|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Klar
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnet
Jeg skjønner at vinduet må få stå åpent om natta også. Sist redigert av Timar : 13-02-24 kl 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Hva mener du med "passende åpent" hele natta, sammenlignet med "litt oppe" hele natta?
![]() |
#3 |
Introvert textrovert
|
Derfor. O morgnen trenger jeg jo ikke lufte, for det står jo selvsagt åpent når jeg sover. Uten det våkner jeg med tett nese og hodepine.
![]() |
#4 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetJeg vil ha iskaldt rom når det går, og det blir for varmt hvis vinduet er igjen. Dessuten føler jeg at jeg kveles i gammel luft uten lufting hele natta.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetÅ sjokklufte er jo uansett en veldig dårlig løsning når behovet er å sove i et rom med kald og frisk luft hele natten. Effekten av sjokklufting varer veldig kort når man er tre mennesker i et lite rom.
![]() |
![]() |
#6 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetJeg må ha frisk luft for å sove godt, selv når jeg sover i hus med balansert ventilasjon. Hvis ikke våkner jeg med hodepine eller migrene, og skikkelig poser rundt øynene. Det hjelper på ingen måte å lufte før jeg legger meg. Det tar ikke lange tiden før den effekten er over.
![]() |
![]() |
#7 |
Peppy!
|
Jeg så en dokumentar om et norsk kvinnefengsel (Helene flytter inn, kanskje?), hvor det kom frem at en vanlig kilde til bråk var om vindu skulle være åpent om natten i cellen. De bodde på flermannsrom, og konflikten stod alltid mellom de norske og utenlandske kvinnene. Utlendingene syntes det var absurd å ha et vindu åpent om vinteren. Enormt disiplinerende for meg, jeg må unngå fengsel, for å sove med lukket vindu hadde vært tortur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Kald og frisk er ikke det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetDet ville overraske meg om våre låser ikke var godkjent. De er solide saker. Og helt ærlig har det ikke ramla meg inn at de ikke kunne være det, i mitt hode er det det normale at hinduer stort sett er åpne, det ee slik jeg er vokst opp og trodde at ting var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetÅh, jeg er glad jeg har vært lenge nok på FP til å vite at man bør kikke på tråder med mer enn 80 innlegg selv om overskriften er dønnkjedelig (sorry HI!), for dette var jo underholdende!
Ellers - jeg blir fort syk av trekk (en Austensk kvinneskikkelse der altså), og foretrekker derfor vinduet lukket (og hodet plassert annet sted i soverommet enn under vinduet, også hvis det er lukket, for jeg bor i tomannsbolig fra 50-tallet...), bortsett fra når det er høysommervarmt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
flisespikker
|
Sånt er jo alltid greit å vite når man skal ta viktige valg!
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetJeg har full forståelse for at man vil sove kaldt og med frisk luft. Vi sover også kaldt (målte 8 grader en gang nå i vinter), men må ikke ha vindu åpent for å få det på vinteren (tre dårlig isolerte yttervegger og ingen ovn). Nå på vinteren så skulle vi uansett ikke ha åpent vindu uten velge å åpne opp ekstra før vi legger oss og når vi er hjemme. Vi har soverom i 2. etasje, men det er rimelig enkelt å få dit en stige og det er ubeskyttet så at ingen skulle se om noen klatret inn så derfor har vi alltid vinduer stengt når vi ikke er hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Nemlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetJeg er en sånn som egentlig burde sove ute hele året. Jeg liker at det er frisk luft og kaldt når jeg sover. (Mannen min er ikke enig med meg, så jeg ligger nærmest vinduet.)
![]() |
![]() |
#16 |
Semiaktiv
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetOm vårt vindu er åpent for lufting så inviterer det ikke til innbrudd, vi har vindu som først må lukkes helt fra innsiden for å kunne gå fra luftestilling til helt åpent (må stenge håndtaket på høyre side og åpne det under for å skifte stilling, og da må vinduet være igjen). NorDan Sikkerhetsvindu. Så det er ikke mulig å komme inn den veien, uansett verktøy.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-02-24 kl 09:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Semiaktiv
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetPåvirkningen på temperaturen i resten av huset er så lite merkbar, at det ikke er behov for å bruke mer strøm selv om vinduet er åpent. Vi merker ingen forskjell i resten av huset, på om vinduet på soverommet i 2.etg er åpent eller lukket. Det har dermed ingen ting å si for økonomi eller miljø, og er neglisjerbart sammenlignet med strømforbruket for øvrig.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har dere termostat på varmen i resten av huset? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetHuset vårt er over 50 år gammelt, og kunne nok gjerne vært etterisolert. Vi merker det på rommene ved siden av hvis vi har vinduet åpent og det er mange minus ute. Det går jo kun ut over oss selv, all den tid vi bor i enebolig. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|