|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#63 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Mine barn har vel ikke smakt Nestle eller andre fabrikanter sin instantgrøt. Her har vi bare brukt Helios sine som skal kokes. Vi foretrekker hirse, spelt og havre. I tillegg får de stort sett hjemmelaget middagsmos.
Barna mine foretrekker også søtsaker... spesielt i perioder hvor de har fått mye av det (feks sommeren hvor det blir en del is).
Nooria Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008. Sist redigert av Nooria : 25-08-08 kl 23:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?
Jaa! Jeg har bevisst unngått ris og mais, jeg er også skeptisk til disse! Det har gått i hirse her, og etterhvert utvider jeg nok med litt spelt. Havre har han smakt litt på.
![]() |
#65 |
I mål
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Jeg har gitt S ferdiggrøt og mat på glass, og jeg er overhode ikke bekymret for det. Jeg har valgt grøt uten tilsatt sukker (jada, jeg vet de kan være søte likevel og ha mye karbo) og jeg har variert type. Han ville ikke ha hjemmelagd middag og han elsket glassene. Fra han var 11 måneder fikk han middag som oss. Vi snakker om en periode på ca 4-5 måneder og jeg synes det er helt uvesentlig i den store sammenheng; litt som yoghurthysteriet. Og nei, jeg gav ikke saft på flaske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Stadig underveis
Vi begynner også med Hirse.
![]() |
#67 |
Sviiisj!!
|
Det er mulig vi ikke opprinnelig spiste så masse korn (og at noen av oss ikke tåler det), men det er en veldig effektiv måte å skaffe oss mat på. Når man tenker på hvor mange munner som skal mettes her i verden, så synes jeg at korn er en fin ting egentlig. Da er det kanskje ikke så dumt å venne barna til å tåle det fra de er små?
![]() |
#68 |
Stadig underveis
Men hvorfor ikke holde seg til hirse som er veldig rikt på jern (helt i motsetning til mais og ris tror jeg) og uten gluten? Jeg undrer meg veldig over at ikke Nestle selger hirsegrøt (jeg har ikke sett det hvertfall).
Nooria Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008. Sist redigert av Nooria : 26-08-08 kl 12:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Sviiisj!!
|
Ja, det er vel et poeng.
![]() |
#70 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Hirse har jeg bare sett på helsekosten, tror jeg, og det er for meg komplett uforståelig. Jeg begynte desverre med ris og mais til vesla, og grøsser litt av tanken. Nå fikk jeg heldigvis begynt med hirse.
![]() |
#71 |
Yes, we can!!
|
Så sant du ikke kjøper rubbel og bit av det du har i glassene økologisk så er det garantert mer dritt i den maten du lager selv.
![]() |
#72 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?
Ja, og problemet er?
![]() |
#74 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Her i huset er vi generelt skeptiske til at jeg skal lage noe som helst selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Re: Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?
Javisst. Og gjør du det så er det vel omtrent like giftfritt som glassmaten.
![]() |
#76 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Jeg er på linje med Polylanna i denne diskusjonen. Jeg har forsøkt å styre unna grøt med sukker, har brukt en del hirsegrøt og laget babymiddag selv, men det har også blitt mye mat på glass og ferdiggrøt a la risgrøt og fullkornsgrøt fra Semper. Jeg er ikke spesielt bekymret. Jeg trenger litt mer spesifikk info enn generelle vendinger om at det er mye dritt i barnematglass for å velge annerledes neste gang. Min oppfatning er som Polyannas, at mat på glass har god kvalitet og er fri for salt og skit. Iallefall for barn under 12 måneder, og det er jo ofte da folk bruker denne maten.
![]() |
#77 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Jeg tror sant å si at ungene mine har fått i seg verre mat når de har begynt å spise vår mat.
![]() |
#78 |
I mål
|
![]() Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?Jeg synes igjen det kommer veldig an på bruk. Jeg ser jo noen som gir ungene glassmat til de er 2 år og da ville jeg vel tenkt at det kunne bli noe ensidig og ensidig "belastning" av hva-det-nå-er-i-glassene. Hadde det drøyd ut såpass, hadde jeg i større grad forsøkt å variere med egen mat iallfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
frakoblet
|
For det første så kjøper jeg jo økologiske råvarer. For det andre så mente jeg faktisk ikke annet at det ikke var noe problem å lage vel så god barnemat selv, og det var et svar til Pelle som sa:
Derav mitt svar.
![]() |
|
|