Sv: Syn på barnehageansatte
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg ser på barnehagen som både et tilbud om et sted å være når vi er på jobb og som et pedagogisk tilbud. Det pedagogiske tilbudet de gir betyr utrolig mye. Vi merker godt at de ansatte i barnehagen er godt kvalifisert og gjør en stor jobb i forhold til barna.
Vi har heldigvis mulighet til å levere og hente godt innenfor åpningstiden. Ofte leverer vi sent og henter tidlig. Jeg har likevel forståelse for at enkelte kan komme i siste liten av og til. Barnehagens åpningstider her er ikke enkle å kombinere med alle typer jobber og foreldre som jobber til klokka 16 kan få hastverk til å rekke barnehagen 16.30. Jeg synes ikke noe om at foreldre uten grunn kommer for sent. Hvis det skjer mer enn unntaksvis burde det kreves at de betaler overtid for den ansatte.
Å tilby vaskejobb til en barnehageansatt kunne jeg fint funnet på å gjøre hvis jeg kjente denne personen godt og kunne tenke meg at vedkommende ville være interessert. I en av barnehagene vi har hatt har førskolelærerne vasking etter barnehagetid inkludert i stillingen. Jeg hadde ikke blitt fornærma om jeg ble tilbudt en vaskejobb. Det har vel faktisk skjedd også.
Alt kommer an på hvordan det blir sagt og hvilken sammenheng man spør i tenker jeg.
Det er ganske mange, særlig i deltidsstillinger som ser på vaskejobber som en grei måte å få litt ekstra inntekt på, hvis det er godt nok betalt.
En ting er jo å tilby folk man kjenner og vet hadde hatt bruk for ekstra penger, en vaskejobb. Jeg fikk ikke inntrykk av at dette var tilfelle for denne barnehageansatte. H*n ble vel heller fryktelig fornærmet og begynte virkelig og lure på hvilket syn foreldre hadde på de ansatte i barnehagen.
Slik jeg har fortstått det på barnehagen vil de nå benytte seg av barnevernsvakta hvis ikke barna blir hentet innen barnehagen stenger, så problemet er vel litt større enn at foreldre kommer "i siste liten".
|