Sv: Gaver - salg/ordinær pris?
Jeg syns nå det er litt forskjell på hvem jeg kjøper til. Er det en bursdagspresang til et bhg-barn legger jeg meg i utgangspunktet på en maxpris, f eks 100,-, og hvis jeg da finner noe jeg synes er fint/praktisk /bra til mindre pris kjøper jeg det og legger ikke alltid i mellom. Noen ganger hvis jeg er usikker på om det faller i smak eller "passer" og det er kjøpt på salg så det vil bli vanskelig å få bytta det, hender det jeg legger imellom litt, bare sånn for skams skyld. Klær kjøper jeg alltid større enn eg vet barnet bruker nå.
Hvis det er til nære venner/søsken/annen familie fisker jeg gjerne etter ønsker i forkant og kjøper for maxsum. Så hvis jeg da finner en ting jeg vet de ønsker seg og jeg får den til halv pris så blir det mer i presangen for min tilmålte penger.
Jeg synes det er helt greit, nesten et must, å ha noen retningslinjer for størrelsesordenen på pris for presanger, f eks gjerne mellom 200-300,-, så unngår man pinlige situasjoner som at noen har kjøpt for mye mens jeg gir en liten filleting.. Og til venners barn kan jeg finne på å nevne hva jeg pleier å legge meg på. Andre får gi etter sin egen lommebok.
Konklusjonen er at jeg ser an hvem jeg kjøper til , hva jeg har funnet, om det er noe jeg vet de trenger eller ønsker seg, og om det er mulig å få byttet det.