|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Hva betyr julen for dere? | |||
| Fering av Jesu fødsel. |
|
29 | 17,79% |
| En høytid hvor man koser seg med familie og venner. |
|
133 | 81,60% |
| Tradisjoner som pakker, god mat og pynt. |
|
92 | 56,44% |
| Ikke så mye - en nødvendighet som må gjennomføres |
|
14 | 8,59% |
| Feirer ikke jul |
|
3 | 1,84% |
| Annet |
|
5 | 3,07% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva betyr julen for dere?
Jeg har ingen problemer med å se den.
|
|
|
#82 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva betyr julen for dere?Jeg skjønner hva du mener aC. Samtidig tenker jeg at det nok er del som tror på Gud og som velger å tenke at det er nok. At ens tro ikke behøver å koste så mye i hverdagen, og at den blomstrer litt ekstra i høytider som følge av påminnelsen. Som sagt eier ikke jeg en religiøs celle. Men om jeg nå skulle ha trodd på Gud, hadde jeg foretrukket å tro at h*n var en raus type som ikke drev med detaljstyring av livet mitt med retningslinjer opp og ned i mente. Hvor helvete var fryktelig nær hele tiden. At så lenge man i hovedsak er grei, men med sine styrker og svakheter, så er man god nok liksom.
|
|
|
#83 |
|
Erfaren nok
|
Men så kommer det an på definisjonen kristen da..
|
|
|
#84 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva betyr julen for dere?guniss, jeg sikter vel egentlig mest til de som mener at de ikke er religiøse eller kristne i det hele tatt. Jeg kjenner til folk som tvert i mot har snakket nedsettende om religion og kristendom, og som gifter seg og døper kirkelig. Fordi det er så koselig liksom.
|
|
|
#85 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
Erfaren nok
|
Skjønner det altså.
|
|
|
#87 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hva betyr julen for dere?Vi har satt juleølet, og kommer til hygge oss med god mat. Det er til en stor grad et pliktløp, men også hyggelige tradisjoner, og stor vekt på å være sammen med storfamilien.
|
|
|
#88 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva betyr julen for dere?Noen som vet hvor stor andel av norges befolkning som anser seg som kristne? Og hvor mange som feirer jul? Har googlet litt på dette med kristne nordmenn før, men fant bare en undersøkelse gjort av en kristen organisasjon.
|
|
|
#89 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er mange undersøkelser på dette, men resultatene varierer veldig avhengig av hvordan spørsmålene blir stilt og av hvem. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Ekvilist
|
Ja, den statistikken jeg fant var småkomplisert å få noe klart ut av på grunn av at man tar hensyn til grader av religiøs osv. Mener at jeg på skolen lærte at man har 30% som definerer seg som kristne i Norge, men det er mulig det er helt feil. Her på FP ser det ut til å være færre.
|
|
|
#91 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva betyr julen for dere?Men hvorfor er det så ille å bruke kirken som et fint sted der man gifter seg? Her jeg bor brukes også kirken til konserter og slike ting, som ikke nødvendigvis har et religiøst innhold. Er det så ille å bruke kirken når man skal giftes, fordi man synes det gir en fin ramme?
|
|
|
#92 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Hva betyr julen for dere?- Om å bruke kirken selv om man ikke er kristen: Jeg vet om et par som giftet seg i kirken og som ba presten la vær å snakke om Gud. DET blir bare så altfor dumt - så et rent kulturbygg er det ikke. Det er tross alt bygd for å ære Gud og for å ha en plass å samles for å gjøre nettopp dette. (eller hurr?)
|
|
|
#93 |
|
|
Hvis man ikke definerer seg som kristen på noen måte synes jeg det er feil. Nå er jeg heller ikke den som gir mest slack på sånt noe, tro og religion er svært alvorlige ting for meg. Jeg synes at en moské hadde vært en nydelig ramme for et bryllup, men det hadde også blitt helt feil. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis man kunne leid kirken og hatt et sekulært bryllup der, så er jeg enig. Det er ikke bygget i seg selv jeg synes det blir hyklersk å bruke -det er seremonien. Dersom man ikke har fått med seg at kirkelig bryllup og dåp har noe religiøst ved seg, har man vel ikke fulgt særlig godt med. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
|
Sv: Hva betyr julen for dere?Jeg synes det er vanskelig å svare på hva som er "greit" i forhold til å ønske kirkelig vigsel. Jeg tenker at det må være opp til enhvers samvittighet. En kirkelig vigsel innebærer forbønn og dette kommer man ikke unna uansett hvordan man vrir og vender på det. Hvis man synes dette er ubehagelig og ikke ønsker å motta det bør man velge en annen form for vigsel. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
|
Jeg må helt ærlig si at jeg synes det er pussig å bruke et kirkebygg med all den symbolikken det innebærer til en sekulær vigsel. For meg er det ikke bare ord som er innholdsbærende, også symboler bærer innhold. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Protonterapeut
|
Du kan slå deg sammen med min far, som etter nok et år med spilling i kirken på julaften - hvor det er smekkfullt og de kjører to gudstjenester for å få alle inn, foreslo at man kunne ta inngangspenger av alle som ikke kunne sin fadervår eller evt. trosbekjennelsen.
|
|
|
#98 |
|
Ekvilist
|
Ja, det er seremonien og innholdet jeg også reagerer på at man bruker. Selv om jeg som Fnatten ikke helt klarer å forstå hvorfor man akkurat må i kirken som tross alt oser av religiøsitet, det finnes mange fine bygg rundtomkring. (Da vi giftet oss i 2003 var det imidlertid kul umulig å få tak i noen til å vie utenfor tinghuset, det har vel endret seg siden den gang.)
|
|
|
#99 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Hva betyr julen for dere?Ser at mange kristne er opptatt av at de ikke lever etter bibelen. Hvorfor ikke? Det gode i kristendommen er jo både humant og godt. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hva betyr julen for dere?Tradisjon og hygge. Og stress. Vi praktiserer ikke kristendom på noen måte, og furuten lystenning hos våre kjære på kirkegården, er vi ikke i kirken heller.
|
![]() |
|
|