Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-09, 10:14   #121
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drikker du alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Men at jeg ikke hadde problemer med det, betyr selvsagt ikke at barna mine ville hatt et like uproblematisk forhold til at min mann og jeg ble tilsvarende beruset.

For all del. Jeg har heller ikke lyst til å være beruset rundt ungene mine for min egen del. Tror jeg ville syntes det var ubehagelig, faktisk.

Gammel 21-12-09, 10:14   #122
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Er man ikke et godt forbilde for sine barn dersom man kan ta seg et glass vin til maten?

Min tenåring har bemerket at dette er noe han har satt pris på, han har sett at mamma er en som aldri drikker seg full (jeg har aldri vært beruset når han har vært i heimen), men som en som kan drikke et glass eller to. Det han har nevnt er at han er glad for at selv om han vet at jeg har vært sjarmerende brisen så har han aldri sett det.

Jeg tenker at jeg viser mat man kan drikke alkohol uten å drikke mye og at man kan takke nei hvis man ikke vil ha, heller enn at det ikke skal forekomme drikking i det hele tatt når barna er tilstede.

Gammel 21-12-09, 10:18   #123
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg tenker at jeg viser mat man kan drikke alkohol uten å drikke mye og at man kan takke nei hvis man ikke vil ha, heller enn at det ikke skal forekomme drikking i det hele tatt når barna er tilstede.

Det holder jeg med deg i. Bakgrunnen for min ingen alkohol i julen er min oppvekst. Det har gjort at julen hos meg alltid har vært og vil være totalt alkoholfri.

Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 10:19   #124
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

For all del. Jeg har heller ikke lyst til å være beruset rundt ungene mine for min egen del. Tror jeg ville syntes det var ubehagelig, faktisk.

Det var ikke en kommentar til deg, altså. Følte bare for å understreke det, så ingen skulle tro at jeg brukte egne erfaringer til å legitimere egen drikking.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 10:22   #125
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Det var ikke en kommentar til deg, altså. Følte bare for å understreke det, så ingen skulle tro at jeg brukte egne erfaringer til å legitimere egen drikking.

Det samme behovet oppsto hos meg.

Gammel 21-12-09, 10:23   #126
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke vant med at det serveres alkohol på julaften, så for meg er det ikke noe must. Men de siste årene har det blitt servert vin og juleøl og kanskje litt Bailyes til kaffen. Hadde jeg merket at noen av gjestene hadde et problematisk forhold til alkohol, så hadde jeg ikke servert det. Svigers serverer vin hvis vi er der, men når jeg er hos mamma, serveres det sjelden noe sterkere enn Munkholm. Det har dukket opp en juleøl eller to sånn utpå kvelden, men det tilhører sjeldenhetene.

Jeg måtte faktisk tenke meg om nøye før jeg skrev dette. Jeg har nemlig et så avslappet forhold til alkohol at jeg knapt nok enser om det serveres eller ikke. Det har sikkert noe å gjøre med at jeg har vært så heldig å slippe å forholde meg til personer som ikke takler alkohol.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 10:23   #127
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg drikker øl til julematen, og nipper litt til akevitten. Senere på kvelden blir det litt rødvin også, tenker jeg. Er ikke særlig glad i sterkere saker enn øl og vin, og drikker såpass lite og sakte at jeg ikke blir beruset av inntaket.

Gammel 21-12-09, 10:26   #128
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Er man ikke et godt forbilde for sine barn dersom man kan ta seg et glass vin til maten?

Min tenåring har bemerket at dette er noe han har satt pris på, han har sett at mamma er en som aldri drikker seg full (jeg har aldri vært beruset når han har vært i heimen), men som en som kan drikke et glass eller to. Det han har nevnt er at han er glad for at selv om han vet at jeg har vært sjarmerende brisen så har han aldri sett det.

I mitt tilfelle passer det seg ikke synes jeg. Jeg føler jeg er et dårlig forbilde for min ungdom om jeg drikker vin, øl osv, uansett mengde.

Jeg hadde et helt annet syn på dette før jeg fikk en ungdom som begynte å drikke.

Sier ikke at min reaksjon er den rette. Men akkurat nå følger jeg et spesielt opplegg via MST og er blitt anbefalt å ikke ha alkohol i huset i det hele tatt.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 10:30   #129
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Et lite glass rødvin til maten, men etterpå går det bare i vann, for da er jeg så tørst etter pinnekjøttet. Mannen tar en øl og en akkevitt.

Det går nok med litt brus i julen, men akevitt klarer jeg ikke og øl liker jeg ikke - og vin til å slukke salt-tørsten går ikke.

Gammel 21-12-09, 11:08   #130
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig stor forskjell på å selv ikke drikke alkohol med ungene tilstede og å mene at det er feil at noen andre kan finne på å gjøre det.

Jeg har opplevd mine foreldre beruset uten at jeg på noen måte fant det problematisk. Men jeg skal kanskje ikke anta at det vil oppfattes likt av alle. Uansett har det vel medført at jeg har fått et veldig avslappet forhold til alkohol, og derfor ikke tenker så mye på om vin/øl/akevitt serveres før eller etter ungene har lagt seg.

For min del er det nesten verre med alle glassene på bordet. Det blir lett litt kaotisk med alle presangene og alle glassene fremme på en gang. Og da er det definitivt glassene som må vike plassen.

Gammel 21-12-09, 11:08   #131
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Jeg tar et glass vin til maten. Vi serverer både vin, øl og akevitt, men alle tar bare litt til maten og en akevitt for dem som liker det. Heldigvis er det ingen som ikke klarer å styre seg. Ser derfor på det som helt uproblematisk.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 11:11   #132
sykkelpappa
<insert something witty>

sykkelpappa sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
sykkelpappa er litt kulsykkelpappa er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Øl og akevitt til maten, og cognac eller likør til kaffen.

Ditto, men i moderate mengder...

sykkelpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 11:21   #133
veobra
på slep

veobra sin avatar

veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Det holder jeg med deg i. Bakgrunnen for min ingen alkohol i julen er min oppvekst. Det har gjort at julen hos meg alltid har vært og vil være totalt alkoholfri.

Jeg skjønner veldig godt at du velger som du gjør. Forbinder man jul med ubehageligheter rundt alkohol må det være veldig godt å bestemme selv at man skal slippe den kombinasjonen.

Gammel 21-12-09, 12:10   #134
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jepp, det blir nok et glass vin.

Gammel 21-12-09, 12:32   #135
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Nå har jeg vært gravid og ammende et par år på rad men i år ser jeg frem til et glass eller to til maten. I vår familie er det vanlig med øl/rødvin og aquevit til maten uten at noen drikker seg beruset. Til brettspillrunden etter gavene skal jeg nok unne meg en liten baileys også.

Samme vaner her..

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 12:42   #136
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øl/vin og akevitt til maten, cognac/likør til kaffen. I moderate mengder.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 13:10   #137
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Øl eller vin, og et glass akevitt til maten. Og kansje et glass likør til kaffen. Med yngstemann på 14 år og opp til eldste på 69 år her i huset så nytes alkohol for de over 20 med god samvittighet. I modereate mengder.
Vi har aldri drukket oss fulle sammen med barna, og det kommer heller ikke til å skje. Jeg har heller nesten aldri sett mine egne foreldre drikke heller, bortsett fra øl til maten på julaften og nyttårsaften. Med en nær og kjær onkel som var alkoholiker ble de veldig måteholdne med alkohol. Ikke morsomt for de som står en alkoholiker nær.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 13:30   #138
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg og Langøre tar nok et lite glass vin til maten, Langøre tar kanskje også en akevitt . Jeg hinter hemningsløst til besteforeldrene som kommer, om at de kan roe ned alkoholinntaket under middagen, men at etter leggetid for barna er det fritt fram. Ikke at mine barn ville merket noe på dem, de kjenner dem ikke så godt i utgangspunktet...

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 13:38   #139
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Et glass vin eller øl til maten er vanlig hos oss, samt en konjakk e.l. til kaffen seinere. Og så blir det gjerne et glass vin eller to til når ungene er i seng. I år er jeg gravid, og drikker derfor selvfølgelig ikke alkohol.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 13:56   #140
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Ja, tar gjerne en øl til maten, kanskje en liten akevitt, og når vi feirer med søsteren min blir det gjerne et glass rødvin eller to når ungene er i seng. Når vi feirer hos svigers serveres ikke rødvin.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:22.