Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvorfor tok hun hans navn?
Hennes navn var et "kjedelig" et, og hans var finere eller mer spesielt 26 34,21%
Han hadde sterkere tilknytning til sitt navn (slektsgård eller lignende) 9 11,84%
Hun ønsket å bryte med sin fars navn 5 6,58%
Fordi han er mann 7 9,21%
Han ønsket sterkest at de skulle ha hans navn 7 9,21%
Hun hadde mest lyst til å bytte 9 11,84%
Annet 13 17,11%
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-08, 17:20   #41
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?

Ville bryte med min fars navn
og
Fordi han er mann

Kunne beholdt mellomnavnet mitt som eneste etternavn, men ville ha min manns sitt navn også fordi jeg føler meg tilknyttet det navnet også nå.
Han ville ikke ha flere navn fordi han har så mange fra før.

Gammel 20-05-08, 17:37   #42
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde et -sen navn med en mindre vanlig stavemåte. Det var både kjedelig og irriterende.

Jeg hadde ingen ønske om å bryte med min fars navn, men jeg distanserer meg mer enn gjerne fra enkelte elementer i familien min så det var nok et element det også.

Mannen min var nesten imot et navnebytte og var den som insisterte på at mitt pikenavn ble med som mellomnavn.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 17:45   #43
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tok hans navn fordi han ikke greide å uttale mitt. Den norske Kj-lyden er en tungebrekker for ikke-nordmenn. Jammen godt jeg ikke heter Kjersti.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 17:47   #44
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Æsj, nå ser jeg at jeg ikke fant et alternativ som passer til meg selv:

"Hans navn var fint, hennes navn var ganske snodig og ikke noe å tvinge på noen".

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 17:52   #45
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var ung og dum og syntes det var dødsromantisk å ta mannens navn. I tillegg var det bare han i hans familie som hadde det etternavnet, og så kom jeg og så var vi to. ()

Mitt etternavn var greit nok, men jeg har aldri savnet det.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 18:03   #46
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mangler alternativet "midlertidig sinnsforvirret". Evt. ung og dum, som Liven kaller det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 18:13   #47
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Jeg byttet ikke fordi mitt var kjedeligere, men fordi mannens er mer skjeldent.
Er selv fra gård, så om vi noen gang flytter dit tror jeg det blir å ta mitt opprinnelige etternavn som hovedetternavn på oss alle, og mannens som mellomnavn. Men dette er ikke helt sikkert.

Gammel 20-05-08, 18:45   #48
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal stemme.
Vi har jo endret begge to, til en kombinasjon av våre navn.
En kompromiss-løsning vi begge er fornøyd med.

Samme gjorde vi.
Men vi hadde begge sen-navn, så å slå sammen etternavnene hadde blitt helt kårni (Olsen-Nilsen liksom ), så løsningen ble at vi slo sammen mitt relativt uvanlige mellomnavn med min manns etternavn med en bindestrek. Og vips så har vi samme navn, uten at folk ikke kjenner oss igjen.
Det var en veldig kjekk løsning for oss, som vi begge er konfortabel med. I jobbsammenheng og i treningssammenheng blir forøvrig mannen min kun kalt fornavn + mitt mellomnavn, og han synes det er veldig greit. Det synes jeg faktisk er veldig hyggelig.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 20:17   #49
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Jeg byttet fordi jeg ikke hadde noen særlig tilknytning til mitt eget. Hans navn er mer uvanlig enn mitt gamle, men mitt var mye finere.

Gammel 20-05-08, 21:23   #50
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Svarte annet

Det var viktig for meg at alle i familien skulle ha same etternavn. Da eg var gravid med Storesøster hadde me diskusjonar om etternavn. Eg ville gjerne at barnet skulle ha mitt etternavn sist. Mannen ville gjerne at barnet skulle ha hans etternavn sist. Uansett skulle me alle ha same etternavnskombinasjon til sjuande og sist.

Løysninga vart ein slags loddtrekkning. Dagen før ultralyd bestemte me oss for at dersom det vart jente, skulle ho ha mannen sitt etternavn sist og mitt som mellomnavn. Og omvendt om det var gut.

No har alle fire den same etternavnskombinasjonen. For oss var det like naturleg at mannen skulle ta mitt etternavn som mellomnavn som at eg skulle ta han sitt etternavn som etternavn.

Eg er knytta til navnet mitt og det irriterer meg når andre ikkje brukar begge etternavn på oss. Eg heiter ikkje Bergensis Hansen. Eg heiter Bergensis Olsen Hansen

Gammel 20-05-08, 22:13   #51
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel sånn det er tradisjonelt sett.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 22:14   #52
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg heiter ikkje Bergensis Hansen. Eg heiter Bergensis Olsen Hansen

Bra du har et litt orginalt fornavn sier nå jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 22:22   #53
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri likt pikenavnet mitt. Det er et urkjedelig og tungt -sennavn. Min mann sin familie er de eneste i Norge som heter dette. Jeg har alltid syntes det er hyggelig at alle i familien heter det samme (konservativ? Moi?) - så da var det ikke med spesielt tungt hjerte jeg droppet pikenavnet mitt til fordel for gubben.

Gammel 20-05-08, 22:23   #54
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Tradisjonsmenneske, derfor mannens navn. Har pikenavnet som mellomnavn nå.

Gammel 20-05-08, 22:23   #55
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville ha bare ett etternavn (jobber i barnehage, og synes det er ille med unger som har både fire og fem navn...). Bestemte meg for å ta det navnet det var færrest av i Norge - begge var godt under 100, men gubben sitt hadde vel en god del færre...

Lurer samtidig på hva som skjer når et par med fire navn hver får unger...får da det barnet gjerne alle fire etternavna da???

Gammel 20-05-08, 22:32   #56
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde veldig spesielle navn begge to, men for oss var det egentlig ikk noe alternativ at han tok mitt navn. Dels så har han barn fra før med hans navn og i tillegg er han eldste sønn til den eldste sønnen (osv) i en gammel adelig (utenlandsk) familie.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 22:33   #57
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Lurer samtidig på hva som skjer når et par med fire navn hver får unger...får da det barnet gjerne alle fire etternavna da???

A fikk et fornavn og vårt felles etternavn, så han skal slippe å plages med så mange navn.

Gammel 20-05-08, 22:38   #58
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk på skole med en med fire fornavn og fem etternavn. Slitsomme greier.

Gammel 20-05-08, 22:51   #59
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Bra du har et litt orginalt fornavn sier nå jeg.

Eg er irriterande gjennomsnittleg, som vanleg

Gammel 21-05-08, 08:39   #60
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt etternavn er gørrkjedelig og passer ikke til fornavnet mitt. Mannen min sitt navn er litt mindre kjedelig, men passer MYE bedre til fornavnet mitt. Hadde navnereglene vært som de er i dag når vi giftet oss er det mye milig at vi hadde tatt mellomnavnet vårt til etternavn. Men vi giftet oss rett før det ble forandret og det var mye om og med for at jeg skulle få mellomnavnet mitt. Nå gidder vi rett og slett ikke bytting.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.