Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-08, 12:20   #21
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Jeg gir ikke utstyr som julegave, men klær kan han få. Kjøper uansett ikke utedresser ol til jul.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 12:26   #22
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herremannen får klær og utstyr som julegave. Men som regel er jo klær noe vi skulle ha kjøpt uansett så jul er bare en anledning å gi ham det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 12:34   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gir gjerne (og vil gjerne at andre i familien gir) klær og utstyr som gaver. Klær har det ikke blitt så veldig mye av som gaver, men er det noe han trenger, sier jeg fra om det og blir glad hvis det også kommer. Jeg synes det er en litt merkelig idé at gaver bare skal være ting man egentlig ikke trenger (samtidig som jeg jo ikke ville gitt mat eller bleier eller noe sånt til barn, da). Jeg synes nok klær til jul gjerne kan være litt fine ting, eller dyrt ullundertøy eller sånt, så helt konsekvent er jeg nok ikke. Men Poden fikk ski og skisko i fireårsgave (og ble veldig glad, må jeg legge til), og det blir nok nye ski til jul.

Gammel 23-11-08, 12:37   #24
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke engang tenkt på at klær og utstyr ikke skal være gaver, jeg....Ski, skøyter, sykler og klær er jo gnistrende gaver! Men jeg ville ikke gitt niåringen KUN klær til jul -han er ikke så fryktelig oppttatt av sånt enda. Men ungene ønsker seg stort sett ski, skøyter og sånt til jul og bursdag.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 12:40   #25
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Her får ungene både klær og utstyr i gave. Hvis ungene trenger noe klær i løpet av høst/vintermånedene så legger jeg det bort og pakker det inn.

Gammel 23-11-08, 12:43   #26
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

selvsagt får de utstyr og klær
Skulle de ikke det hadde huset rent over av leker.
Lillesøster har fått både vinterdress og dyne/pute til jul, og koste og koste med dyna si... og nissen har hatt med skistaver!
I år blir det ikke utstyr på noen av de. Jeg kjøpte 2 par brukte ski for tilsammen 250 kr for en liten stund siden som ser velbrukte ut. Så de har de fått utenom. De eldste har begge fått sykkel til bursdag, til og med kjøpt brukt (pent brukt).

I år har jeg ført på ønsker på listene deres før jeg sendte til besteforeldre/onkler, med ting de trenger. Selvsagt kan vi kjøpe de nyttige tingene selv, men tre barn får vannvittig mye leker om de ikke "får lov" å få nyttige ting også... (eldste skrev faktisk gardiner på ønskelista si...)

Jeg gidder heller ikke tenke på at ungene skal få gaver av nøyaktig samme verdi, det blir nesten umulig å få til. Foreldrene mine var til å begynne med veldig opptatt av at gavene til ungene skulle komme på samme sum og være like mange gaver, men har heldigvis (synes jeg da) sluttet med det.

Gammel 23-11-08, 12:51   #27
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi gir ting han trenger til jul. Første jula fikk han et prinseullsett, andre fikk han lego, og i år får han en disana-ulljakke. Vi er studenter begge to, og da er jo ikke økonomien på topp. Han har enda ingen store forventninger til jula, så jeg ser ingenting galt med å gi han noe han virkelig trenger til jul.

Gammel 23-11-08, 12:58   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste barn i Norge har vel det de trenger og vel så det, av både leker, utstyr og klær. Jeg syns det er en trist holdning at ski, skøyter og sykler ikke kan være julegaver, fordi det er ting de likevel må ha. Jeg har fire barn, og selvfølgelig har det noen ganger vært sånn at andremann eller tredjemann arver skiutstyr og eldstemann får nytt til jul. Det har aldri vært noe problem, og har jevnet seg fint ut. Det er ikke sånn at det er bare den eldste som har fått noe nytt, eller sånn at de yngre bare har fått "morogaver" og arvet utstyr utenom. Jeg har heller aldri vært opptatt av millimeterrettferdighet når det gjelder pris på gaver til ungene. Hvis en trenger noe dyrt et år, som er nyttig, så er det en grei anledning til å kjøpe det i julegave, uten at det betyr at lillebror (som kanskje arver utstyret et par år etter) trenger å få leker for like mange kroner.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:06   #29
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Siden min datter har bursdag rett før jul, så blir det til at hun får en lett blanding av klær/utstyr og leker. Det samme gjør resten av familien. Problemet er at som regel er alt vinterutstyr på plass før hun har bursdag, og før det er jul.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:09   #30
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

De fleste barn i Norge har vel det de trenger og vel så det, av både leker, utstyr og klær. Jeg syns det er en trist holdning at ski, skøyter og sykler ikke kan være julegaver, fordi det er ting de likevel må ha. Jeg har fire barn, og selvfølgelig har det noen ganger vært sånn at andremann eller tredjemann arver skiutstyr og eldstemann får nytt til jul. Det har aldri vært noe problem, og har jevnet seg fint ut. Det er ikke sånn at det er bare den eldste som har fått noe nytt, eller sånn at de yngre bare har fått "morogaver" og arvet utstyr utenom. Jeg har heller aldri vært opptatt av millimeterrettferdighet når det gjelder pris på gaver til ungene. Hvis en trenger noe dyrt et år, som er nyttig, så er det en grei anledning til å kjøpe det i julegave, uten at det betyr at lillebror (som kanskje arver utstyret et par år etter) trenger å få leker for like mange kroner.

i grunnen akkurat det jeg mener (bortsett fra at jeg "bare" har tre barn)

Gammel 23-11-08, 13:15   #31
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg vil tenke at dersom barnet ønsker seg praktisk utstyr, så ja, da vil jeg gi det i julegave. Dersom barnet absolutt IKKE ønsker seg det til jul, vil jeg vel heller drøye til januarsalget med å kjøpe det dersom barnet uansett trenger det.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:34   #32
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Litt ekstra finne og dyre ting gir vi som bursdag- eller julegaver. Storesøster får langrennspakke til bursdagen sin neste uke. Skulle egentlig gi den til jul, men vi tenkte at det ville være greit å ha det klart hvis det blir skiføre før jul. Dyre klær benytter jeg ofte sjansen til å kjøpe til jul, iom. at jeg utenom jul har litt problemer med å betale mye for barneklær.

Gammel 23-11-08, 13:42   #33
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det synes jeg er helt greit. Nå er mine så små enda at jeg er litt bevisst på at de får begge deler, får de fornuftsgaver fra besteforeldrene får de gjerne leke fra oss, eller motsatt. Jeg synes godt julegaver kan være en fin blanding.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:43   #34
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Ski og skøyter er jo fine julegaver! Våre barn får en fin blanding, her blir det klær, leker, sengetøy og ulltøy under treet i år. Jeg synes det er fint å lære barna at man kan ønske seg noe man trenger, ikke bare leker og spill liksom.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:44   #35
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ellers synes jeg Maximillia skriver mye klokt i denne tråden.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:45   #36
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Nå er ikke guttene så gamle, men Junior fikk langrennspakke fra besteforeldrene i fjor og jeg syns det var en fin gave og han var veldig fornøyd. Jeg syns at det er leker over alt, og at det finnes mye ræl som bare blir ødelagt med engang, da vil jeg heller at de skal få f.eks ulltøy enn plastikkdings nummer 150. Junior har "ønsket" seg Janus Blåtopp ulltøy i julegave. Småen på 6 måneder har bare ønsket seg ulltøy (eller penger på sparekontoen, men det er tydeligvis ikke like godtatt av alle).

Møbler og sikkerhetsutstyr de trenger går ikke som julegaver, men blir kjøpt inn når vi trenger det. Samtidig så ser jeg for meg at når de blir store nok til å ha en formening om at de ønsker seg akkurat dette møbelet eller tven at det da kan bli en julegave/bursdagsgave i stedet for at de bare får det.

Gammel 23-11-08, 13:46   #37
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg skulle ønske ungane kunne fått vinterdresser til jul. Dei trenger det, og me hadde trengt litt hjelp med å kjøpe tre dresser. Men mammaen min som alltid maser om kva ungane trenger, var ikkje heilt med på det. Dresser som eg hadde hatt lyst på fekk ho sjokk over prisen på, og reflex dressen til 500,- var aaaalt for dyrt. Bortkasta penger fekk eg beskjed om. ( eg begynner å skjønne kvifor eg og broren min hater vinteren og forbinder den med våte og kalde dresser )

Men fine flotte kåper til jentene ( som dei ikkje trenger ) det kan ho kjøpe

Gammel 23-11-08, 13:46   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ski, skøyter og sykler syns jeg er kjempefine julegaver. Og klær, når de blir større og ønsker seg det. Jeg er imot at man bare skal få "unødvendige" ting til jul og bursdager.

Helt enig!

Det eneste dumme med å vente til jul, er at det hender man trenger det før. her hvor vi bor er det f.eks. lite snø, men når det er snø, er det jo kjekt at de faktisk har ski og akebrett. Skøyting driver vi med hele vintersesongen, fra september-oktober av (innendørs). Da er det jo greit å faktisk ha skøyter.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:49   #39
Patsy
Ingen tittel

Patsy sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Her kommer ski, skøyter og annet utstyr han trenger til å bli gitt i julegave.

De fleste barn i Norge har vel det de trenger og vel så det, av både leker, utstyr og klær. Jeg syns det er en trist holdning at ski, skøyter og sykler ikke kan være julegaver, fordi det er ting de likevel må ha.

Må si meg enig i det Maximilla skriver.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:50   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må forresten legge til at jeg er helt målløs over at enkelte ikke kan gi utstyr til ungene til jul.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:35.