Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Lukket brukergruppe for slankerne?

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-08, 00:26   #21
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lukket brukergruppe for slankerne?

Klart jeg kan finne meg et annet forum å diskutere livsstilsomlegging og annet med samme tema, men der "kjenner" jeg ikke de andre. Ikke at jeg egentlig kjenner de her inne heller, men man blir venner på en måte.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 00:28   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et spørsmål: Jeg skjønner at man ikke vil legge ut om private problemer i vidåpent forum. Men hvis forumet er "lukket" på samme måte som MI eller MII, spiller det da stor rolle for dere om de som kan lese bare er folk som har meldt seg inn i en slankegruppe, eller ville det være greit om alle som har tilgang til den aktuelle medlemssalongen kunne lese? For min del vil jeg jo si at jeg føler meg mye tryggere blant vennene mine enn blant ukjente som har vektproblemer, for å sette det på spissen. Så jeg ville være mer skeptisk til å brette ut om problemene mine til nyinnmeldte folk med vektproblemer enn overfor brukere jeg har kjent i årevis som ikke har vektproblemer.

Det ble et klønete avsnitt. Det jeg lurer på, er vel hvor viktig dere synes det er at en slik gruppe er lukket for "resten av FP"? For meg ville det viktigste være at den var lukket for utenverdenen/Google.

Gammel 26-06-08, 00:28   #23
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

- En lukket slankegruppe kan bli veldig slanke-/kroppsfokusert, og det er kanskje lettere for at man hausser opp hverandre på vekttap spesifikt, siden dette er så lett å måle og sammenligne. Det kan bli et usunt fokus, og da mener jeg både helsemessig og "kulturmessig" usunt. (Jeg synes egentlig det at du/dere umiddelbart mener at dette skal være en slankegruppe er litt skuffende, og bekrefter litt den redselen; en gruppe om vekt- og spiseproblemer generelt ville være mer inkluderende og egentlig passe bedre inn i FPs profil. Det er ikke alle som har vekt- eller spiseproblemer som trenger eller ønsker å slanke seg.)

At jeg kaldte det slankeforum trenger du ikke henge deg opp i. Det var kun en tilfeldig formulering. Årsaken til det er at trådene folk deltar i heter "slanketråden". Pr dags dato er det svært få som forteller om mer komplekse problemer rundt dette nettopp fordi jeg tror det er for åpent her.

Jeg tror ikke fokusen på kropp og slanking blir usunn. Mitt inntrykk av brukerene her er at de har sunne holdninger og jeg har i allefall inntrykk av at folk blir satt litt på plass (noe som er bra) om de tyr til ekstreme og usunne metoder. Tror det samme ville skjedd om noen ble radmagre. Det er ganske "voksent" klientell her inne og jeg tror nettopp det gjør at vi ikke får denne problematikken.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 00:32   #24
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

For meg ville det viktigste være at den var lukket for utenverdenen/Google.

En avklaring for den videre diskusjonen: Halvparten av FPs fora er per idag lukket for omverdenen/google. En kan heller ikke "bare" logge seg inn, en må skrive 5 innlegg uten å pådra seg røde prikker for å få tilgang til medlemsområdet. En relativt høy terskel for mange.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 00:32   #25
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er veldig sårbar på dette med slanking og det er bare ikke alle ting man ønsker å dele med "resten av verden".

Hadde det vært greit for alle hvis vi lagde oss alle de trådene vi egentlig kunne tenke oss inne på helseforumet?
Jeg ser for meg at alle egentlig kunne tenke seg sin egen slanketråd der andre kunne skrevet oppmuntrende meldinger i hverdagen, støttet opp om hverandre og bare vært der for hverandre.

Det hadde også vært fint med egen tråd med oppskrifter på mat med mindre kalorier enn vanlig mat, en felles slanketråd som vi har idag og sikkert mange andre jeg ikke kommer på i farten.

Jeg tenker det fort ville blitt litt mange tråder som omhandler dette med kropp, mat, vekt osv. Jeg føler hvertfall at vi må begrense oss litt i helsetråden, sånn som vi gjør idag.

Gammel 26-06-08, 00:33   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

At jeg kaldte det slankeforum trenger du ikke henge deg opp i. Årsaken til det er at trådene folk deltar i heter "slanketråden". Pr dags dato er det svært få som forteller om mer komplekse problemer rundt dette nettopp fordi jeg tror det er for åpent her.

Jeg skjønner at det sikkert ikke betyr all verdens at det var "slankerne" som ble nevnt. Jeg tror likevel det er en reell problemstilling at en slik undergruppe lett blir fokusert på nettopp slanking, og hvis det skjer, vil det neppe gjøre det lettere eller mer naturlig å nevne andre problemer.

(Jeg mener ikke at det er sikkert at det blir sånn, altså. Det var bare en mulig motforestilling.)

Jeg tror ikke fokusen på kropp og slanking blir usunn. Mitt inntrykk av brukerene her er at de har sunne holdninger og jeg har i allefall inntrykk av at folk blir satt litt på plass (noe som er bra) om de tyr til ekstreme og usunne metoder. Tror det samme ville skjedd om noen ble radmagre. Det er ganske "voksent" klientell her inne og jeg tror nettopp det gjør at vi ikke får denne problematikken.

Det kan godt være det er sant. Men ved å "forsvinne" inn i en lukket gruppe, lukker man jo også litt for en del av den mulige korreksen. Det er ikke sikkert de som "modererer" diskusjonen nå (og nå tenker jeg ikke primært på moderatorene) vil være interessert i å engasjere seg i en lukket gruppe, og dersom man ikke ser trådene uten å være medlem, kommer man heller ikke på tanken om å engasjere seg.

Gammel 26-06-08, 00:35   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Jeg tenker det fort ville blitt litt mange tråder som omhandler dette med kropp, mat, vekt osv. Jeg føler hvertfall at vi må begrense oss litt i helsetråden, sånn som vi gjør idag.

Føler du at du (eller dere) må begrense hvor mye du skriver om dette fordi du ikke vil "plage" resten av forumet med disse temaene?

Gammel 26-06-08, 00:36   #28
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Føler du at du (eller dere) må begrense hvor mye du skriver om dette fordi du ikke vil "plage" resten av forumet med disse temaene?

Ja, jeg gjør vel egentlig det.

Gammel 26-06-08, 00:39   #29
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan godt være det er sant. Men ved å "forsvinne" inn i en lukket gruppe, lukker man jo også litt for en del av den mulige korreksen. Det er ikke sikkert de som "modererer" diskusjonen nå (og nå tenker jeg ikke primært på moderatorene) vil være interessert i å engasjere seg i en lukket gruppe, og dersom man ikke ser trådene uten å være medlem, kommer man heller ikke på tanken om å engasjere seg.

Jeg ser helt klart poengene dine, men mener at FP har et annet klientell enn mange andre forum og derfor blir det ikke sånn her.
Ang moderering.. ser ikke helt poenget ditt der. Føler det er hovedsaklig den samme gjengen som er i denne tråden hele tiden og føler også at det er en såpass lite enfoldig gruppe at jeg ikke tror denne "selvmodereringen" blir noe problem.. om jeg forstod deg rett.

Og .. husker ikke hvem som skrev dette men...... men om vi trekker folk utelukkende pga dette underforumet så mener jeg at man bare må gjøre inngangskravene ala medlemssalong 1.

Gammel 26-06-08, 00:41   #30
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Føler for å klargjøre litt til hva vi har i dag:

1. Den sosiale gruppen, denne er ment som en base, støttegruppe, ikke til diskusjoner.
2. Forumet "Helserelatert", med underforumet "Fysisk aktivitet", dette ligger i medlemsområdet (http://www.foreldreportalen.no/forum...splay.php?f=19).
3. Medlemssalongen, for de mer aktive brukerne av FP. Her er temaet fritt.
4. Medlemssalong 2, for de som er mest aktive over tid. Her er også temaet fritt.
5. Blogger, dere kan selv bestemme hvem dere har på kontaktlisten.

Hvilket behov kan ikke de 4(5 for noen) arenaene over ikke dekke, sammen eller hver for seg?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 00:42   #31
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Og .. husker ikke hvem som skrev dette men...... men om vi trekker folk utelukkende pga dette underforumet så mener jeg at man bare må gjøre inngangskravene ala medlemssalong 1.

Enig.

Gammel 26-06-08, 00:45   #32
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg føler bare for å presisere at jeg ikke har lest slanketråden(e?) som eksisterer nå, så jeg snakker ikke ut fra hvordan jeg opplever det som foregår der pr. i dag eller de brukerne som er engasjert der. Jeg bare tenker høyt og litt generelt.

Gammel 26-06-08, 00:46   #33
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg vil veldig gjerne være med i en sånn gruppe. Jeg har ikke vært aktiv i slanketråden her på FP nettopp fordi den er i overkant åpen.

Akkurat nå går slankingen min rett til helvete, og kunne trengt noen å støtte meg på.

Signerer denne.

Gammel 26-06-08, 00:47   #34
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Jeg synes det er for vondt å skulle dele alle nederlagene mine med mennesker som ikke er i noenlunde samme situasjon.

Gammel 26-06-08, 00:48   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Jeg synes det er for vondt å skulle dele alle nederlagene mine med mennesker som ikke er i noenlunde samme situasjon.

Skjønner den.

Gammel 26-06-08, 00:49   #36
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Skjønner den.

Takk.

Gammel 26-06-08, 00:49   #37
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Føler for å klargjøre litt til hva vi har i dag:

1. Den sosiale gruppen, denne er ment som en base, støttegruppe, ikke til diskusjoner.
2. Forumet "Helserelatert", med underforumet "Fysisk aktivitet", dette ligger i medlemsområdet (http://www.foreldreportalen.no/forum...splay.php?f=19).
3. Medlemssalongen, for de mer aktive brukerne av FP. Her er temaet fritt.
4. Medlemssalong 2, for de som er mest aktive over tid. Her er også temaet fritt.
5. Blogger, dere kan selv bestemme hvem dere har på kontaktlisten.

Hvilket behov kan ikke de 4(5 for noen) arenaene over ikke dekke, sammen eller hver for seg?

Meneh. Kanskje litt på siden da, men hvorfor kan ikke pedagogene også bruke disse alternativene.

-Jeg syntes ikke det at alle har en individuell blogg blir det samme nei. Blir ikke holdbart å flakse fra blogg til blogg når man i utgangspunktet ikke klarer holde oversikt i en tråd fordi det er for mange der.

-Ikke medlemssalong 1 heller for mange der er ikke i samme situasjon og jeg tror ikke folk har en terskel for å bry "alle" med sine problemer rundt dette tema, salong 2 har for høye inntakskrav.

-Forumet bruker vi jo nå da, så det gidder jeg ikke argumentere for. Er vel heller litt det at man blir en mindre gruppe som er poenget sånn jeg ser det. De sosiale gruppene har et oppsett som er ca like oversiktlig som slanketråden om jeg ikke tar helt feil?

Gammel 26-06-08, 00:50   #38
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg er med på tanken bak flere av motargumentene til Skilpadda, men samtidig så tror jeg som Joika sier at folk her inne er såpass voksne og reflekterte at det antageligvis ikke blir et usundt syn på kropp og slanking. Jeg tror jeg lander på at jeg ønsker en lukket gruppe. Det er uansett ikke mange som ikke slanker seg, som deltar i tråden.
Eneste er vel kanskje at det muligens er folk her inne som leser i slanketråden, og henter inspirasjon til å ta fatt selv, som ikke får muligheten til dette. Det er jo i tilfelle dumt da.

Det er mye jeg ikke forteller og skriver om i slanketråden nå, som jeg ellers ville skrevet om hvis forumet var mer lukket. Jeg har folk her inne, som jeg kjenner IRL, som jeg ikke nødvendigvis vil skal få vite alt rundt meg og mine tanker om vektnedgangen. Jeg er ikke veldig åpen om at jeg slanker meg, til familie og venner, men det er godt å ha de her inne på FP og dele tingene med. Noe med å være nær, men ikke for nært kanskje?

Jeg har også meldt meg inn på slankeforumet på NM, men trives ikke der i det hele tatt. Mange av de som er der inne "kjenner" jeg ikke, og jeg liker ikke stemningen der inne. Litt for fjortiss-aktig syns jeg.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 00:53   #39
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Meneh. Kanskje litt på siden da, men hvorfor kan ikke pedagogene også bruke disse alternativene.

Det kan de selvsagt også. Vi "trenger" jo sånn sett ingen lukkede brukergrupper. Men admin åpner for det, og de som ønsker seg en slik gruppe, foreslår og argumenterer for det. Dette er ikke en krangel der du er mot og jeg (eller HP) er mot, det er jo et forsøk på å finne ut hva som er lurest både for FP som helhet og for grupper av brukerne.

Slanking er et mer komplisert og "kontroversielt" tema enn pedagogikk, vil jeg si. Derfor har jeg langt flere motforestillinger mot et lukket slankeunderforum - samtidig som jeg også ser mange flere gode grunner for det enn for et pedagogforum (kanskje fordi jeg er tjukk selv, men ikke lærer ).

Gammel 26-06-08, 00:54   #40
Joika
Pauset

Standard

Det kan de selvsagt også. Vi "trenger" jo sånn sett ingen lukkede brukergrupper. Men admin åpner for det, og de som ønsker seg en slik gruppe, foreslår og argumenterer for det. Dette er ikke en krangel der du er mot og jeg (eller HP) er mot, det er jo et forsøk på å finne ut hva som er lurest både for FP som helhet og for grupper av brukerne.

Slanking er et mer komplisert og "kontroversielt" tema enn pedagogikk, vil jeg si. Derfor har jeg langt flere motforestillinger mot et lukket slankeunderforum - samtidig som jeg også ser mange flere gode grunner for det enn for et pedagogforum (kanskje fordi jeg er tjukk selv, men ikke lærer ).

Mmmmmm... okei da.
Dere får jo bare hive oss ut da, om vi ikke oppfører oss.

Jeg tror at en del problemer blir unngått med inntakskrav jeg da. Folk som ikke trives her (= ikke voksne mennesker kanskje?) gidder neppe skrive 100 innlegg for de må søke om tilgang.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.