Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brun saus-tråd

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-08, 10:34   #1
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Brun saus-tråd

Jeg lagde min første brun saus i går.

Mens jeg sto og brunet mel og smør, så ble jeg sånn i tvil om hva jeg skulle krydre den med.
Vi hadde svinestek i går og jeg aner jo ikke hva som passer til svinestek.

Hva slags krydder bruker dere i sausen til de forskjellige type middager? Ka dere lage en "mal" til meg?

* Svinestek
* Oksestek
* Kylling/Kalkun
* Kjøttkaker
* Pølser og potetstappe
* Fiskekaker
* Koteletter
* Ribbe

Ja, hva mer bruker man brun saus til?

Nå skal det sies at min ikke ble supervellykket. Jeg hadde for mye buljong i, så den ble litt salt. Men så har jeg lært det også.
Ellers hadde jeg pepper, løk, litt hvitløk, litt muskat og litt timian tror jeg det var. Ja, det var litt sånn på slump.
Og utover at den ar salt, så syns jeg den ble god.

- Museskritt er også skritt. -

Sist redigert av Shamu : 08-09-08 kl 10:43.
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 10:39   #2
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Sv: Brun saus tråd

Bare et litet tips; Dersom min saus blir for salt, så pleier jeg ha litt tyttebærsyltetøy i. Det hjelper på slatsmaken!

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 10:40   #3
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Du må ikke glemme fiskekaker, koteletter og ribbe!

Gammel 08-09-08, 10:42   #4
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av kalufs, her.

Bare et litet tips; Dersom min saus blir for salt, så pleier jeg ha litt tyttebærsyltetøy i. Det hjelper på slatsmaken!

Takk!! De var lurt. Det skal jeg prøve neste gang.

Gammel 08-09-08, 10:43   #5
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Du må ikke glemme fiskekaker, koteletter og ribbe!

Da har jeg oppdatert listen og håper på en mal.

Gammel 08-09-08, 10:53   #6
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Nå er jeg ingen ekspert på brun saus, men har observert min mor i mange år. Til stek så bruk med fordel silt stekesjy som jevner. Det setter en veldig fin spiss på sausen og så kommer den garantert til å passe i smak.

Av og til hiver hun en klatt brunost oppi eller en dæsj tomatpurre, alt etter hvilken smak hun vil ha til pølsene/kjøttkakene/fiskekakene osv. Finhakket løk blir også brukt av og til som jeg vet om. Ellers er det omtrent å ta hva man har for hånden.

Gammel 08-09-08, 10:55   #7
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Mamma har også alltid brunost og tyttebær oppi sausen.
Ingen lager saus som min mor.

Gammel 08-09-08, 11:07   #8
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Man øddelegger da ikke fiskekaker med å ha de i brun saus.
Er det værste jeg har hørt på lenge.
Bruker noen faktisk brunsaus til fiskekake?
Noen kjøpkaker kan jeg tenke meg at man må drukne i stygg saus for at de smaker så vondt fra før av

Vi bruker bare brunsaus på kjøttkaker. Eller mann ,turbo og snoopy spiser kjøttkaker hos svigermor..
jeg er sær. japp,jeg spiser verken brunsaus eller kjøttkaker...

Vet mormoren til mann har melk \fløte og brunnost i brunnsausen. Av av grunnene til at jeg værtfall ikke kan spise det
Så der har jeg en undskyldning til å slippe unna

Når jeg en gang av og til lager brunnsaus for å ha atmed ting så bruker jeg sånn ferdigblokk med brunnsaus...

Og en ting til. ikke meningen å herpe brunsausen din

Sist redigert av Honda : 08-09-08 kl 12:53.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 11:13   #9
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Gratulerer med den første brune sausen

Kommer ikke med noen mal til deg da jeg ikke en er middagsekspert akkurat, men kan liste opp hvordan vi bruker brun saus.
Når det refereres til ymse familiemedlemmer er det fordi jeg ikke spiser/lager kjøttretter av annet enn kylling/kalkun selv.

* Svinestek: En litt tynn brun saus (nesten sjysaus) smaksatt av sjy/kraft fra steken, salt & pepper (steken kan gjerne kan kose seg på en løkseng) -farmor. Evnt. m/fløte.
* Oksestek: Så mørk og blank som mulig, med sukkerkulør, og masse sjy/kraft fra steken (salt og pepper) - mamma. Evnt. m/rødvin eller solbærsaft.
* Kylling: Lys brun saus, smaksatt med litt buljong og hvitløk. Pepper
* Kalkun: Mørk brun, med sjy/kraft fra steking og smaksatt med litt appelsinjuice for syre/sødme, evnt. + litt buljong og pepper
* Kjøttkaker (av kylling/kalkun): Tykk og mørk, med brunost for sødme (evnt. litt tyttebær for syre) laubærblad og muskat. Salt & pepper. Av og til jukser jeg det til med litt Maizena brun jevning (blir veldig fin og blank)
* Pølser og potetstappe: Litt tomatpuré og buljong. salt & pepper -Svigermor

I mellomtiden, mens jeg skrev, kom det visst flere retter:
* Fiskekaker - Lys brun saus, smaksatt av surret løk - Svigermor (Jeg lager ikke saus til fiskekaker! Har sennep til!)
* Koteletter - Kun sjysaus - Farmor
* Ribbe - Mørk brun saus, smaksatt av ribbefett/sjy, men ofte serveres bare sjy. - Mamma

Slenger på denne også:
* Kjøttpudding (av kylling/kalkun): Tynn, mørk brun saus laget på surret løk. Salt & pepper

Sist redigert av Fru Snurp : 08-09-08 kl 11:20. Årsak: Skriver for sent!
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 11:15   #10
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lager en "standardsaus" til alle typer steker. Bruker kraft, tilsetter vann og kraft-terninger, lar det koke en stund, heller i fløte, en dæsj rømme, en god del brunost, litt tyttebær, og jevner med mel/maizenna. Og til slutt en halv kork eddik. Namnam!

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 12:10   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Brun saus tråd

Jeg laget brun saus til steken i går, og da hadde jeg oppi salt, pepper, timian, og en fløteskvett, den ble veldig god.
Andre ting jeg kan finne på å ha oppi er vin, løk, estragon, paprika, persille, rosmarin, hvitløk, karri, som jeg kommer på.
Smak deg frem!

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 12:22   #12
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ripsgele er også digg i sauser. Jeg (rettelse: min mor ) bruker det ikke i hverdagssausene, men f.eks. til stek o.l. Sammen med stekesjy, geitost, litt fløte?, salt og pepper.

Selv jobber jeg med å bli flinkere til å lage ting fra bunnen av. Ikke vanskelig å finne inspirasjon her på FP. Jeg er for øvrig overrasket over at ikke tråden har blitt kuppet av "fysj, man bruner da ikke mel til brun saus"

Gammel 08-09-08, 12:32   #13
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Fløte er et must i sauser til steker osv. Rømme også. Den sausen jeg lager bruker jeg til alt fra kalkun til oksestek og røkt svinekam. Har fått masse skryt av den. (Bare spør Krystallklart. Hun spiste sikkert en halvliter saus før maten var på bordet. )

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 12:49   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager veldig god brun saus. Koker opp en terning buljong i vann på forhånd og bruker den til jevning. Så har jeg alltid brunost oppi. I tillegg pleier jeg å ha timian og svart pepper. Jeg krydrer litt ettersom hva det skal serveres til.

Fiskekaker og brun saus er en diskusjon hjemme hos oss. Jeg mener at det er riktig, men mannen protesterer veldig (han er nordfra). Siden ungene er så glad i brun saus, så er han på glid.

Gammel 08-09-08, 12:50   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

:copy-paste:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 20:13   #16
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Oi, her hadde det kommet mange gode tips og råd! Takk!

Fløte i sausen hadde jeg nok ikke komemt på selv da jeg forbinder fløte med hvit saus, men det er jo helt klart at man kan det i brun saus. Man har da hørt om fløtesaus. Godt man har FP!

Fru Snurp- Du skriver lys brun sau og mørk brun saus, er det sukkerkuløren som avgjør hvor mørk den blir, eller er det kun den ene sausen du har skrevet sukkerkulør som skal ha det?
Jeg husker Madam Mim sa i en tråd at hun brukte sukkerkulør for å få sausen brun, da hun ikke brunet smøret, så jeg tok det i da jeg ikke brunet så lenge at det ble veldig brunt. Var redd det skulle svi seg. Men jeg er ikke helt med på hvordan man lager lys brun og mørk brun saus liksom....

Fibi- en halv liter saus ja... kan vi få oppskriften?

Ripsgele hørtes knallgod ut i saus.

Forresten, kan det være godt med tyttebær i kjøttkakesausen? Vi bruker jo tyttebær til kjøttkakene. Så det må jo passe?

Fru Snurp igjen - Kjøttaker av kylling g kalkun? Har du oppskrift? Det hørtes utrolig spennende ut!

Gammel 08-09-08, 20:20   #17
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Sv: Brun saus-tråd

Angående brunost. Hvor mye tar man oppi en porsjon som er laget ut av 2-3 ss smør og 4 ss hvetemel? Det blir jo en 5-8 dl saus, gjør det ikke? Hvor mange blingser brunost tar man oppi der?

Gammel 08-09-08, 20:24   #18
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

en skive i gryta og 4 i munnen?

Gammel 08-09-08, 20:26   #19
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

en skive i gryta og 4 i munnen?

Eller omvendt?

Gammel 08-09-08, 20:29   #20
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Eller omvendt?

Ja var kanskje sånn det var

Min svigerinne bruker 2-3 skiver ikke av de ferdigskivede osten med mørk brunost . til en svær kasserolle med kjøttkake saus.
eller en skive gjeitost og en vanlig brunost
Mener jeg å huske. Noen år siden jeg har laget saus ilag med henne. Tror det er 10 år siden

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.