alle som tar betalt via teletorget er sjarlataner, mens alle som gjør det gratis har virkelige evner? Er det sånn at slike evner bare finnes hos de 100% uselviske medmenneskene, som ikke er interessert i hverken fame eller fortune?

Hvem har sagt det? Hvis du greier å lese dette ut av filosofens innlegg i Dagbladet, skjønner jeg forsåvidt at du blir matt.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 15:17   #231
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Hvem har sagt det? Hvis du greier å lese dette ut av filosofens innlegg i Dagbladet, skjønner jeg forsåvidt at du blir matt.

Filosofen mener vel at forskningen ikke er interessert i å finne ut mer av /forske i slike fenomener fordi det kun er makt og penger som de er interessert i.

Da mener jeg at siden det ligger uendelig med makt og penger i slike fenomener hvis noen greier å bevise det, så jeg tror forskningsmiljøene er faktisk meget så interessert i å få belyst dette bedre.

Men det er nok vanligvis healerne og spåmenn selv som ikke ønsker å bli undersøkt, og ikke forskningsmiløene som som nekter. Det ser man jo i dag igjen i Joralfs eksempel.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 16:02   #232
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jupp. Selv om det er sant at penger styrer mye forskning så er det irrelevant i dette tilfellet. For i denne bransjen finnes det STORE penger og enda større muligheter til penger.

Ellers: Alfa: De mest ihuga tilhengerne av "healing" mener jo ikke at det er det mellommenneskelige som avgjør. Det er det vi skeptikerne som gjør. De mener at det helt reelt er en "energistrøm" (å, det gjør vondt i naturfagmagen min!!!) som heler. Altså bør denne varmen kunne forskes på på den måten Esme skisserer.

Gammel 30-12-08, 16:08   #233
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vokst opp i Nord-Trøndelag og kjenner godt til Gjerstad, har vokst opp med historier om ham. Nå driver jeg og leser boken om ham også.

Avsporing: Jeg fikk den i gave av en tante, og det må da nesten være som å gi en biografi om Katti Anker Møller til Ludvig Nessa.

For en sammenligning!

Gammel 30-12-08, 17:07   #234
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Snåsamannen vil ikke delta på Schrödingers katt. Så synd. Og så overraskende.

http://www.fremover.no/Innenriks/article4017954.ece

Og overskriften var jo så bra:

Sitat:

Snåsamannen sier nei å bli testet

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 17:20   #235
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Snåsamannen

Eg ser ingen leif ...

Sist redigert av Alfa : 31-12-08 kl 00:37.
Gammel 30-12-08, 17:43   #236
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror Aminta kniste over skrivefeilen, Alfa?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 17:44   #237
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg mener Snåsawhatever er i sin fulle rett til å nekte å bli testet. Men da kan han ikke vente å bli tatt på alvor av folk som har en vitenskapelig tilnærming til slikt. Som meg.

- No. 4 -
Gammel 30-12-08, 17:55   #238
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Altså, jeg mener Snåsawhatever er i sin fulle rett til å nekte å bli testet. Men da kan han ikke vente å bli tatt på alvor av folk som har en vitenskapelig tilnærming til slikt. Som meg.

Men det er jo det eg tenker, at kanskje er ikkje det eit poeng for han i det heile tatt.

Gammel 30-12-08, 17:56   #239
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg tror Aminta kniste over skrivefeilen, Alfa?

Skrivefeil? :domm:

Gammel 30-12-08, 18:01   #240
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men det er jo det eg tenker, at kanskje er ikkje det eit poeng for han i det heile tatt.

Nei, og det har han jo rett til. Som jeg har rett til da ikke å tro. Uten at noen av oss nødvendigvis er arrogante.

- No. 4 -
Svar

Emneord
healing, tro, voodoo

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:17.