|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva synes du er høy lønn? | |||
| Over 100.000 |
|
0 | 0% |
| Over 200.000 |
|
0 | 0% |
| Over 300.000 |
|
3 | 1,06% |
| Over 400.000 |
|
52 | 18,44% |
| Over 500.000 |
|
121 | 42,91% |
| Over 600.000 |
|
54 | 19,15% |
| Over 700.000 |
|
23 | 8,16% |
| Over 800.000 |
|
16 | 5,67% |
| Over 900.000 |
|
3 | 1,06% |
| Over 1.000.000 |
|
8 | 2,84% |
| Dustepoll (denne er vel obligatorisk å ha med, eller hur?) |
|
2 | 0,71% |
| Deltakere: 282. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Leser
|
Sv: Hva er høy lønn?
Ja og nei. Kapitalisme fungerer på enkelte nivåer, men det er ikke den eneste løsningen.
|
|
|
#102 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er høy lønn?Jeg ser ikke at det du skriver him sier noe om at kapitalisme ikke funker? Det betyr ikke at alle mennesker er kun drevet av finansielle goder. Absolutt ikke. Veldedighet og ideelle organisasjoner er jo noe som oppstår "av seg selv" i et kapitalistisk samfunn, fordi mennesker er mer sammensatt enn det. De er både egoistiske og gode. Et kommunistisk system tar ikke hensyn til noen av disse egenskapene.
|
|
|
#103 |
|
Leser
|
Tja, nå sier jo du at kommunistisk økonomi ikke er miljøvennlig (og jeg oppfatter da deg som at du mener at miljøvennlighet da er en målestokk på om et økonomisk system fungerer, rett meg gjerne hvis jeg har misoppfattet det.). Jeg poengterer da at etter denne målestokken fungerer jo ikke kapitalisme heller. Hva med at Pralin vil ha prøveborring uten for Alaska? Hvordan var det med USA og Kyoto-avtalen? Så vidt jeg vet er USA den slemme gutten i klassen når vi snakker miljø.
Norge driver ikke med ren kapitalisme. I Norge har vi da en økonomisk blandingsmodell? Det er jo nettopp dette systemet jeg er for, en blandingsmodell.
Nå er jo den økonomiske kommunismen forsvunnet den også, så da er jo den også selvregulerende? Nå ser det ut som om de som er blitt hardest rammet i USA får statlig hjelp for å holde seg på fote. Hvor selvregulerende er det?
|
|
|
#104 |
|
Yes, we can!!
|
Roter vi med begreper her? Er kapitalisme det samme som USA og Palin?? Jeg er jo ikke republikaner, for å se det mildt.
|
|
|
#105 |
|
Leser
|
Jeg vil jo si at USA har en mer rendyrket kapitalisme enn Norge, mener ikke du det? Jeg vil ikke si at Norge har et rent kapitalistisk system.
|
|
|
#106 |
|
Yes, we can!!
|
Jo, men de har jo mye annet som også er forskjellig. Et mye mindre utviklet velferdssystem for eksempel. Og det har ikke noe med kapitalisme å gjøre. De har også en voldsomt subsidiering av enkelte sektorer (sukker, for eksempel), og høye tollbarrierer. Ikke spesielt kapitalistisk, egentlig.
|
|
|
#107 |
|
Leser
|
Mener du at velferdssytemet ikke har en sammenheng med økonomisk modell? Det at vi har gratis skole, sykehus etc må da være inkernasjonen av "Yt etter evne, motta etter behov". Mener du at det at staten Norge pøser ut millioner på millioner på helse ikke er en del av det økonomiske systemet?
|
|
|
#108 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er høy lønn?Når jeg tenker "kapitalisme" så tenker jeg ikke på velferdsstaten, nei. Jeg tenker på fri pris-setting, næringsliv uten subsidier eller statlig eierskap, ingen tollbarrierer, etc.
|
|
|
#109 |
|
Leser
|
Ja, så vidt jeg vet er dette blandingsøkonomi.
Nei, jeg sier heller ikke at det er motstridende. Jeg sier at det ikke er ren kapitalisme. Med andre ord, er vi uenig i hva som ligger i begrepet kapitalisme.
|
|
|
#110 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er høy lønn?Da fikk vi klarlagt det.
|
|
|
#111 |
|
Leser
|
I og med at du ikke sier hva som du mener med relativt stor statlig inngripen blir det litt vanskelig å argumentere i mot det. Jeg mener at det er rimelig at staten for eksempel beholder eierskap i enkelte foretak for å få inntekter, eller for å sikre norske interesser. Det betyr ikke at jeg mener at alle som jobber i staten skal ha flat lønn. Men inntektene til staten må komme en plass ifra hvis vi skal beholde velferdsmodellen vi har i dag. Og hvor skal inntektene komme i fra? Så jeg greier ikke å skille mellom disse to tingene som du gjør. (Venstre er vel så vidt jeg vet også bare for å hjelpe småbedrifter. Jeg tror de også vil ha litt statlig styring på Hydro? Stemmer ikke det?)
|
|
|
#112 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er høy lønn?Med statlig inngripen mener jeg for eksempel den ekstremt høye andelen av statlig eide aksjer notert på Oslo Børs.
|
|
|
#113 |
|
Leser
|
Har ikke intensjonen også vært å hindre selskaper å bli kjøpt opp av utenlandske eiere? For det er vel bare norske selskaper som driver på norsk område man kan regulere? (Dette vet jeg ikke, har bare hørt noe om det i forbindelse med at tidligere norske båter nå seiler under andre flagg. Nå er jo en båt rimelig spesiell i forhold til fysisk arbeidssted. Men både Telenor og Hydro (etc) er jo etablert i andre land.)
|
|
|
#114 |
|
Administrator
|
Sv: Hva er høy lønn?Jeg svarte 600.000. Med lønn mener jeg da kompensasjon for normal, fast arbeidstid. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Off the map.
|
Sv: Hva er høy lønn?Til de som mente alle skulle tjene 400 000.
|
|
|
#116 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er høy lønn?Hva er galt med utenlandske eiere, forresten? Særlig sett i lys av hvor internasjonale vi ønsker at våre norske selskaper slal være...
|
|
|
#117 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er høy lønn?I dag kan man si at det er ikke er noe unormalt i å tjene over 400 000. Snittet ligger på godt over 300 000. Jeg vil vel si at opp mot 500 000 er en god lønn, og at 500 000 er en for så vidt høy lønn, men samtidig i dag er ikke 500 000 en unormalt lønn. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva er høy lønn?For å si det sånn, jeg synes toppskattinnslaget er direkte absurd.
|
|
|
#119 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er høy lønn?Forholdsvis høy lønn:
|
|
|