|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Live and let live
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg skjønner godt at Skremmern ble sint her. Jeg har bladd frem og tilbake flere ganger, og jeg aner ikke hvor Isbjørnen finner informasjonen hun påstår hun har om Skremmern, og for å være ærlig så hadde jeg reagert også dersom noen begynte å tolke meg på den måten uten å ha noe informasjon. Og selv om jeg ikke ville blitt sur av at noen som har alletende barn uttaler seg arrogant om en problematikk de ikke vet noe om, så ville jeg hvertfall ha himlet med øynene for meg selv og fortalt dem at de var på villspor. (Skjønt, hadde noen begynt å tolke meg og mine handlinger uten at jeg hadde sagt noe om dem, så er det mulig jeg også hadde blitt litt sur av meg (totalt sett).
|
|
|
#182 |
|
Hertuginne
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg er helt enig med DM, og høyner med at jeg nok ville blitt veldig sur om noen var såpass arrogant i sine uttalelser om ting som angikk meg. Jeg er heldig og har barn som stort sett spiser godt, men jeg har selv vært et "kresent" barn. Og jeg har følt bedrevitende kommentarer på kroppen, fysisk i form av at maten kom rett opp igjen etter at jeg omtrent ble tvunget til å spise ting jeg visstnok bare var for kresen til å like. Ikke av foreldrene mine, de viste sunn fornuft, men av andre i nær familie.
|
|
|
#183 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg lager ikke to middager! De får spise det de får servert. Jeg tvinger selvsagt ikke maten i dem, men regelen er at de skal i hvert fall smake på maten før de nekter å spise. Og det er alltid noe de uansett kan spise, f.eks. hvis de ikke vil ha fisken, kan de spise pasta/poteter, grønnsaker og saus. Hvis de spiser veldig lite, lar jeg gjerne kveldsmaten komme litt tidligere.
|
|
|
#184 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Enig med Honeybunny. Jeg har samme slags barn som Skremmern, tror jeg, og blir også oppgitt av folk som tror de vet bedre enn meg hvordan barnet mitt funker. Men jeg tror ikke man oppnår forståelse for den følelsen med hersketeknikker og aggresjon.
|
|
|
#185 |
|
Epikur
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?For et år siden kunne jeg lett kommet med samtlige av Isbjørnens uttalelser, jeg har vært veldig heldig og har en matglad unge som liker det meste og smaker på alt. Jeg tenker jo selvsagt at det er min fortjeneste (
|
|
|
#186 |
|
flisespikker
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?
Men hvis derimot poenget er å få folk til å skjønne at man er provosert og sint (og kanskje til og med lei seg, hva vet jeg?), så kan det derimot være ganske effektivt og hensiktsmessig å være sint.
|
|
|
#187 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Får ikke prikket deg, Skremmern, men jeg skulle bare si at jeg forstod reaksjonen din. Jeg hadde også reagert, dvs. gjorde det og.
|
|
|
#188 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Skjønner at jeg har satt flere sinn i kok, det er greit. Jeg har svart ut i fra MIN erfaring med barn og mat, og sa tidlig at jeg synes det er tull og tøys å servere flere retter. Jeg hadde overhodet ingen anelse at Skremmern hadde barn som var småspiste, og trodde spørsmålet i hovedinnlegget var myntet på alle, og at alle kunne svare det man mente. Om jeg visste at det var snakk om barn som hadde "problemer" i matveien, hadde jeg noik ikke svart i det hele tatt. Her skal jeg ta sjølkritikk og beklage mine uttalelser overfor alle som har småspiste barn/matproblemer. Men, når det gjelder mat og barn generelt, står jeg for det jeg sier.
|
|
|
#189 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Det er ikke alltid så enkelt.
|
|
|
|
#190 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Det var min teori det også, gitt!
|
|
|
|
#191 |
|
saftig
|
|
|
|
#192 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Her har repertoiret økt veldig, veldig gradvis. Ungene er egentlig ganske skeptiske, og lillemor levde vel stort sett på pupp til hun var 14 måneder. Da utvidet hun til brødskive med leverpostei, og pølser.
|
|
|
#193 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg har lært min mann å like gulrot til middag i en alder av 30 + ... så alt går!
|
|
|
#194 |
|
Epikur
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg lærte min mann (33) å like rosenkål, ved å steke rosekålen. Enten i smør eller med bacon. I det hele tatt er grønnsaker i mindre biter, rå, stekt eller hurtig kokt mye bedre enn de gruelige helkokte greiene som mange i vår foreldregenerasjon driver med.
|
|
|
#195 |
|
Erfaren nok
|
Gubben nektet spise gulrot, helt til han skjønte at det faktisk var SMAK på gulrot som ikke var kokt ihjel eller som var woket..
|
|
|
#196 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Nå har jeg barn som er veldig lite kresende av seg. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Lykkelig nygift.
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes det er helt greit at diskusjoner blir opphetede og litt utenfor sak, men når Skremmern kaller folk for ting, da blir det for meg bare barnslig. Har man ikke noe annet å si, kan man la være. Det man derimot oppnår med å kalle folk ting, er at de går i forsvarsposisjon. Om man som voksen ikke klarer å la være å kalle hverandre for stygge ting i diskusjoner, hvordan kan man forvente at barn ikke gjør det? Og nei, denne er ikke myntet på deg Skremmern, men veldig generelt!
|
|
|
#198 |
|
superbruker
|
Sannsynligvis ville du gjort ting veldig annerledes.
Hva gjør man når man har prøvd det? Når barnet har nektet å spise det som blir severt og pga det ikke spiser ved neste måltid heller. Fordi at når barnet ikke spiser regelmessig mister barnet den lille sultfølelsen den har. Hva skal man gjøre når man erfaringsmessig vet at hvis barnet hopper over et måltid vil det ta mange dager å få igang spisingen igjen. Når man har prøvd ut over lengre tid og konsekvent har gjennomført "jeg bestemmer hva du spiser, du bestemmer hvor mye"-teorien og resultatet er en gutt som blir stadig svakere. Til slutt lukter barnet aceton og orker ikke noe annet enn å ligge i sofaen. Hvor langt skal man trekke det?
Så enkelt er det som sagt ikke.
Det er ikke bare å øve seg. Hva gjør man når det å legge en gulrotbit på tallerken fører til at barnet ikke kan spise resten av maten og man får senario som jeg beskriver over med at det går flere dager uten mat?
Jeg skulle ønske at gutten min spiste mat hos andre. Jeg har prøvd å sende gutten til venner som ikke har vært klar over hvor sær og småspist han er. Han kan ha vært borte hele dagen uten å spise noe. Jeg har fått telefon fra de som han har vært på besøk hos. "Han vil ikke spise noe." "Det eneste han vil drikke er vann." "Hva skal vi gi han?"
Det syns jeg også. Jeg ble veldig provosert når jeg leste innleggene til Isbjørnen. Jeg ble sint og såret. Det å ha et barn med spisevansker er tøft. Man klarer ikke en gang å gi barnet sitt det meste grunnleggende her i livet. Mat som man må ha for å leve. Det er mye følelser innvolvert i mat. Det finnes ikke fasiet som sier at den måten er den riktige måten. Man må se hva slags personlighet barnet har, familien samlet sett, enkeltvis, sykdommer, funksjonshemninger osv. Å være så bastant i sine uttalelser som Isbjørnen har vært kan sette sinnene i kok hos de av oss som har opplevd virkelige spiseproblem hos barn.
|
|
|
#199 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg skjønner godt at det er kjempefrustrerende, Propella. Som du sier, å gi barna mat er et helt basalt behov, og jeg har i hvert fall kjent flere ganger på desperasjonen over at de ikke spiser, og på hvor utrolig vanskelig det er å holde hodet kaldt. Og jeg har ganske "vanlige" unger i matveien. Hadde jeg ikke sett på broren min og hvordan de har dyrket frem kresenhet gjennom sin desperasjon, så hadde jeg aldri klart å sitte på hendene så mye som jeg har. Men det var på siden, for jeg håper du ikke tror jeg mente at alle med kresne barn selv har dyrket det frem. Det er selvsagt mange, mange andre grunner til at det oppstår.
|
|
|
#200 |
|
superbruker
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg forstå hva du mente Polyanna.
|
![]() |
|
|