Sv: Karitas abortuttalelse
Før abortloven var det til enhver tid mellom 5000 og 18000 barn på barnehjem i Norge. Enda flere var plassert på institusjon for såkalt vanføre og åndssvake. Flere tusen med såkalte "tilpasningsvansker" var plassert på institusjonspesialskoler. På toppen av dette hadde man samebarn-internatene, såkalte friluftsskoler (internatskoler for etnisk norske), årskolonier (også en slags internatskole) og barnepensjonater.
Godt over halvparten av disse var plassert av mor/far/begge foreldrene, ikke av barnevernet. De var plassert på institusjon fordi det ikke passet å ha dem hjemme, fordi mor var syk, fordi foredlrene skulle misjonere i utlandet, reiste i utenrikshandel, skulle jobbe på ambassade, fordi man hadde så mange barn, at et til fikk kabalen til å gå i ball, fordi det ikke var vanlig å ha barn med spesielle behov hjemme, fordi man plutselig fikk så dårlig økonomi at man ikke var i stand til å ta seg av ungene, fordi huset brant, fordi far døde og man ikke lenger hadde inntekt, fordi man var alenemor og ikke ville at noen skulle vite om det, fordi man var alenemor og ikke hadde mulighet på grunn av manglende barnahager til å ta vare på ungene på dagtid osv.
Jeg synes virkelig det er verre at samfunnet tvinger en til å institusjonalisere ungene sine, enn at man kan ta abort. Det er mye verre å ha et samfunn som ikke legger til rette for at man kan ta vare på ungene sine i alle situasjoner så lenge man er frisk, sterk og ikke gal. Det er ikke mange år siden det var slik jeg beskriver, som sagt raste behovet for barnehjemsplasser da abortloven ble innført. Salget av katetere brukt til illegale aborter likeså.
Det er langt bedre at man kan ta abort, både sent og tidlig, enn at man har mange mange tusen uønskede barn på barnehjem og andre typer institusjoner. Og tro meg, disse ungene VISSTE at de var uønsket, at de ikke passet inn, at de hadde gjort det vanskelig for sine foreldre ved å bli født. Hva tror dere det gjør med et menneske å være født uønsket? Hvordan tror dere livet til et uønsket barn blir?