|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Vi serverer vin til maten. For oss er vin til julematen en del av måltidet, en del av matopplevelsen. Jeg må si som Scarlett at vi er klar over at det oppleves som problematisk for mange barn, dette med alkohol og jul. Samtidig er vi alle svært måteholdne, og vin til maten for min del utgjør gjerne ikke mer enn et halvt til ett glass. Det samme gjelder de andre voksne i vår familie. Jeg har aldri sett hverken mine eller mannens foreldre beruset, og vår sønn har aldri sett en voksen beruset i det hele tatt. Så vi har ingen kvaler med å servere vin til julemiddagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Nei, det gjør jeg ikke. Jeg drikker aldri når jeg har barn i huset. Og spesielt ikke nå som jeg har tenåringer her. Jeg vil være et godt forbilde.
![]() |
#3 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?
Samme her, selv om vi drikker lite på julaften. Ikke av prinsipp, men fordi det er mye styr med pakking og unger og det drikkes mye vann etter pinnekjøttet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette husker jeg fra min barndom også. Riktignok ikke i jula, men småbrisne gjester forekom vel en gang eller to. Vi fniste litt av det, kan jeg huske, men opplevde det overhodet ikke som skremmende eller ekkelt.
![]() |
#5 |
Originala
|
Det gjorde ikke jeg heller, da det var lystig lag på hytta i påska. Jeg skal ikke si hvor mye alkohol som ble inntatt, men jeg mener at både foreldre- og besteforeldregenerasjonen var beruset. Hva søskenbarna mine tenkte om det, vet jeg ikke, men jeg husker det som bare morsomt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
I tropene
For all del. Jeg har heller ikke lyst til å være beruset rundt ungene mine for min egen del. Tror jeg ville syntes det var ubehagelig, faktisk.
![]() |
#7 |
Passiv
|
Er man ikke et godt forbilde for sine barn dersom man kan ta seg et glass vin til maten? |
![]() |
![]() |
#8 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenker at jeg viser mat man kan drikke alkohol uten å drikke mye og at man kan takke nei hvis man ikke vil ha, heller enn at det ikke skal forekomme drikking i det hele tatt når barna er tilstede.
![]() |
#9 |
Passiv
|
Det holder jeg med deg i. Bakgrunnen for min ingen alkohol i julen er min oppvekst. Det har gjort at julen hos meg alltid har vært og vil være totalt alkoholfri. |
![]() |
![]() |
#10 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Jeg skjønner veldig godt at du velger som du gjør. Forbinder man jul med ubehageligheter rundt alkohol må det være veldig godt å bestemme selv at man skal slippe den kombinasjonen.
![]() |
#11 |
Fortynnet
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Der er jeg også, så de andre voksne tar seg øl og akevitt til maten.
![]() |
![]() |
#13 |
L.F.C. supporter
|
I mitt tilfelle passer det seg ikke synes jeg. Jeg føler jeg er et dårlig forbilde for min ungdom om jeg drikker vin, øl osv, uansett mengde.
![]() |
#14 |
Pauset
|
Helt enig med deg her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
I tropene
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jepp. Øl (og akevitt) hører med til julemiddagen, som en del av måltidet. Vi serverer også konjakk til kaffen og tilbyr rødvin utover kvelden. Ingen drikker mye.
![]() |
#16 |
Passiv
|
Nei, det er jo ikke mye i det hele tatt. Det var mer det at jeg så heftig gikk ut og forklarte rundt det fordi jeg antok at diskusjonen sikkert hadde gått over flere sider med moral forlengst. Så skulle jeg da poengtere at jeg hadde tenkt over avgjørelsen min da. Men siden diskusjonen slettes ikke hadde sklidd ut så ble det bare seende ut som om jeg trengte å fossro på grunn av ett glass vin. Det er bare de som sliter litt som pleier å gjøre det. |
![]() |
![]() |
#17 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Det blir nok ett glass vin til maten, men ikke mer siden vi har små unger og jeg har hatt trøblete opplevelser med alt for mye alkohol tidligere (oppveksten).
![]() |
#18 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?En akevitt, men alkoholfri juleøl.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Vi pleier også å servere øl/vin og akevit til maten, men jeg er ikke spesielt glad i alkohol til mat
![]() |
#20 |
Textrovert
|
![]() Sv: Drikker du alkohol på julaften?Jeg er ikke vant med at det serveres alkohol på julaften, så for meg er det ikke noe must. Men de siste årene har det blitt servert vin og juleøl og kanskje litt Bailyes til kaffen. Hadde jeg merket at noen av gjestene hadde et problematisk forhold til alkohol, så hadde jeg ikke servert det. Svigers serverer vin hvis vi er der, men når jeg er hos mamma, serveres det sjelden noe sterkere enn Munkholm. Det har dukket opp en juleøl eller to sånn utpå kvelden, men det tilhører sjeldenhetene.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|