Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøkene du elsket som barn

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-08, 23:44   #61
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøkene du elsket som barn

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Kan noen oppdatere meg: hva er "den hemmelige hagen"? Er det noe jeg har lest, mon tro?

Den handler om en liten jente som kommer til en engelsk herregård etter at foreldrene hennes døde i India. Hun er kjempe-kjempe-bortskjemt, men blir venner med en "bondegutt" og de oppdager og begynner å jobbe i en overgrodd hage på godset, og så viser det seg at det er en sykelig jevnaldrende gutt som også bor på godset og som de blir venner med (og man kan bare tenke seg den heftige trekanthistorien man kunne skrevet om ungene ti år etter ).

Gammel 03-07-08, 00:01   #62
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh... jeg får helt ståpels her. Jeg tror jeg leste den over hundrede ganger, og ble aldri lei. Nydelig. Den fantastiske hagen tenker jeg på innimellom når jeg roter ute i "hagen" vår.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 00:48   #63
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Aurora i blokk Z.

Gammel 03-07-08, 10:40   #64
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Den hemmelige hagen var eg veldig glad i. Eg har lest den for eldste her i huset, og til mi store glede elska ho den og. Då dei vart oppfordra om å ta med seg bøker for høgtlesing på skulen (4.klasse), skulle og måtte ho ta med seg denne, men det var nok ikkje alle i klassa som var heilt klar for den, nei.

Ellers las eg det meste eg kom over, og det inkluderte alle barne- og ungdomsbøker på det lokale bibliotek. Titlar og forfattarar var dessverre nokså uinteressant å legge merke til, så eg anar visst ikkje heilt kva det er eg har lest opp gjennom tidene.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 11:34   #65
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Den hemmelige hagen Har lest den gjentatte ganger som voksen også. Perfekt sommerlektyre.

Gammel 03-07-08, 12:42   #66
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker spesielt godt en bok jeg aldri eide selv, men som jeg alltid kastet meg over ved enhver anledning dersom noen hadde den. Nemlig Marianne på sykehus. Den var jo så skummel. Noen som husker den?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 12:46   #67
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg og storesøster på 3 år leser "Vi på Saltkråkan" - et kapittel hver kveld. Den er jo så utrolig fin, og selv om storesøster er litt for liten, så liker hun at jeg leser og stiller mange spørsmål til det jeg leser.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 12:56   #68
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg husker spesielt godt en bok jeg aldri eide selv, men som jeg alltid kastet meg over ved enhver anledning dersom noen hadde den. Nemlig Marianne på sykehus. Den var jo så skummel. Noen som husker den?

Jeg tror det - var det den som var i en "dobbelbok" der den andre siden var en bok om et brev som ble sendt i posten? Marianne hadde i alle fall noe i magen som de så på røntgenbildet, hadde hun ikke?

Gammel 03-07-08, 13:01   #69
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, mulig det var en dobbeltbok. Det var i alle fall en firkantet bok der coveret hadde slike grønne (eller var det oransje) striper som så mange bøker hadde på den tiden. Hun hadde svelget pyntenålen til moren, eller noe sånt.

Gammel 03-07-08, 13:17   #70
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ja, mulig det var en dobbeltbok. Det var i alle fall en firkantet bok der coveret hadde slike grønne (eller var det oransje) striper som så mange bøker hadde på den tiden. Hun hadde svelget pyntenålen til moren, eller noe sånt.

En nål var det, ja! Jo, jeg husker boken, tror jeg hadde den selv.

Gammel 03-07-08, 13:44   #71
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den boken tror jeg jammen befinner seg hos mamma og pappa!

Gammel 03-07-08, 14:14   #72
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Den boken tror jeg jammen befinner seg hos mamma og pappa!

Ååå, låne?

Gammel 03-07-08, 14:25   #73
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ååå, låne?

Har satt mamma på saken. Hun skal prøve å huske på å lete etter den når hun kommer hjem etterpå - du minner meg på det hvis det ikke skjer noe på den fronten - ja?
(Hun husker forøvrig veldig godt hvilken bok det er snakk om )

Gammel 03-07-08, 19:34   #74
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Jeg har lest de fleste av barnebøkene nevnt i denne tråden her, og har introdusert de fleste for datteren på 10 år. Men, det er en bokserie jeg leste mange ganger som liten, som jeg har glemt navnet på. Den handlet om en jente som "bodde" på et skip, hvor faren var kaptein. De fartet verden rundt med faren på båten, og jeg tror den første boken handlet om Afrika. Hun fant en liten gutt som bodde i en pappeske på kaien, han var foreldreløs, og de endte vel opp med å adoptere ham. Det var flere slike bøker, og de ble litt av en ungeflokk til slutt. Tror også en av bøkene handlet om en jente fra Kina, som de adopterte. Er det noen her som har lest denne serien eller husker hva den heter? Tror datteren min hadde likt den godt.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 20:43   #75
Maggie
Nybegynner

Maggie sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Nordmøre
Maggie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Den første boka jeg husker at jeg elsket var vel Askepott. Den historien var bare såå herlig.
Da jeg ble litt eldre og leste selv ble det bøkene til Anne-Cath. Vestly.
Videre Maria Gripe. Zan Grey var også en jeg slukte bøkene til.

Maggie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-08, 23:18   #76
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Trolljenta25: Å ja!!!!! De bøkene tror jeg at jeg kanskje fortsatt har.

Det var "Tamar og Trine", "Tai Mi" og "Tom Tangloppe". Var det ikke det de het da? Jeg hadde ikke den første, men hadde de andre. Særlig den om Tai-Mi gjorde inntrykk.

Nå skal jeg jaggu gå og lete på barnerommet!

Gammel 04-07-08, 17:51   #77
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Trolljenta25: Å ja!!!!! De bøkene tror jeg at jeg kanskje fortsatt har.

Det var "Tamar og Trine", "Tai Mi" og "Tom Tangloppe". Var det ikke det de het da? Jeg hadde ikke den første, men hadde de andre. Særlig den om Tai-Mi gjorde inntrykk.

Nå skal jeg jaggu gå og lete på barnerommet!

Det var det ja! Da skal jeg ut på nett og bestille de, hvis jeg finner de noen steder. Tusen takk, Divine, du er dagens helt!

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 14:05   #78
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

dobbelt

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 14:05   #79
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Ja! Den var jeg også ekstremt fascinert av. Var det noe Lofotengreier inne i bildet også? At hun kom fra Svolvær eller noe?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-08, 14:14   #80
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Bobsey-barna
"Historien om" - bøkene
Mio min Mio
Brødrene Løvehjerte

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.