Sv: Hva er høy lønn?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Tja, nå sier jo du at kommunistisk økonomi ikke er miljøvennlig (og jeg oppfatter da deg som at du mener at miljøvennlighet da er en målestokk på om et økonomisk system fungerer, rett meg gjerne hvis jeg har misoppfattet det.). Jeg poengterer da at etter denne målestokken fungerer jo ikke kapitalisme heller. Hva med at Pralin vil ha prøveborring uten for Alaska? Hvordan var det med USA og Kyoto-avtalen? Så vidt jeg vet er USA den slemme gutten i klassen når vi snakker miljø.
Norge driver ikke med ren kapitalisme. I Norge har vi da en økonomisk blandingsmodell? Det er jo nettopp dette systemet jeg er for, en blandingsmodell.
Nå er jo den økonomiske kommunismen forsvunnet den også, så da er jo den også selvregulerende? Nå ser det ut som om de som er blitt hardest rammet i USA får statlig hjelp for å holde seg på fote. Hvor selvregulerende er det?
Roter vi med begreper her? Er kapitalisme det samme som USA og Palin?? Jeg er jo ikke republikaner, for å se det mildt. Det er forskjell på å regulere en økonomi gjennom lovgiving på konkurranse, miljø, arbeidsforhold, etc, og gjennom økonomiske virkemidler som prisregulering, subsidiering, og statlig eierskap. Det er heller ingen motsetning mellom en næringsvennlig politikk som stimulerer konkurranse og godtar at konkurranse også medfører effektivisering og omstruktureringer, og det å ha et godt utbygd velferdssystem.
Det er veldig urovekkende at man går inn og berger virksomheter som har tatt for høy risiko. Så vidt jeg forstår er det en fornuft i det når det gjelder Fannie Mae og Freddie Mac (?), men ikke et foretak som Lehman Brothers. Der må rett og slett eierne ta støyten. Hvis ikke stimulerer man helt uønsket risikoadferd.
Det er også helt feil når politikere vil inn og for eksempel hindre lønnsomme bedrifter å restrukturere, som ble nevnt i Union-saken. Det er akkurat en type økonomisk regulering som hindrer en sunn næringsutvikling. Bedrifter SKAL søke seg mot mest mulig effektiv drift, og profittmaksimalisering, ikke bare såvidt lønnsom. Den dagen konjunkturene snur er det de som har tillatt seg å ikke være "lean and mean" som stryker med. Tvert. I tillegg er det dårlig samfunnsøkonomi å ikke bruke hoder og hender der de kan skape mest verdi. I union-saken viste det seg jo også at det velferdsmessig også er mye bedre å effektivisere i gode tider, når det finnes investeringsvilje og muligheter for nye arbeidsplasser. De aller, aller fleste derfra gikk rett ut i nye jobber, og gav regionen mulighet til god og sunn vekst.
Snakker vi helt forbi hverandre nå?