Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du medlem av Mensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du medlem av Mensa?
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) 7 3,23%
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) 63 29,03%
Nei, jeg har tatt testen, men strøk 12 5,53%
Nei, så smart er jeg neppe 63 29,03%
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens 72 33,18%
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 10:36   #10
Bingo
Aktiv

Medlem siden: Jun 2008
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du medlem av Mensa?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg er litt overrasket over hvor mange som setter likhetstegn mellom IQ og intelligens. En IQ-test beviser ikke nødvendigvis at man er intelligent og uansett finnes det mange former for intelligens.

Selv ble jeg så provosert over en artikkel om Mensa for noen år siden hvor medlemmene kom med uttalelser som at de måtte nedlate seg til å si "forstår du" når noe skulle forklares til det de kalte vanlige folk. Jeg bestemte meg for å ta testen for å vise at det en Mensabasert IQ-test måler er det jeg kaller matematisk-logisk kjapphet, noe jeg mener å ha rikelig av. Testen ble tatt og Kjæresten og jeg ble medlemmer. Etter et år måtte vi bare innrømme at våre fordommer mot mennesker som mener de trenger et Mensamedlemskap for å bevise hvor flinke de er, var riktige, alle sammen.

Det var mye interne stridigheter og drittslenging vi finner i sandkassa og ordveksling av typen jo-nei-jo-nei. Superintelligent, liksom. Vi skrev det i et brev og meldte oss ut. Har ikke savnet det et sekund.

Dersom mennesker som selv tror de er intelligente trenger å si "skjønner du" til andre så er det noe i veien med deres evne til å omsette egen kunnskap til normalt språk. Kanskje de mangler evnen til å omtolke det de kan?

IQ betyr intelligenskvotient, altså hvordan din intelligens relaterer seg til andres. Når folk setter likhet mellom intelligens og IQ er det altså fordi det betyr akkurat det samme.

Du snakker om "Mensabasert IQ test". Det synes jeg høres rart ut. Mensa lager ikke IQ tester, noe alle som tar testen opplyses nøye om. Det er heller ikke Mensa som har funnet ut at slike tester er den beste måten å måle intelligens på.

Dersom du slik du hevder meldte deg inn bare for å finne ut hvor teite alle andre er er det kanskje ikke så rart du meldte deg ut igjen.

Hvilken test tok du forresten, og hva scoret du ?

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
iq, klassiker, mensa

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:16.