Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?
Ja 52 24,41%
Nei 153 71,83%
Annet 8 3,76%
Deltakere: 213. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-08, 19:36   #81
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man forvente at en voksen person over 20 år har lappen?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Syns ikke man kan forvente det nei, men samtidig blir jeg jo alltid overrasket når jeg møter noen som ikke har det.
Jeg føler vel at de fleste har lappen, er kun min bestevennine jeg kjenner over 18 som ikke har det. (Og hun er vel den eneste av oss som bor sånn til at hun absolutt burde hatt det, stakkars...)

Som om jeg skulle ha skrevet det selv. Jeg har også EN venninne som ikke har lappen, og hun er den eneste som bor i hillbillyhelvetet.
Men hun skal ta den nå da, heldigvis. Jeg klarer ikke å se for meg et liv uten lappen.

Gammel 17-10-08, 19:58   #82
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg "forventer" at de fleste voksne har lappen, ettersom det fortsatt er utrolig uvanlig å ikke ha den. Noe jeg finner ut hver dag, når jeg ser hvordan folk oppfører seg når jeg sier at jeg hverken har, eller har lyst til å få, lappen.

Jeg fikk tilbud fra mine foreldre om å få lappen, gratis og uten forpliktelser, når jeg var atten. Jeg sa nei, mest på grunn av miljøet. Hadde jeg hatt lappen hadde kanskje 5% av alle kjøreturer vært virkelig viktige og ikke gjennomførbare uten bil, resten hadde vært å kjøre til/fra butikken og barnehagen, og det synes jeg virkelig jeg kan spare miljøet for. I tillegg hadde jeg blitt lat og feit, og det har jeg nå virkelig ikke lyst å bli.

Når sånt er sagt så snylter jeg selvsagt ikke på noen med bil. De få gangene jeg sitter på med noen er det andre som spør om jeg har lyst å være med på noe de uansett ville brukt bilen til selv også.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 20:19   #83
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Eria ser også eg på det som en kuriositet å ikkje ha lappen. Så eg stemte ja ut frå det.

Iset, eg kan også sjå den litt sånn irriterende sida ved dei, ofte kvinnene, som har lappen, men som ikkje køyre. Eg har full forståelse for at det kan ligge ting bak som du nevner, men som Lucifer har eg også tatt meg i å irritere meg.

Gammel 17-10-08, 20:22   #84
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forventer det vel egentlig, men tok selv ikke lappen før i sommer, like før jeg fylte 30.

Jeg har hatt null interesse for å ta lappen, hadde fattige foreldre og studerte mange år i en by hvor det ikke er vits i å ha bil, så derfor ble det ikke før nå (og som jeg hatet det da jeg tok den! )

Gammel 17-10-08, 20:22   #85
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Då eg var atten, synes eg at "alle" hadde lappen, men alder og erfaring har vist at det ikkje er tilfelle. Eg er frå bygda og tok lappen då eg var atten. Sambo er frå Bergen, og har aldri kjørt bil.

Det fyrste året med lappen var eg mykje sjåfør for ei venninne som var nesten eit år yngre enn meg, og rekna med at ho skulle kjøre like mykje neste året. Eg ventar fortsatt, for ho har ikkje begynt på den enno, seksten år seinare.

Gammel 17-10-08, 20:40   #86
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Iset, eg kan også sjå den litt sånn irriterende sida ved dei, ofte kvinnene, som har lappen, men som ikkje køyre. Eg har full forståelse for at det kan ligge ting bak som du nevner, men som Lucifer har eg også tatt meg i å irritere meg.

Jeg skjønner det. Problemet er at når dere tenker sånn så får meg til å føle meg enda verre, for jeg vet jo at det er irrasjonelt å ha det sånn, men jeg kan ikke hjelpe for det. Som sagt er jeg blitt bedre nå fordi jeg har tvunget meg til å kjøre. Men jeg tør ikke kjøre andre biler enn min egen og kaldsvetter bare ved tanken på det.
Det er liksom mye mer legitimt å ha feks. flyskrekk enn kjøreskrekk. Angst er ikke rasjonelt, men det er ingen som har LYST å ha det. Jeg skulle ønske jeg ble totalt kvitt kjøreskrekken slik at det ikke gjorde meg noe å kjøre en hvilken som helst bil eller hvor som helst i verden, og en av grunnene til det er den manglende forståelsen fra omverdenen. Folk himler og sukker og irriterer seg og skjønner det ikke, jeg skaper meg jo bare. Det er ikke lett.

Gammel 17-10-08, 20:44   #87
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg fikk tilbud fra mine foreldre om å få lappen, gratis og uten forpliktelser, når jeg var atten. Jeg sa nei, mest på grunn av miljøet. Hadde jeg hatt lappen hadde kanskje 5% av alle kjøreturer vært virkelig viktige og ikke gjennomførbare uten bil, resten hadde vært å kjøre til/fra butikken og barnehagen, og det synes jeg virkelig jeg kan spare miljøet for. I tillegg hadde jeg blitt lat og feit, og det har jeg nå virkelig ikke lyst å bli.

Men det som er så greit er at har man først tatt lappen, har man den livet ut (så og si), selv om man ikke bruker den.
Man vet jo aldri hva fremtiden bringer. Fibi feks, bodde svært sentralt i oppveksten og frem til hun var i i begynnelsen av tyveårene. Hun hadde nok aldri sett for seg at hun skulle bo langt ute i hillbillyhelvete nå. Hadde hun visst det, hadde hun nok tatt lappen for lengst.
Jeg kjører ikke ofte, for mannen bruker jo bilen til og fra jobb og jeg er stort sett hjemme på kveldene uansett. Men jeg er glad jeg har muligheten, og nå skal vi jo flytte utover et sted der det går sjeldnere busser og ikke er så sentralt som her, så da er det i hvertfall greit at jeg har den.

Gammel 17-10-08, 20:54   #88
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det synes jeg er litt rart jeg, å irritere seg over at andre ikke kjører, jeg mener, det går da bare ut over dem selv. Og nesten alle har nå sine hangups. Masse folk som ikke tør å gjøre småting som å snakke i forsamlinger, kjøre i by, ta båt, gå alene hjem etc etc, og det er nå dem selv det går ut over.

Gammel 17-10-08, 21:12   #89
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må vel svare nei her. Jeg er 37, og har ikke lappen.

Gammel 17-10-08, 21:31   #90
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det kan man ikke. Jeg er 30 og har aldri hatt lappen, har alltid bodd i nærheten av jobb, barnehage og butikker og ikke sett behovet i hverdagen.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 22:01   #91
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i distriktet kan man det. Det er bare unntaksvis jeg møter på voksne her som ikke har lappen. Men kollektivtilbudet er så som så, jeg vil si det er annerledes om man bor og jobber i by.

Gammel 17-10-08, 22:06   #92
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maya80, her.

Jeg håper ikke det ( 28 år uten lappen )

Slår deg med 1 år!

Gammel 17-10-08, 22:12   #93
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke lappen, og gleder meg hver gang jeg møter noen medmyketrafikanter. (og det er overraskende mange jeg støter på) Jeg synes overhodet ikke man kan forvente det.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 22:20   #94
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Det kommer vel an på hvor denne personen bor? Hadde de vært i Oslo, feks., hadde jeg ikke forventet det.

Enig.

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Enig. Jeg tror det er langt vanligere å ta lappen tidlig når man bor på landsbygda.

Selv tok jeg lappen på 18-årsdagen min, hadde ingen tid å miste. Og ja, jeg bodde på landsbygda.

Samme her.

Her jeg bor har alle over 18 lappen, tror jeg. De som ikke har, hadde den før, men mistet den av ymse årsaker.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 23:06   #95
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det synes jeg er litt rart jeg, å irritere seg over at andre ikke kjører, jeg mener, det går da bare ut over dem selv. Og nesten alle har nå sine hangups. Masse folk som ikke tør å gjøre småting som å snakke i forsamlinger, kjøre i by, ta båt, gå alene hjem etc etc, og det er nå dem selv det går ut over.

Dei eg kjenne som ikkje kjøre bil seier at dei ikkje har en angst for å gjere det, dei lar berre lar vere. Dette er jo en på sida-diskusjon, men eg trur denne "pysegreia" (blant dei EG kjenne altså, ikkje generelt!) irritere meg fordi eg har lyst å forløyse dei og få dei vidare. Sjå mestringa.

Gammel 17-10-08, 23:09   #96
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Dei som ikkje har lappen her, som regel damer, er veldig avhengig av mannen. Det må vere slitsomt.

Gammel 17-10-08, 23:12   #97
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dei eg kjenne som ikkje kjøre bil seier at dei ikkje har en angst for å gjere det, dei lar berre lar vere. Dette er jo en på sida-diskusjon, men eg trur denne "pysegreia" (blant dei EG kjenne altså, ikkje generelt!) irritere meg fordi eg har lyst å forløyse dei og få dei vidare. Sjå mestringa.

Jeg kræsjet ordentlig med en bil da jeg kjørte moped da jeg var 16, og innrømmer gladelig at jeg fortsatt har angst for å kjøre bil pga. det. Og det var en soleklar grunn til at jeg ikke tok lappen som 18 åring. Men det er ikke sikkert at alle som har angst ønsker å dele det. Som Esme sier, det er mange som er redd for mye annet, hvorfor skal det ikke være akseptert å være redd for å kjøre bil? Man pusher de med vannskrekk til å svømme, eller?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 00:30   #98
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forvente og forvente. Jeg tar det for gitt at voksne folk her omkring kjører bil, det er knapt et menneske på mine kanter som er over 20 år og ikke kan kjøre, men jeg antar at det er vanligere å være bil- og førerkortløs i Osloregionen enn her.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 00:47   #99
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Hvem betalte den?

Det har du ingenting med.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 01:10   #100
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Her uti hutti-tutti som vi bor er det langt rarere om man ikke har den, hvertfall.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.