Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-09, 09:30   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikker du alkohol på julaften?

Vi serverer vin til maten. For oss er vin til julematen en del av måltidet, en del av matopplevelsen. Jeg må si som Scarlett at vi er klar over at det oppleves som problematisk for mange barn, dette med alkohol og jul. Samtidig er vi alle svært måteholdne, og vin til maten for min del utgjør gjerne ikke mer enn et halvt til ett glass. Det samme gjelder de andre voksne i vår familie. Jeg har aldri sett hverken mine eller mannens foreldre beruset, og vår sønn har aldri sett en voksen beruset i det hele tatt. Så vi har ingen kvaler med å servere vin til julemiddagen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 09:35   #2
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg drikker aldri når jeg har barn i huset. Og spesielt ikke nå som jeg har tenåringer her. Jeg vil være et godt forbilde.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 09:42   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jepp. Jeg har respekt for at noen barn har lite trivelige juler pga alkoholbruk, men for vår del føler jeg ingen grunn til å forsvare det. Vi har et høyst normalt forhold til drikking.

Samme her, selv om vi drikker lite på julaften. Ikke av prinsipp, men fordi det er mye styr med pakking og unger og det drikkes mye vann etter pinnekjøttet.

Mine to eldste har ved en anledning opplevd en småbrisen (ikke full!) julegjest og det gikk faktisk helt fint. Det er derimot ikke det samme som at jeg forsvarer verken julefylla eller fulle folk sammen med barn, men det trenger nødvendigvis ikke ende i en tragedie eller gi varige mén.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 09:46   #4
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Mine to eldste har ved en anledning opplevd en småbrisen (ikke full!) julegjest og det gikk faktisk helt fint. Det er derimot ikke det samme som at jeg forsvarer verken julefylla eller fulle folk sammen med barn, men det trenger nødvendigvis ikke ende i en tragedie eller gi varige mén.

Dette husker jeg fra min barndom også. Riktignok ikke i jula, men småbrisne gjester forekom vel en gang eller to. Vi fniste litt av det, kan jeg huske, men opplevde det overhodet ikke som skremmende eller ekkelt.

Gammel 21-12-09, 10:08   #5
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Dette husker jeg fra min barndom også. Riktignok ikke i jula, men småbrisne gjester forekom vel en gang eller to. Vi fniste litt av det, kan jeg huske, men opplevde det overhodet ikke som skremmende eller ekkelt.

Det gjorde ikke jeg heller, da det var lystig lag på hytta i påska. Jeg skal ikke si hvor mye alkohol som ble inntatt, men jeg mener at både foreldre- og besteforeldregenerasjonen var beruset. Hva søskenbarna mine tenkte om det, vet jeg ikke, men jeg husker det som bare morsomt.
Men at jeg ikke hadde problemer med det, betyr selvsagt ikke at barna mine ville hatt et like uproblematisk forhold til at min mann og jeg ble tilsvarende beruset.
Vi drikker sjelden mer enn en øl/et glass vin med barna til stede, men noen ganger kan det blir litt mer. For eksempel drikker jeg sikkert tre glass vin fra vi møtes til middag nyttårsaften og til barna tar kvelden en gang etter midnatt.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 10:14   #6
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Men at jeg ikke hadde problemer med det, betyr selvsagt ikke at barna mine ville hatt et like uproblematisk forhold til at min mann og jeg ble tilsvarende beruset.

For all del. Jeg har heller ikke lyst til å være beruset rundt ungene mine for min egen del. Tror jeg ville syntes det var ubehagelig, faktisk.

Gammel 21-12-09, 10:03   #7
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg drikker aldri når jeg har barn i huset. Og spesielt ikke nå som jeg har tenåringer her. Jeg vil være et godt forbilde.

Er man ikke et godt forbilde for sine barn dersom man kan ta seg et glass vin til maten?

Min tenåring har bemerket at dette er noe han har satt pris på, han har sett at mamma er en som aldri drikker seg full (jeg har aldri vært beruset når han har vært i heimen), men som en som kan drikke et glass eller to. Det han har nevnt er at han er glad for at selv om han vet at jeg har vært sjarmerende brisen så har han aldri sett det.

Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 10:14   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Er man ikke et godt forbilde for sine barn dersom man kan ta seg et glass vin til maten?

Min tenåring har bemerket at dette er noe han har satt pris på, han har sett at mamma er en som aldri drikker seg full (jeg har aldri vært beruset når han har vært i heimen), men som en som kan drikke et glass eller to. Det han har nevnt er at han er glad for at selv om han vet at jeg har vært sjarmerende brisen så har han aldri sett det.

Jeg tenker at jeg viser mat man kan drikke alkohol uten å drikke mye og at man kan takke nei hvis man ikke vil ha, heller enn at det ikke skal forekomme drikking i det hele tatt når barna er tilstede.

Gammel 21-12-09, 10:18   #9
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg tenker at jeg viser mat man kan drikke alkohol uten å drikke mye og at man kan takke nei hvis man ikke vil ha, heller enn at det ikke skal forekomme drikking i det hele tatt når barna er tilstede.

Det holder jeg med deg i. Bakgrunnen for min ingen alkohol i julen er min oppvekst. Det har gjort at julen hos meg alltid har vært og vil være totalt alkoholfri.

Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 11:21   #10
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Det holder jeg med deg i. Bakgrunnen for min ingen alkohol i julen er min oppvekst. Det har gjort at julen hos meg alltid har vært og vil være totalt alkoholfri.

Jeg skjønner veldig godt at du velger som du gjør. Forbinder man jul med ubehageligheter rundt alkohol må det være veldig godt å bestemme selv at man skal slippe den kombinasjonen.

Gammel 21-12-09, 18:04   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat det er jeg veldig enig i. Jeg syns ikke et godt forbilde trenger å være totalavhold. Jeg har ikke noe spesielt ønske om at ungene mine skal bnli totalavholds som voksne.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:28   #12
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Der er jeg også, så de andre voksne tar seg øl og akevitt til maten.
De blir heller ikke synlig påvirket av det.
Jeg vet med meg selv at jeg ikke tåler så mye, og synes det er ubehagelig å være påvirket sammen med barna, så jeg lar være.

Gammel 21-12-09, 10:26   #13
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

I mitt tilfelle passer det seg ikke synes jeg. Jeg føler jeg er et dårlig forbilde for min ungdom om jeg drikker vin, øl osv, uansett mengde.

Jeg hadde et helt annet syn på dette før jeg fikk en ungdom som begynte å drikke.

Sier ikke at min reaksjon er den rette. Men akkurat nå følger jeg et spesielt opplegg via MST og er blitt anbefalt å ikke ha alkohol i huset i det hele tatt.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-09, 14:08   #14
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig med deg her.
Jeg har forøvrig hatt en stefar som var alkoholiker (da jeg var liten), og har opplevd både voksne som kan drikke med måte, og de som ikke kan det. Jeg kan ikke se noe problem i å ta seg et glass med god drikke fordi det er alkohol i det. Ser overhodet ikke logikken der, med mindre man selv er redd for å ikke innse egne grenser. Om jeg har vin eller saft i glasset mitt så merker ikke poden noe forskjell, med mindre jeg drikker veldig mange glass vin, noe jeg ikke gjør. Syntes det virker litt hysterisk å ikke kunne drikke alkohol med barn til stede, av prinsippielle årsaker.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 09:45   #15
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Standard

Jepp. Øl (og akevitt) hører med til julemiddagen, som en del av måltidet. Vi serverer også konjakk til kaffen og tilbyr rødvin utover kvelden. Ingen drikker mye.

Vi har ingen absolutter knyttet til barn og alkohol, men jeg har aldri opplevd kombinasjonen som problematisk, verken som barn eller som voksen. Muligens fordi alle skjønner helt av seg selv at det ikke passer seg å bli beruset.

Gammel 21-12-09, 09:49   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Smilefjes er fyllesvin.

:vil gjerne være litt tøff:

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

...når ble ett glass vin og en konjakk "alkis"?

Nei, det er jo ikke mye i det hele tatt. Det var mer det at jeg så heftig gikk ut og forklarte rundt det fordi jeg antok at diskusjonen sikkert hadde gått over flere sider med moral forlengst. Så skulle jeg da poengtere at jeg hadde tenkt over avgjørelsen min da. Men siden diskusjonen slettes ikke hadde sklidd ut så ble det bare seende ut som om jeg trengte å fossro på grunn av ett glass vin. Det er bare de som sliter litt som pleier å gjøre det.

Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 10:05   #17
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det blir nok ett glass vin til maten, men ikke mer siden vi har små unger og jeg har hatt trøblete opplevelser med alt for mye alkohol tidligere (oppveksten).

Gammel 21-12-09, 10:06   #18
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

En akevitt, men alkoholfri juleøl.
Alle voksne drikker litt alkohol, men i svært små mengder.

Gammel 21-12-09, 10:08   #19
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Vi pleier også å servere øl/vin og akevit til maten, men jeg er ikke spesielt glad i alkohol til mat
Til meg blir det gjerne en Baileys til desserten

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 10:23   #20
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke vant med at det serveres alkohol på julaften, så for meg er det ikke noe must. Men de siste årene har det blitt servert vin og juleøl og kanskje litt Bailyes til kaffen. Hadde jeg merket at noen av gjestene hadde et problematisk forhold til alkohol, så hadde jeg ikke servert det. Svigers serverer vin hvis vi er der, men når jeg er hos mamma, serveres det sjelden noe sterkere enn Munkholm. Det har dukket opp en juleøl eller to sånn utpå kvelden, men det tilhører sjeldenhetene.

Jeg måtte faktisk tenke meg om nøye før jeg skrev dette. Jeg har nemlig et så avslappet forhold til alkohol at jeg knapt nok enser om det serveres eller ikke. Det har sikkert noe å gjøre med at jeg har vært så heldig å slippe å forholde meg til personer som ikke takler alkohol.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:22.