Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøkene du elsket som barn

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-08, 14:40   #81
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Ja! Den var jeg også ekstremt fascinert av. Var det noe Lofotengreier inne i bildet også? At hun kom fra Svolvær eller noe?

Jepp.
Og ved et lite søk viser det seg at det jammen finnes en film også!
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=942959

Gammel 07-07-08, 14:57   #82
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg husker spesielt godt en bok jeg aldri eide selv, men som jeg alltid kastet meg over ved enhver anledning dersom noen hadde den. Nemlig Marianne på sykehus. Den var jo så skummel. Noen som husker den?

Jeg har den, om du vil låne??

Trolljenta25: Å ja!!!!! De bøkene tror jeg at jeg kanskje fortsatt har.

Det var "Tamar og Trine", "Tai Mi" og "Tom Tangloppe". Var det ikke det de het da? Jeg hadde ikke den første, men hadde de andre. Særlig den om Tai-Mi gjorde inntrykk.

Nå skal jeg jaggu gå og lete på barnerommet!

Disse husker jeg også godt. Jeg leste dem mange ganger, sammen med bøkene om Tørres, som er av samme forfatter.

I likhet med Skilpadda husker jeg godt Cecil Bødtkers bøker om Silas.

Frances Hogdson Burnett: Den hemmelighetsfulle hagen, En liten prinsesse og en som jeg ikke vet om er oversatt til norsk "The lost prince".

"Historien om.." serien som jeg samlet på. Jeg fikk penger til jul og bursdag og kjøpte en ny bok hver gang.

Alt av Astrid Lindgren, kanskje særlig Ronja Røverdatter.

Som Ulvefar husker jeg godt Watership Down, men den leste jeg først om ganske stor tenåring.

Og så leste jeg Agatha Christie, fra jeg var ca 10.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 15:01   #83
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg har den, om du vil låne?

Takk, det var snilt. Men jeg skal få låne av Beathe.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 16:40   #84
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Ponnygjengen!

Og Torild Thorstad Hauger-bøkene om vikingtida.

Sist redigert av Ine : 07-07-08 kl 16:45.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 16:48   #85
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Noen som husker ei bok som het Jim Knapp? Husker den gikk som opplesningsserie på radio, lest av lars andreas larsen, tror jeg lånte den på biblioteket også.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 07:58   #86
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Ponnigjengen, Jolly-bøkene, alt fra Pennyklubben. Ellers leste jeg alle Nancy Drew-bøkene.

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 08:53   #87
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, mulig det var en dobbeltbok. Det var i alle fall en firkantet bok der coveret hadde slike grønne (eller var det oransje) striper som så mange bøker hadde på den tiden. Hun hadde svelget pyntenålen til moren, eller noe sånt.

Den andre halvdelen het "Marianne får pakke" eller noe, og handlet om postgangen . Ikke like spennende.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 15:24   #88
Ratatosk
Fullverdig medlem

Ratatosk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Ratatosk er litt kul
Standard

Mary O'Hara sine bøker om Flicka og Tordesky har jeg lest mange mange ganger.

Jeg leste også mye blader som barn/ungdom. Alvefolket f,eks.

Sist redigert av Ratatosk : 19-07-08 kl 15:40.
Ratatosk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-08, 18:27   #89
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

De de andre sa. Mye det samme ser jeg ja. Det eneste jeg ikke kan se nevnt er Mette-Marit-serien. Den leste jeg!

Jeg også leste om Mette-Marit. Og om Cherry Ames, verdens kvikkeste og mest eventyrlystne sykepleierske.

Jeg husker spesielt godt en bok jeg aldri eide selv, men som jeg alltid kastet meg over ved enhver anledning dersom noen hadde den. Nemlig Marianne på sykehus. Den var jo så skummel. Noen som husker den?

Den måtte jeg alltid lese hos en venninne som hadde den.

Dusinet Fullt og Dusinet går videre var og bøker som ble lest på nytt og på nytt. Og Puk og Dimsey, om det spennende livet på pensjonatskole. Og Little Women, Mamma hadde en vakkert illustrert utgave, som jeg knotet meg gjennom mange ganger. Og Anne Franks dagbok leste jeg i filler.

Gammel 10-08-08, 08:56   #90
Merra
Nybegynner

Merra sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Merra har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tom i villmarka. Husker mamma leste den for meg og vi gråt like mye begge to.

Merra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 09:45   #91
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Narnia-serien
Muntergjøk og Kisten på herregårdsloftet av Elsa Beskow
En del bøker fra Skumpf(?)-klubben. Likte veldig godt Patty, og Patty og Priscilla, og en som het Ikke gråt Rakel.
Historien om-bøkene
Det vesle huset i - bøkene (Huset på prærien)
Bobseybarna, Hardyguttene og Gulltopp-bøkene
Pappas gamle GGG-bøker, og Jukan-bøkene hans
Frendeløs
Tom Swayer
Huckleberry Finn
Sissel og nattergalene (???)
Gullivers Reiser
Veien til Agra
Lykke-bøkene til mamma
Røvet av vikingene, Flukten fra vikingene, Det kom et skip til Bjørgvin
Roboten Mathilda
Pia skolens ulykkesfugl
Mathilda, og Charlie og sjokoladefabrikken
Olliver Twist og David Copperfield

Sist redigert av Kaija : 14-09-08 kl 23:08.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 20:55   #92
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg var og er en skikkelig lesehest og de jeg husker best fra barndommen er:

Gulltopp
5 på eventyr
Ponnigjengen
Nancy Drew
Hardyguttene
Lykkebarna
Bobseybarna
Nesten alt fra Pennyklubben
Tordivelen flyr i skumringa(den var skummel)
Frendeløs
Heidi
Kulla Gulla
Britta og Silver
Var også med i en bokklubb til som jeg hadde mange bøker fra. Kan den hete Juniorklubben?Likte bøkene veldig godt.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 22:45   #93
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Merra, her.

Tom i villmarka. Husker mamma leste den for meg og vi gråt like mye begge to.

Åh, ja! Det er den første boka jeg kan huske jeg gråt av!

Gammel 07-11-08, 09:32   #94
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Den andre halvdelen het "Marianne får pakke" eller noe, og handlet om postgangen . Ikke like spennende.

"Mariannes brev".

Jeg fikk det lokale biblioteket til å låne inn denne boka fra et annet og større bibliotek. Poden var helt oppslukt av sykehushistorien, og jeg kjente igjen mange av illustrasjonene fra jeg var liten. Et artig gjensyn.

Brevhistorien var mindre spennende, synes jeg. Totalt sett virker det som om boka delvis er en hyllest til det norske velferdssamfunnet, det er en del politisk skryt i den (som barn sikkert ikke får med seg).

Opprinnelig lagt inn av Ratatosk, her.

Mary O'Hara sine bøker om Flicka og Tordesky har jeg lest mange mange ganger.

Mange ganger her også. Jeg husker til og med at i den andre boka begynner den store slåsskampen mellom Tordensky og Albino på side 239. Nesten helt sikkert.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 06:33   #95
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hvor skal jeg begynne... Har alltid vært en ekstrem lesehest.

• Kardemomme by
  • Hakkebakkeskogen
  • Guro, Aurora, Knerten, Ole Aleksander, Mormor og de 8 ungene
  • Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte, Bakkebygrenda, Lotta i Bråkmakergata.
  • Alt av Jules Verne, spesielt "Den hemmelighetsfulle øya".
  • Alt av Evy Bøgenes.
  • Ina-bøkene
  • Anne fra Bjørkely
  • Frøken Detektiv
  • Bobseybarna
  • Den hemmelighetsfulle hagen
  • Heidi
  • Frendeløs (uslettelig inntrykk)
  • Den lange veien hjem (Bokklubben)
  • Narnia-bøkene
  • Torill Thorstad Hauger: Røvet av vikinger og Flukten fra vikingene.
  • Huset på prærien
  • Alt av Roald Dahl, men spesielt Charlie og sjokoladefabrikken, Den fantastiske Mikkel Rev og Mathilda.
Og masse, masse mer. Skulle gjerne vært barn igjen om ikke annet for å få oppleve disse bøkene for første gang igjen... Leser jo noen av dem i jobbsammenheng nå, men blir ikke helt det samme.

Gammel 08-11-08, 08:09   #96
Skvetten
Passiv

Standard

Lang liste:
* Silkesvarten
* Hardy guttene
* Nancy Drew
* Mio min Mio
* Jungelboken
* En verdensomseiling under havet
* Da far var på Grini
* Ronja Røverdatter
* Brødrene Løvehjerte
* Bobsey Barna
* Jack London
* Pippi
* Narnia, på orginalspråket

Dette ble et utvalg. Har alltid lest en hel mengde med bøker. Blir nesten litt nstalgisk av dette jo, kanskje jeg skal starte på Brødrene Løvehjerte igjen.

Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 13:10   #97
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsket å lese en bok som het Katten Jaum, og lånte den på biblioteket både titt og ofte.

Ellers likte jeg godt å lese bøker av Anne Cath. Vestly, samt Lykkebarna og Bobseybarna - men mest av alt elsket jeg å lese Donald, en svakhet jeg fortsatt har .

Gammel 27-11-08, 23:53   #98
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

var en skikkelig lesehest når jeg var mindre og husker spesielt:
anne Cath Vestly (liker fortsatt å lese disse bøkene jeg )
Emily på Månegården
Den Vesle Vampyren
Ikke ta Maika (leste den helt i filler)
Hvem vil ha Klara?
Astrid Lindgren
Klaus Hagerup (Høyere enn himmelen, Markus og Diana, Idag var i går imorgen. ELSKET å høre på lydbøkene hans der han selv leser)
Frans bøkene
Den Hemmelige Tvillingen
Anne+Jørgen=Sant (elsket å lese boken + høre på lydboken!!!)

det jeg kom på i farta...

iBam er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.