|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barn
Den handler om en liten jente som kommer til en engelsk herregård etter at foreldrene hennes døde i India. Hun er kjempe-kjempe-bortskjemt, men blir venner med en "bondegutt" og de oppdager og begynner å jobbe i en overgrodd hage på godset, og så viser det seg at det er en sykelig jevnaldrende gutt som også bor på godset og som de blir venner med (og man kan bare tenke seg den heftige trekanthistorien man kunne skrevet om ungene ti år etter
![]() |
#62 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnÅh... jeg får helt ståpels her. Jeg tror jeg leste den over hundrede ganger, og ble aldri lei. Nydelig. Den fantastiske hagen tenker jeg på innimellom når jeg roter ute i "hagen" vår.
![]() |
![]() |
#64 |
Gjer så godt eg kan
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnDen hemmelige hagen var eg veldig glad i. Eg har lest den for eldste her i huset, og til mi store glede elska ho den og. Då dei vart oppfordra om å ta med seg bøker for høgtlesing på skulen (4.klasse), skulle og måtte ho ta med seg denne, men det var nok ikkje alle i klassa som var heilt klar for den, nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Alltid motsatt
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnDen hemmelige hagen
![]() |
#66 |
Textrovert
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnJeg husker spesielt godt en bok jeg aldri eide selv, men som jeg alltid kastet meg over ved enhver anledning dersom noen hadde den. Nemlig Marianne på sykehus. Den var jo så skummel. Noen som husker den?
![]() |
#67 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnJeg og storesøster på 3 år leser "Vi på Saltkråkan" - et kapittel hver kveld. Den er jo så utrolig fin, og selv om storesøster er litt for liten, så liker hun at jeg leser og stiller mange spørsmål til det jeg leser.
![]() |
#68 |
flisespikker
|
Jeg tror det - var det den som var i en "dobbelbok" der den andre siden var en bok om et brev som ble sendt i posten? Marianne hadde i alle fall noe i magen som de så på røntgenbildet, hadde hun ikke?
![]() |
#69 |
Textrovert
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnJa, mulig det var en dobbeltbok. Det var i alle fall en firkantet bok der coveret hadde slike grønne (eller var det oransje) striper som så mange bøker hadde på den tiden. Hun hadde svelget pyntenålen til moren, eller noe sånt.
![]() |
#70 |
flisespikker
|
En nål var det, ja! Jo, jeg husker boken, tror jeg hadde den selv.
![]() |
#71 |
thirtysomething
Medlem siden: Oct 2006
Den boken tror jeg jammen befinner seg hos mamma og pappa!
![]() |
#73 |
thirtysomething
Medlem siden: Oct 2006
Har satt mamma på saken. Hun skal prøve å huske på å lete etter den når hun kommer hjem etterpå - du minner meg på det hvis det ikke skjer noe på den fronten - ja?
![]() |
#74 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnJeg har lest de fleste av barnebøkene nevnt i denne tråden her, og har introdusert de fleste for datteren på 10 år. Men, det er en bokserie jeg leste mange ganger som liten, som jeg har glemt navnet på. Den handlet om en jente som "bodde" på et skip, hvor faren var kaptein. De fartet verden rundt med faren på båten, og jeg tror den første boken handlet om Afrika. Hun fant en liten gutt som bodde i en pappeske på kaien, han var foreldreløs, og de endte vel opp med å adoptere ham. Det var flere slike bøker, og de ble litt av en ungeflokk til slutt. Tror også en av bøkene handlet om en jente fra Kina, som de adopterte. Er det noen her som har lest denne serien eller husker hva den heter? Tror datteren min hadde likt den godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Nordmøre
![]() |
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnDen første boka jeg husker at jeg elsket var vel Askepott. Den historien var bare såå herlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Textrovert
|
![]() Sv: Bøkene du elsket som barnTrolljenta25: Å ja!!!!! De bøkene tror jeg at jeg kanskje fortsatt har.
![]() |
#77 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøkene du elsket som barndobbelt |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja! Den var jeg også ekstremt fascinert av. Var det noe Lofotengreier inne i bildet også? At hun kom fra Svolvær eller noe? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|