|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Passiv
|
Sv: Wikipedia som kilde?Jeg fraråder det som kilde til og med for mine elever på mellomtrinnet. Jeg vil ikke se Wikipedia brukt og ville selv aldri brukt det som grunnlag for noe som helst. |
|
|
|
#42 |
|
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Wikipedia som kilde?Jeg kjenner jeg slites litt når det kommer kritikk som ikke blir bakket opp med en eller annen slags argumentasjon. Og så er det noe med konteksten. Det holder ikke som kilde på høyskolenivå? Jaha, ja, da så. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Wikipedia som kilde?
Er det nå jeg skal skrive at jeg jobber på høgskoletrinnet, og ser at Wikipedia er kjekt til sitt bruk, f.eks. til objektive tjappe beskrivelser som f.eks. hva en prosessor er eller når boktrykkerkunsten slo an, men ikke når man diskutererer betydningen av eller skal gjøre lengre utgreininger om f.eks. grafisk design i dag. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Wikipedia har de siste par årene stort sett utviklet seg til det verre, og det ser ikke ut til å være noen bedring i sikte, så jeg tror ikke akkurat det vil være noen fordel for apologetene. I tillegg til uetteretteligheten (som ikke behøver å bety faktafeil), lider Wikipedia sterkt under at mange av artiklene blir for lange og uoversiktlige og inneholder for mye (fortsatt uetterettelig, ikke nødvendigvis feil) informasjon til å være egnet som et oppslagsverk på områder leseren ikke allerede kan mye om. Språket i Wikipedia er også jevnt over så dårlig at det iser i tennene mine når jeg leser en artikkel (og det blir stadig verre). |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Passiv
|
Og jeg kan bare gjenta - gå inn på wikipedia.no og søk opp psykopat. |
|
|
|
#46 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#47 |
|
Passiv
|
Veldig interessant. |
|
|
|
#48 |
|
Mother of Dragons
|
Det er da flere her som har kommet med argumenter på at wikipedia ikke egner seg som kilde.
Jeg bruker wikipedia mye og er en arg kritiker når det gjelder wikipedia som kilde. Og det er ikke fordi jeg ikke er god på kildekritikk altså, tvertimot. Ikke er jeg lærer heller.
|
|
|
#49 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Wikipedia som kilde?I følge nabodama så er ting helt sant når det er dama på butikken som har sagt det, eller at hun har lest det i ett blad!! :hjelper:
|
|
|
#50 |
|
Passiv
|
Er vel stor forskjell å bruke Wiki som kilde for en avisartikkel og for en fagartikkel. |
|
|
|
#51 |
|
Passiv
|
HiL-student som bor i Bergen? (Altså HiL som i Høgskolen i Lillehammer?) |
|
|
|
#52 |
|
Passiv
|
Her er du litt vel ute på viddene. Eller i korridorene for å bruke ditt uttrykk. Kanskje på tide å komme seg inn på kontoret? |
|
![]() |
|
|