Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vinmonopol, ja eller nei?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-11, 19:27   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vinmonopol, ja eller nei?

....

Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 20:24.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 19:30   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vinmonopol, ja eller nei?

Jeg er for ordningen vi har, og ønsker ikke vin og sprit på Meny eller bensinstasjonen. Grunnen til det er at det er dokumentert at økt tilgjengelighet og økt konsum henger sammen, og at konsum og antall personer med alkoholavhengighet henger sammen. Det er ikke noe stort offer for meg å reise på vinmonopolet når jeg trenger varer derfra.

Gammel 26-06-11, 21:09   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er for ordningen vi har, og ønsker ikke vin og sprit på Meny eller bensinstasjonen. Grunnen til det er at det er dokumentert at økt tilgjengelighet og økt konsum henger sammen, og at konsum og antall personer med alkoholavhengighet henger sammen. Det er ikke noe stort offer for meg å reise på vinmonopolet når jeg trenger varer derfra.

Absolutt. + større fagkunnkap og faktisk også gode priser, fordi VP er en stor kunde forhandler de fram gode avtaler.

Det er mye fyll i DK, og mye ungdomsfyll. Ikke bare et problem ifht det som er alkoholrelatert, men også vold, overgrep m.v. Som de kan utsettes for fordi de ikke kan ta vare på seg selv.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 21:40   #4
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Absolutt. + større fagkunnkap og faktisk også gode priser, fordi VP er en stor kunde forhandler de fram gode avtaler.

Det er mye fyll i DK, og mye ungdomsfyll. Ikke bare et problem ifht det som er alkoholrelatert, men også vold, overgrep m.v. Som de kan utsettes for fordi de ikke kan ta vare på seg selv.

Det er da veldig mye fyll blant ungdommene i norge! Trenger ikke å dra langt unna for å få det. Det er ikke mere ungdomsfyll i andre land enn norge. Sjeldent jeg ser fulle ungdommer i ungarn mens her er det ganske så mange. Og der koster en flaske dårlig vodka det samme som en 1.5 liters flaske med cola. Og det i samme butikk.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:34   #5
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Danmark har hatt dårligere statistikk enn Norge ang. ungdomsfyll. Den danske alkoholpolitikken har derfor endret seg noe de siste årene. Aldersgrensene er hevet.

Danskene drikker også mye butikk øl. Det er billig og fås også på 7Eleven i hele åpningstiden. Tror det var ca 12,- pr bx i kiosk.

Gammel 26-06-11, 22:47   #6
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Danmark har hatt dårligere statistikk enn Norge ang. ungdomsfyll. Den danske alkoholpolitikken har derfor endret seg noe de siste årene. Aldersgrensene er hevet.

Nå har jeg nettopp lest at det i en del danske miljøer har blitt dannet en motkultur mot rølpefylla og at statistikken går nedover.

Jeg har ingen statistikk for Ungarn, men det var faktisk på studentfest i Budapest at jeg lærte at dårlig rødvin kan blandes ut i Cola.

Jeg må si jeg ikke helt skjønnte komentaren din med at du lærte at dårlig rødvin kan blandes i cola , og derfor er det mye ungdomsfyll?? I ungarn er det flust av vin. På landet lager annethvert menneske sin egen vin du har noen dårlige og noen kjempe gode samme gjelder palinka de fleste på landet lager sin egen det er helt akseptert. Men det er jo like mye alkohol å kjøpe i butikkene for det. Men kulturen er anderledes det er liksom ikke noe stas over alkohol på lik måte som norske ungdommer har det. Når man vokser opp i ett miljø der alkohol ikke er en big deal så blir det heller ikke det for ungdommene.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 22:52   #7
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Jeg må si jeg ikke helt skjønnte komentaren din med at du lærte at dårlig rødvin kan blandes i cola , og derfor er det mye ungdomsfyll?? I ungarn er det flust av vin. På landet lager annethvert menneske sin egen vin du har noen dårlige og noen kjempe gode samme gjelder palinka de fleste på landet lager sin egen det er helt akseptert. Men det er jo like mye alkohol å kjøpe i butikkene for det. Men kulturen er anderledes det er liksom ikke noe stas over alkohol på lik måte som norske ungdommer har det. Når man vokser opp i ett miljø der alkohol ikke er en big deal så blir det heller ikke det for ungdommene.

Det er vel mange eksempler på steder hvor alkohol ikke "er en big deal" og hvor ungdommene reproduserer de dårlige drikkemønstrene. Som for eksempel Russland. Mener du at det ikke har noe å gjøre med hvor lett tilgjengelig det er?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 19:32   #8
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Den store fordelen med vinmonopolet, er at de sikrer et godt utvalg. Man kan vel stort sett stole på utvalget der, og prismessig synes jeg det er helt greit. Nå som nærsenteret vårt har fått vinmonopol, klager jeg ikke.
Der vi har hytte, måtte vi tidligere til nabobyen for å handle på polet. Det synes jeg blir tungvint.
Tidligere var det slik at antall pol skulle være konstant, slik at skulle man åpne et nytt, måtte et annet legges ned. Slik er det kanskje ikke lengre, og det er helt greit. Synes vel at tiden har løpt litt fra en slik holdning...
Men jeg synes det er endel dusteregler. Bla at man ikke kan handle øl før eller etter visse klokkeslett. I perioder synes jeg staten passer vel godt på oss...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 19:38   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg koser meg jo stort når jeg er på ferie i Italia og kjøper vin sammen med maten. Til nesten ingen penger. Men vil jeg ha det sånn her? Nei. Jeg syns polet er greit jeg.

Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 19:41   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 19:42   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker polet. De har nye mer greie på vin enn innkjøpsansvarlig på rema og Esso, og sikrer dermed et mye bedre utvalg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 19:44   #12
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for dagens ordning.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:09   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg liker polet. De har nye mer greie på vin enn innkjøpsansvarlig på rema og Esso, og sikrer dermed et mye bedre utvalg.

Det var i grunnen mitt fremste argument for Polet. Men jeg ser jo at i USA, hvor man har vin i butikkene har man også ekspertise. Og så har man også butikker som Specs, som spesialiserer seg på vin (og sprit).

Forøvrig selges ikke sprit i butikker og på bensinstasjoner, men på egne butikker, selv i USA.

At tilgjengeligheten øker når man får vin i butikkene, det er jeg ikke det minste i tvil om. Akkurat det kan være et argument for polet, sånn i et rusmisbruk-perspektiv. Men ikke mht kvalitet, mener jeg.

Jeg vet ikke helt om rusmisbrukperspektivet heller er godt nok, de som virkelig vil drikke, de lar seg ikke stoppe av polet, og jeg tror ikke helt man får flere alkoholikere av økt tilgjengelighet. At man kanskje får flere som drikker vin midt i uka, det tror jeg kanskje, men jeg vet ærlig talt ikke om det er så mye verre enn den helgefyll-kulturen vi har i Norge i dag.

Og så blir jeg litt når jeg hører om reglene for vinimport til Norge (jeg har undersøkt litt mht å kunne importere vin for salg i Norge), og det er mer eller mindre håpløst for en liten aktør, all den tid man IKKE har lov til å reklamere for vinen overfor polet, utover å sende dem en liste med navn og druesort (omtrent der).

Ja, og så liker jeg ikke storebror-holdningen heller. Så jeg tror muligens jeg har gått fra å være en varm forsvarer av vinmonopolet til å ikke være det lengre.

Gammel 26-06-11, 23:17   #14
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Og så blir jeg litt når jeg hører om reglene for vinimport til Norge (jeg har undersøkt litt mht å kunne importere vin for salg i Norge), og det er mer eller mindre håpløst for en liten aktør, all den tid man IKKE har lov til å reklamere for vinen overfor polet, utover å sende dem en liste med navn og druesort (omtrent der).

Akkurat det liker jeg, polet og farmasøyter selger fortsatt på denne måten. Altså uten påvirkning. Utfallet kan selvsagt være det samme, men tanken om salg på denne måten er ganske spesiell. Polets utsalg har blitt mye bedre de siste 10 årene. Inndelt etter produserende land og pen selgende innredning. Før det var vinene eksponert etter varenummer, hvis interiør designeren snakker sant.

Sist redigert av Lavender : 26-06-11 kl 23:25.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 23:23   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt om rusmisbrukperspektivet heller er godt nok, de som virkelig vil drikke, de lar seg ikke stoppe av polet, og jeg tror ikke helt man får flere alkoholikere av økt tilgjengelighet. At man kanskje får flere som drikker vin midt i uka, det tror jeg kanskje, men jeg vet ærlig talt ikke om det er så mye verre enn den helgefyll-kulturen vi har i Norge i dag.

Poenget er at mange utvikler alkoholproblemer gradvis, og jo høyere/hyppigere forbruk man har i utgangspunktet - jo større sjanse er det for å utvikle alkoholproblemer. Drikker flere mennesker hyppigere midt i uka , så blir det flere folk med alkoholproblemer. Derfor synes jeg noen ganger denne "naturlig forhold til alkohol" a la et glass eller to til maten nærmest daglig blir så fjern, iallefall når det framstilles som en trygg motsetning til den uanstendige helgefylla. Jeg tror ikke nødvendigvis det første er så innmari mye bedre enn det siste med tanke på risiko for å utvikle avhengighetsproblemer.

Gammel 27-06-11, 00:16   #16
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Det er jo steder i Norge som forsatt har ordningen med ølutsalg. Altså at øl ikke er i salg i vanlige butikker. Og jeg tror ikke de har noe mindre fyll og alkoholmisbruk på de stedene.

Det som vel skjer er at folk kjøper inn i store mengder når de først handler, og dermed har de det tilgjengelig hjemme i langt større grad. Og har man et hjemme så er det jo lett å ta seg en...

Jeg tror faktisk ikke den jevne Nordmann drikker noe mer når ting blir lettere tilgjengelig. De som vil drikke masse, de drikker masse åkke som, og de som er mer måteholdende, de fortsetter å være det.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 00:40   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Det er jo steder i Norge som forsatt har ordningen med ølutsalg. Altså at øl ikke er i salg i vanlige butikker. Og jeg tror ikke de har noe mindre fyll og alkoholmisbruk på de stedene.

Det som vel skjer er at folk kjøper inn i store mengder når de først handler, og dermed har de det tilgjengelig hjemme i langt større grad. Og har man et hjemme så er det jo lett å ta seg en...

Jeg tror faktisk ikke den jevne Nordmann drikker noe mer når ting blir lettere tilgjengelig. De som vil drikke masse, de drikker masse åkke som, og de som er mer måteholdende, de fortsetter å være det.

All statistikk sier jo det motsatte, nesten samme hva det er. Jo mer tilgjenglig jo høyere forbruk. Og det er jo bare å se på land der du kan stikke innom en off-licence eller en cornershop når du vil på døgnet og handle alkohol. Så den jevne mann og kvinne i gata drikker nok en god del mer en den "jevne nordmann". Det er bare å google alkoholforbruk i Europa så ser man, tross økning i forbruk, at Norge fortsatt ligger nesten nederst på statistikken.

Sist redigert av Lisa : 27-06-11 kl 00:49.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 00:45   #18
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I utgangspunktet er jeg for, både på grunn av balansen tigjengelighet/konsum, men også på grunn av fagkunnskapen man finner hos de ansatte på vinmonopolet. noe jeg ikke tror man ville funnet på Rema eller Bunnpris (de vet jo søren ikke forskjell på tomatene de selger engang).
I sympati med de som bor langt unna pol kunne jeg likevel tenkt meg en løsning som ivaretok disse bygdestakkarenes vintilgang litt bedre.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 19:43   #19
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, til vinmonopol!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 19:44   #20
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jepp, enig med resten. Vinmonopol sikrer godt utvalg og de har flinke folk der som kan vin.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:26.