Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-08, 20:01   #1
Potnia
Stoiker

Potnia sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Potnia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?

Jeg lager en middag, og de spiser stort sett det de får servert. Nekter de konsekvent lager jeg en brødskive til dem slik at de skal slippe å gå sultne.

Potnia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 22:00   #2
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Hvis jeg vet at jeg lager middag barna ikke spiser, lager jeg to middager, men hvis de sier under måltidet at de ikke liker får de brødskive..

Vi har drevet med iherdig prøving på potet og grønnsaker til mellomste, noe som har ført til at han sjelden smaker på ny mat, og fått ett anstrengt forhold til varmmat

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 22:19   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brokkoli med litt revet ost på (stekt i ovn) slo iallefall an.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 00:00   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke enkelt å ha saklige eller i det hele tatt gode diskusjoner når du går på person på dette måten, Skremmern. Jeg ser overhodet ikke noe i Isbjørnens sitater som skulle tilsi en slik reaksjon fra din side. Jeg har et barn som er temmelig vanskelig i matveien (det nye er at mat er aua ), men jeg føler ikke noe behov for å hugge hodet av folk som ikke tenker over at ikke alle barn er like. Hvis du har det behovet; Kunne du ikke tatt det der på pm eller prikk?

Gammel 03-11-08, 07:22   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...

Sist redigert av Skremmern : 11-11-08 kl 00:38.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 08:29   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

*fjernet sitat*

Nå har jeg (utrolig nok) lest hele tråden, og jeg må helt ærlig si at jeg aldri har opplevd deg Skremmern med så lange tær før. Jeg kan heller ikke finne noe i Isbjørnens innlegg som skulle tilsi at hun får en så personlig og kraftig reaksjon fra deg, det er tydelig at dette må ha gått deg veldig nær. Men med tanke på hva du pleier å lire av deg i andre tråder mot andre tråder må du tåle såpass. Og din siste setning, at du ikke ønsker at hun henvender seg til deg flere ganger, håper jeg ikke hun holder seg til. Hvor hadde vi endt opp i FP dersom det bare var å be folk slutte å kommentere våre innlegg?

Når det gjelder temaet ellers så har jeg heller ikke særlig kresne barn. De spiser det meste de får, og får ikke annen mat om de ikke liker det de får. Mulig de hadde fått det av og til om de var veldig kresne, det er vanskelig å spekulere i det. Jeg kjenner også foreldre som har latt barn regelrett styre måltidene, og det har endt opp med at det så å si er barna som bestemmer menyen dag etter dag. Det er ikke noe ålreit situasjon å komme i. Jeg ville aldri tvunget mine barn å spise noe som helst- bare så det er sagt- jeg bestemmer heller ikke hvor mye de spiser. Men de får ikke noe spesialmeny. Hvis de har smakt på noe før som de misliker kan de droppe akkurat det neste gang. Hvis de aldri har smakt på det før, eller likte det før og plutselig har sluttet å spise det, da får de ikke noe erstatning og må spise det andre vi har til middag.

Jeg tror også at mange går i fella med å introdusere "barnesafe" mat de første 1,5-2 av barnas leveår, og etterpå er de overrasket at barna ikke vil ha noe annet senere heller. Min teori er at grønnsaker og smaker må introduseres så tidlig som overhodet mulig, uten noe særlig tilvenning. Heller det enn at barna kun får kokte poteter, gulrøtter og brokkoli de første to årene og plutselig forstår ikke foreldrene noenting at treåringen ikke liker stangselleri.

Sist redigert av DM : 11-11-08 kl 09:03.
Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 08:31   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig i alt, Olympia.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 13:45   #8
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Min teori er at grønnsaker og smaker må introduseres så tidlig som overhodet mulig, uten noe særlig tilvenning. Heller det enn at barna kun får kokte poteter, gulrøtter og brokkoli de første to årene og plutselig forstår ikke foreldrene noenting at treåringen ikke liker stangselleri.

Det var min teori det også, gitt!

Gammel 03-11-08, 13:59   #9
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men hvis derimot poenget er å få folk til å skjønne at man er provosert og sint (og kanskje til og med lei seg, hva vet jeg?), så kan det derimot være ganske effektivt og hensiktsmessig å være sint.

Jeg synes Isbjørnen har vært nedlatende og trukket veldig detaljerte konklusjoner på sviktende grunnlag, og at Skremmern har reagert (for meg) overraskende, og kanskje overdrevet, sint og aggressivt på dette. Det er veldig vanlig og sikkert også forståelig at folk reagerer mer på den som blir uttalt sint enn på den som tilsynelatende er vennlig i tonefallet, men personlig synes jeg ikke det er noe verre å kjefte på folk som trekker tvilsomme konklusjoner om en selv enn det er å trekke konklusjonene i utgangspunktet. Skremmern ville sikkert fått mer forståelse hvis hun var mer åpen og mindre sint, men det er jo mest hennes problem (i den grad det er et problem), og det å ikke ønske å være så veldig åpen er noe jeg kan forstå.

Gammel 03-11-08, 14:04   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har repertoiret økt veldig, veldig gradvis. Ungene er egentlig ganske skeptiske, og lillemor levde vel stort sett på pupp til hun var 14 måneder. Da utvidet hun til brødskive med leverpostei, og pølser. Hun var 2 år før hun touchet grønnsaker, og liker nå kun mais, agurk, rå gulrot og litt broccoli. Storebror spiste lenge kun broccolo, men har nå økt til å også lile rå gulrot, agurk, tomater, rå blomkå (hvis den er crisp og god). Så det går jo på frem, da. Jeg tror ikke det er noen fasit på det der. De har hele tiden blitt tilbudt er bredt utvalg og har plukket det de ville ha.

Jeg tror at grunnen til at det går bedre, og at vi ikke har fått steilt småspiste barn og måltider som trassarena, er at vi ikke har "stilt krav" til dem i matveien, men kun tilbudt forskjellig, insistert forsiktig på at de skal smake, og fokusert så lite som mulig på hvem som spiser hva og hvor mye.

Ingen av dem liker rene kjøtt- og fiskeprodukter noe særlig, dessverre. Og det har blitt verre og verre. De spiser litt, men ikke mye. Vi KAN ikke ha fiskekaker eller kjøttkaker hver dag, og jeg har ikke ork til å lage ekstra. Så da må de klare seg med grønnsaker og tilbehør.

Gammel 04-11-08, 22:35   #11
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det var min teori det også, gitt!

Jepp, samme her.

Storebror spiste veldig variert og godt frem til han var 2 år.
Kan ikke huske at han takket nei til en eneste ting før han fyllte 2.
Etter det startet den store matskrekken.

Skulle jeg hatt tvangssmak ved middagsbordet måtte jeg sittet oppå han og stappet skje inn i skrikende gutt. Han blir helt rabiat om vi maser for mye.

Vi har bestemt oss for at mat ikke skal være en kamp. Han spiser det han vil ha av det som står på bordet. Jeg spørr om han vil smake og vil han ikke så lar jeg det være med det. Eneste regel er ingen dessert før en har spist noe middag.

Han spiser sunt og variert på sikt, men ikke iløpet av ett måltid eller en dag. Jeg bruker energien min på å lage sunne alternativer istedenfor å krangle om mat. Frukt og grønt får han i seg nok av. Fisk og kjøtt må jobbes litt mer med. Pasta/ris/potet/brød er ikke noe problem. Saus, gryter og supper er fryktelig skummelt! Ting må for all del ikke blandes!

Gammel 03-11-08, 08:33   #12
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror Skremmer'n har stått opp på gal fot de siste dagene.

Du sier du ikke tar det personlig, men alt du skriver syns jeg vitner om at det er nettopp det du gjør.

Gammel 03-11-08, 08:34   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...

Sist redigert av Skremmern : 11-11-08 kl 00:39.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 09:02   #14
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, kanskje jeg gjør det?

Men kjære deg, hvorfor skriver du at du ikke gjør det da?

Du trenger ikke fremstå som stor og tøff og sterk dersom du ikke er det, vet du. Det er rom for omtanke her inne også.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 09:35   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt at Skremmern ble sint her. Jeg har bladd frem og tilbake flere ganger, og jeg aner ikke hvor Isbjørnen finner informasjonen hun påstår hun har om Skremmern, og for å være ærlig så hadde jeg reagert også dersom noen begynte å tolke meg på den måten uten å ha noe informasjon. Og selv om jeg ikke ville blitt sur av at noen som har alletende barn uttaler seg arrogant om en problematikk de ikke vet noe om, så ville jeg hvertfall ha himlet med øynene for meg selv og fortalt dem at de var på villspor. (Skjønt, hadde noen begynt å tolke meg og mine handlinger uten at jeg hadde sagt noe om dem, så er det mulig jeg også hadde blitt litt sur av meg (totalt sett). )

Gammel 03-11-08, 09:40   #16
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med DM, og høyner med at jeg nok ville blitt veldig sur om noen var såpass arrogant i sine uttalelser om ting som angikk meg. Jeg er heldig og har barn som stort sett spiser godt, men jeg har selv vært et "kresent" barn. Og jeg har følt bedrevitende kommentarer på kroppen, fysisk i form av at maten kom rett opp igjen etter at jeg omtrent ble tvunget til å spise ting jeg visstnok bare var for kresen til å like. Ikke av foreldrene mine, de viste sunn fornuft, men av andre i nær familie.

Gammel 03-11-08, 10:43   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Jeg forstår at noen av Isbjørns innlegg er veldig generelle, og bastante. Men hvis målet til Skremmeren er å få Isbjørn til å forstå at barn er forskjellige uten at foreldrene har bidratt til "problemet", er reaksjonen ikke hensiktsmessig. Å være sint og bøllete inspirerer skjeldent eller aldri til forståelse.

Men hvis derimot poenget er å få folk til å skjønne at man er provosert og sint (og kanskje til og med lei seg, hva vet jeg?), så kan det derimot være ganske effektivt og hensiktsmessig å være sint.

Jeg synes Isbjørnen har vært nedlatende og trukket veldig detaljerte konklusjoner på sviktende grunnlag, og at Skremmern har reagert (for meg) overraskende, og kanskje overdrevet, sint og aggressivt på dette. Det er veldig vanlig og sikkert også forståelig at folk reagerer mer på den som blir uttalt sint enn på den som tilsynelatende er vennlig i tonefallet, men personlig synes jeg ikke det er noe verre å kjefte på folk som trekker tvilsomme konklusjoner om en selv enn det er å trekke konklusjonene i utgangspunktet. Skremmern ville sikkert fått mer forståelse hvis hun var mer åpen og mindre sint, men det er jo mest hennes problem (i den grad det er et problem), og det å ikke ønske å være så veldig åpen er noe jeg kan forstå.

Gammel 03-11-08, 11:21   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?

Får ikke prikket deg, Skremmern, men jeg skulle bare si at jeg forstod reaksjonen din. Jeg hadde også reagert, dvs. gjorde det og.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 09:43   #19
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lager ikke to middager! De får spise det de får servert. Jeg tvinger selvsagt ikke maten i dem, men regelen er at de skal i hvert fall smake på maten før de nekter å spise. Og det er alltid noe de uansett kan spise, f.eks. hvis de ikke vil ha fisken, kan de spise pasta/poteter, grønnsaker og saus. Hvis de spiser veldig lite, lar jeg gjerne kveldsmaten komme litt tidligere.

De har til tider vært sære i matveiene, men jeg tror at vi har klart å få dem til å like ganske mye forskjellig.

Jeg kjenner en som har en nevø som konsekvent kun spiser pølser til middag - hver eneste dag! Jeg skjønner ikke hvordan foreldrene har latt det gå så langt.

Gammel 03-11-08, 10:05   #20
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Enig med Honeybunny. Jeg har samme slags barn som Skremmern, tror jeg, og blir også oppgitt av folk som tror de vet bedre enn meg hvordan barnet mitt funker. Men jeg tror ikke man oppnår forståelse for den følelsen med hersketeknikker og aggresjon.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.