|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Ekvilist
|
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Jeg er for ordningen vi har, og ønsker ikke vin og sprit på Meny eller bensinstasjonen. Grunnen til det er at det er dokumentert at økt tilgjengelighet og økt konsum henger sammen, og at konsum og antall personer med alkoholavhengighet henger sammen. Det er ikke noe stort offer for meg å reise på vinmonopolet når jeg trenger varer derfra.
|
|
|
#3 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?
Absolutt. + større fagkunnkap og faktisk også gode priser, fordi VP er en stor kunde forhandler de fram gode avtaler. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Danskene drikker også mye butikk øl. Det er billig og fås også på 7Eleven i hele åpningstiden. Tror det var ca 12,- pr bx i kiosk.
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må si jeg ikke helt skjønnte komentaren din med at du lærte at dårlig rødvin kan blandes i cola , og derfor er det mye ungdomsfyll?? I ungarn er det flust av vin. På landet lager annethvert menneske sin egen vin du har noen dårlige og noen kjempe gode samme gjelder palinka de fleste på landet lager sin egen det er helt akseptert. Men det er jo like mye alkohol å kjøpe i butikkene for det. Men kulturen er anderledes det er liksom ikke noe stas over alkohol på lik måte som norske ungdommer har det. Når man vokser opp i ett miljø der alkohol ikke er en big deal så blir det heller ikke det for ungdommene. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
etterpåklokest
|
Det er vel mange eksempler på steder hvor alkohol ikke "er en big deal" og hvor ungdommene reproduserer de dårlige drikkemønstrene. Som for eksempel Russland. Mener du at det ikke har noe å gjøre med hvor lett tilgjengelig det er? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Den store fordelen med vinmonopolet, er at de sikrer et godt utvalg. Man kan vel stort sett stole på utvalget der, og prismessig synes jeg det er helt greit. Nå som nærsenteret vårt har fått vinmonopol, klager jeg ikke.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Jeg koser meg jo stort når jeg er på ferie i Italia og kjøper vin sammen med maten. Til nesten ingen penger. Men vil jeg ha det sånn her? Nei. Jeg syns polet er greit jeg. |
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Det var i grunnen mitt fremste argument for Polet. Men jeg ser jo at i USA, hvor man har vin i butikkene har man også ekspertise. Og så har man også butikker som Specs, som spesialiserer seg på vin (og sprit).
|
|
|
#14 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Akkurat det liker jeg, polet og farmasøyter selger fortsatt på denne måten. Altså uten påvirkning. Utfallet kan selvsagt være det samme, men tanken om salg på denne måten er ganske spesiell. Polets utsalg har blitt mye bedre de siste 10 årene. Inndelt etter produserende land og pen selgende innredning. Før det var vinene eksponert etter varenummer, hvis interiør designeren snakker sant.
Sist redigert av Lavender : 26-06-11 kl 23:25. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Poenget er at mange utvikler alkoholproblemer gradvis, og jo høyere/hyppigere forbruk man har i utgangspunktet - jo større sjanse er det for å utvikle alkoholproblemer. Drikker flere mennesker hyppigere midt i uka , så blir det flere folk med alkoholproblemer. Derfor synes jeg noen ganger denne "naturlig forhold til alkohol" a la et glass eller to til maten nærmest daglig blir så fjern, iallefall når det framstilles som en trygg motsetning til den uanstendige helgefylla. Jeg tror ikke nødvendigvis det første er så innmari mye bedre enn det siste med tanke på risiko for å utvikle avhengighetsproblemer.
|
|
|
#16 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Det er jo steder i Norge som forsatt har ordningen med ølutsalg. Altså at øl ikke er i salg i vanlige butikker. Og jeg tror ikke de har noe mindre fyll og alkoholmisbruk på de stedene.
|
|
|
#17 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
All statistikk sier jo det motsatte, nesten samme hva det er. Jo mer tilgjenglig jo høyere forbruk. Og det er jo bare å se på land der du kan stikke innom en off-licence eller en cornershop når du vil på døgnet og handle alkohol. Så den jevne mann og kvinne i gata drikker nok en god del mer en den "jevne nordmann". Det er bare å google alkoholforbruk i Europa så ser man, tross økning i forbruk, at Norge fortsatt ligger nesten nederst på statistikken.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 27-06-11 kl 00:49. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Rockesøster
|
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?I utgangspunktet er jeg for, både på grunn av balansen tigjengelighet/konsum, men også på grunn av fagkunnskapen man finner hos de ansatte på vinmonopolet. noe jeg ikke tror man ville funnet på Rema eller Bunnpris (de vet jo søren ikke forskjell på tomatene de selger engang). |
|
|
|
|
|
#20 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Vinmonopol, ja eller nei?Jepp, enig med resten. Vinmonopol sikrer godt utvalg og de har flinke folk der som kan vin.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|