Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du medlem av Mensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du medlem av Mensa?
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) 7 3,23%
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) 63 29,03%
Nei, jeg har tatt testen, men strøk 12 5,53%
Nei, så smart er jeg neppe 63 29,03%
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens 72 33,18%
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 15:16   #261
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du medlem av Mensa?

Opprinnelig lagt inn av Bingo, her.

IQ betyr intelligenskvotient. Dermed blir det meningsløst å hevde det er forskjeller på "IQ" og "intelligens" da det jo er snakk om samme begrepet.

Jeg blir forresten ikke så imponert over at du siterer fra artikler fulle av faguttrykk. Bruk heller ditt eget språk.

Det er overhodet ikke enighet i fagmiljøene om at IQ og intelligens er akkurat det samme. Skjønte du ikke hva jeg skrev?

Dessuten er statistikk og medisin fagene mine, og jeg bruker de faguttrykkene akkurat så mye jeg vil.

Gammel 28-08-08, 15:29   #262
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

IQ betyr intelligenskvotient. Dermed blir det meningsløst å hevde det er forskjeller på "IQ" og "intelligens" da det jo er snakk om samme begrepet.

Et ord eller et begrep er jo bare det man definerer det som. Hvis man finner ut at intelligens tidligere har vært definert for snevert er det ikke umulig at ordet eller begrepet etterhvert divigerer fra den opprinnelige meningen. Og det er jo akkurat det som skjer intelligensbegrepet er i endring.

Opprinnelig lagt inn av Bingo

EQ debatten ser ikke ut til å gi seg. Hovedgrunnen til at man ikke forsøker å måle EQ er at ingen egentlig er enige om hva det er for noe, og om det kan måles.

Det stemmer ikke helt. Det er så vidt jeg vet ingen tvil om at empati er en del av EQ så noe vet man. Jeg har også forstått det slik at man knytter EQ til speilnevroner i hjernen. Jeg har bare lest om det i bøker, men jeg la inn en link til en artikkel jeg fant på nett.

Gammel 28-08-08, 15:42   #263
Bingo
Aktiv

Medlem siden: Jun 2008
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg tror nok Esme brukte sitt eget språk i det innlegget, så får du velge selv om du vil tro det eller ikke.

Dersom han snakker slik til daglig har han et problem.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 15:47   #264
Bingo
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Et ord eller et begrep er jo bare det man definerer det som. Hvis man finner ut at intelligens tidligere har vært definert for snevert er det ikke umulig at ordet eller begrepet etterhvert divigerer fra den opprinnelige meningen. Og det er jo akkurat det som skjer intelligensbegrepet er i endring.

Det stemmer ikke helt. Det er så vidt jeg vet ingen tvil om at empati er en del av EQ så noe vet man. Jeg har også forstått det slik at man knytter EQ til speilnevroner i hjernen. Jeg har bare lest om det i bøker, men jeg la inn en link til en artikkel jeg fant på nett.

Det er riktig at man forsker på hva EQ muligens kan være. men det hjelper lite med fysiologiske forklaringer når man ikke vet hva man ønsker å forklare. Man må bestemme seg for hva man vil at EQ skal bety før det er noe poeng i å finne ut hva den skyldes. Og så lenge man ikke har bestemt seg for hva man ønsker å måle kan man heller ikke måle det.

At IQ betyr intelligenskvotient er jeg nå gått litt lei av å gjenta. Folk må gjerne få lov til å mene at det finnes andre former for intelligens enn intelligens, men å begrunne det blir ikke lett.

Gammel 28-08-08, 15:48   #265
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette begynner jo å bli riktig underholdende. For det første er det jo søtt av Bingo å automatisk gå ut i fra at alle er menn, for det andre er det jo enda litt søtere å ikke innse at det finnes de med et svært presist (!) språk i det daglige.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 15:49   #266
Bingo
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er overhodet ikke enighet i fagmiljøene om at IQ og intelligens er akkurat det samme. Skjønte du ikke hva jeg skrev?

Dessuten er statistikk og medisin fagene mine, og jeg bruker de faguttrykkene akkurat så mye jeg vil.

Hvis du har studert både statistikk og medisin bør du vel ha evnen til å uttrykke deg noe enklere enn du gjør i det foregående innlegget. Du imponerer ikke meg med å skrive f.eks "korrelasjon" i stedet for "sammenheng" som betyr akkurat det samme.

Det virker nesten som om du forsøker å virke "faglig" ved å bruke en masse fremmedord. Det er ikke alltid det er noen god strategi.

Gammel 28-08-08, 15:51   #267
Bingo
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Dette begynner jo å bli riktig underholdende. For det første er det jo søtt av Bingo å automatisk gå ut i fra at alle er menn, for det andre er det jo enda litt søtere å ikke innse at det finnes de med et svært presist (!) språk i det daglige.

Enda søtere er det vel at faguttrykkene blir benyttet feil og ikke alltid har like stor sammenheng med det som diskuteres. Men det ser jo fint og flott ut da

Gammel 28-08-08, 15:52   #268
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Ha ha ha, gi deg nå Bingo, før du driter deg fullstendig ut.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 15:53   #269
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Punktum og mellomrom før smiley, Bingo.

Gammel 28-08-08, 15:58   #270
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom han snakker slik til daglig har han et problem.

Det er ikke et problem så lenge jeg snakker med andre med fagkunnskap. Det var du som etterlyste fagkunnskap og så furter du når du får innlegg som har presise termer.

Selv om du gjentar at intelligens og intelligenskvotient er det samme, så er faktisk fagmiljøene ikke uniformt enige i det. Du bør heller komme med argumenter mot g-faktorteorien enn å påpeke at det er samme ordet.

Korrelasjon og sammenheng er ikke nøyaktig det samme nei. Sammenheng kan like godt bety kausalitet.
Jeg må bare spørre jeg altså: Hva er faget ditt? For jeg tror ikke du kan noe særlig statistikk, psykologi eller medisin? Hva er IQ-en din egentlig?

Og han? Er det ikke logisk å anta at jeg er en kvinne all den tid jeg har Esme som brukernavn?

Gammel 28-08-08, 16:42   #271
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bingo burde få seg et liv og bidrar vel bare til å bekrefte fordommene jeg har mot Mensamedlemmer og hvorfor jeg valgte å ikke melde meg inn, selv om scoren på testen var mer enn høy nok.

Gammel 28-08-08, 16:43   #272
Bingo
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er ikke et problem så lenge jeg snakker med andre med fagkunnskap. Det var du som etterlyste fagkunnskap og så furter du når du får innlegg som har presise termer.

Selv om du gjentar at intelligens og intelligenskvotient er det samme, så er faktisk fagmiljøene ikke uniformt enige i det. Du bør heller komme med argumenter mot g-faktorteorien enn å påpeke at det er samme ordet.

Korrelasjon og sammenheng er ikke nøyaktig det samme nei. Sammenheng kan like godt bety kausalitet.
Jeg må bare spørre jeg altså: Hva er faget ditt? For jeg tror ikke du kan noe særlig statistikk, psykologi eller medisin? Hva er IQ-en din egentlig?

Og han? Er det ikke logisk å anta at jeg er en kvinne all den tid jeg har Esme som brukernavn?

Joda, alt dette er vel og bra. Men g-teorien er som du innrømmer en teori og kan vel ikke gjendrive det som regnes som sikker viten.

Gammel 28-08-08, 16:46   #273
Bingo
Aktiv

Standard

Bingo burde få seg et liv og bidrar vel bare til å bekrefte fordommene jeg har mot Mensamedlemmer og hvorfor jeg valgte å ikke melde meg inn, selv om scoren på testen var mer enn høy nok.

Ja du må være fryktelig smart for å slenge så mye dritt..

Gammel 28-08-08, 16:48   #274
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja du må være fryktelig smart for å slenge så mye dritt..

Jeg er smart nok så jeg klarer meg. Og jeg kan ikke hjelpe for at jeg synes det er underholdende å se deg prøve deg mot Esme, jeg tror ikke jeg kjenner noen som er så smart og oppegående (og ja, til og med intelligent) som henne.

Gammel 28-08-08, 16:55   #275
Bingo
Aktiv

Standard

Jeg er smart nok så jeg klarer meg. Og jeg kan ikke hjelpe for at jeg synes det er underholdende å se deg prøve deg mot Esme, jeg tror ikke jeg kjenner noen som er så smart og oppegående (og ja, til og med intelligent) som henne.

Vel, da er det vel bare å ta av seg hatten for at du stiller opp for henne da

Gammel 28-08-08, 17:09   #276
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Punktum, Bingo. Punktum.

(Det sorterer muligens under "språklig intelligens"?)

Gammel 28-08-08, 23:25   #277
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Artig dokumentar på NRK2 no.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 00:06   #278
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er en føler som later som jeg er smart på jobb

så nei, ikke medlem.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 12:28   #279
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Dette begynner jo å bli riktig morsomt .

Jeg har tatt testen for ganske så mange år siden nå, men antar at Bingo og andre har rett når de sier at jeg ikke har testen, bare resultatarket. Som sagt vet jeg at jeg har arkivert det, men har ikke sett etter det på en stund. Jeg er ganske sikker på at det ikke er kassert. Jeg tror også jeg har en kopi eller avskrift av utmeldingsbrevet til meg og Kjæresten.

Om testen ikke var laget av Mensa i Norge så virket det i hvert fall slik på det testleder sa om testen både før og etter. Mulig at det var sprøyt eller grov feiltolkning. Kvalitetsmessig er det stor forskjell på den testen jeg tok da og en IQ-test jeg tok i en helt annen forbindelse senere (der "sto" jeg også).

Bingo kan vel sies å være en av dem som beviser at høy IQ og klokskap ikke alltid går hånd i hånd (nå var jeg stygg, men slenger man dritt må man vente å få litt tilbake).

En digresjon: Selv om en test er utformet for å ikke måle lingvistikk og matematisk-logiske ferdigheter, betyr ikke det at utformerne har klart det. De er selv et resultat av sin egen kulturelle, kunnskapsmessige og følelsesmessige balast. Jeg har sett det bli debattert hvorvidt en IQ-test utformet av kulturellt vestlige personer i det hele tatt kan si noe om IQ-en til mennesker med andre kulturbakgrunner.

Sist redigert av Strå : 29-08-08 kl 22:01. Årsak: skrivefeilretting
Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 14:30   #280
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ved å google Howard Gardner får ein i allefall opp ein del alternative teoriar til at IQ er noko absolutt...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
iq, klassiker, mensa

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:48.