Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vanlig eller ikke? Alle timer kroppsøvning på samme dag /leksehjelp - 4 klasse

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 14:45   #41
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vanlig eller ikke? Alle timer kroppsøvning på samme dag /leksehjelp - 4 klasse

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Synes du det er problematisk at halve dagen er TIEY? Jeg synes det er bare supert jeg. Jeg mener å huske fra snuppas timeplan at de har TIEY i norsk mandag, onsdag og fredag og TIEY i matte på torsdag samt vanlige mattetimer på tirsdag (som jeg skulle ønske at var TIEY de også). TIEY fungerer utrolig godt i basisfagene på vår skole, og det er jo fremdeles halve dagen igjen til å dekke de andre fagene.

Honda: TIEY er et undervisningsopplegg som brukes en del, særlig i Oslo Øst. Så det er ikke så rart at du ikke kjenner til dette hvis skolen din ikke bruker det. Det består i at klassen deles inn i nivådelte grupper slik at alle grupper får undervisning på sitt nivå.

Ja det ble alltid sagt at TIEY ville ta store deler av dagen opp til og med 3. klasse men nå i fjerde "skulle de ta igjen og ha mange andre fag".
Men fordi det fortsatt er en god del elever som ligger nær kritisk grense på lesing på blir det mye TIEY også i 4. klasse.

Så her er det absolutt det klassiske hvem skal man ta mest hensyn til men jeg liker ikke måten dette blir gjort på. Jeg har tatt opp i flere tråder hvor bekymret jeg er for fag som forsvinner på bekostning av mye TIEY undervisning. (Hos oss er TIEY i all hovedsak lesing, ikke noe annet).

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 14:50   #42
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vanlig eller ikke? Alle timer kroppsøvning på samme dag /leksehjelp - 4 klasse

Jeg tror jeg ville lagt større vekt på å be om tilpasset opplæring i TIEY enn å begrense bruk av TIEY. De flinkere elevene kan jo noe bruke tiden på å lese seg opp i de andre fagene?

Er ikke alle fagfolk ganske enige om at TIEY fungerer godt for å få flest mulig over kritisk nivå i lesing? I så fall har jeg en forståelse for at man fortsetter med et opplegg som fungerer når det fremdeles er mange som ikke leser godt nok.

Gammel 22-08-12, 15:04   #43
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror jeg ville lagt større vekt på å be om tilpasset opplæring i TIEY enn å begrense bruk av TIEY. De flinkere elevene kan jo noe bruke tiden på å lese seg opp i de andre fagene?

Er ikke alle fagfolk ganske enige om at TIEY fungerer godt for å få flest mulig over kritisk nivå i lesing? I så fall har jeg en forståelse for at man fortsetter med et opplegg som fungerer når det fremdeles er mange som ikke leser godt nok.

Jo jeg tror absolutt TIEY er et flott opplegg for de elver som ikke leser godt nok i 4. klasse. Det finnes massevis av bevis for dette i dag.

Men disse er jo heldigivs et mindretall, og da mener jeg kanskje undervisningen bør tilrettelegges etter det og ikke den andre veien. Dette har blitt kommunisert helt klart fra skolens side (at de nå i 4 skal ta igjen med andre fag) så det vil helt sikkert bli tatt opp. Igjen, TIEY brukes kun til lesing hos oss, metoden brukes ikke i noen andre fag.

Jeg vet ikke hvilke erfaringer dere har med lesebøkene i TIEY men jeg ønsker at både bøker og oppgaveark skal tilby litt større utfordringer nå som de begynner å bli så store. Det er kjipt når TIEY og lekser til TIEY bare blir kjedelig rutine og jeg er lei av argumentet at "de kan jo låne andre bøker på biblioteket". Nei sorry, nå er jeg lei av dette og ønsker at bøkene som hører undervisningen til i større grad er tilpasset ferdighetene på alle elevene.

Gammel 22-08-12, 15:09   #44
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg helt enig i. Det er fryktelig lite motiverende å jobbe med skolearbeid uten utfordringer.

Skolen vår har forresten et eget opplegg som hører inn under TIEY som heter "Ny Start" og som er rettet mot de som ikke klarer lesekravene (jeg tror det er til jul i 2. klasse). Disse elevene skal da få separat leseundervisning. Har dere det opplegget på deres skole?

Gammel 22-08-12, 15:18   #45
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Honda: TIEY er et undervisningsopplegg som brukes en del, særlig i Oslo Øst. Så det er ikke så rart at du ikke kjenner til dette hvis skolen din ikke bruker det. Det består i at klassen deles inn i nivådelte grupper slik at alle grupper får undervisning på sitt nivå.

aah Da så . Følte meg sikkelig blond... Og google og mobilen min ville ikke sammarbeide så fikk ikke googlet det.

Gammel 22-08-12, 22:50   #46
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Hos oss bruker de forresten Røris for å få inn litt fysisk aktivitet hver dag. Veldig bra opplegg!

http://www.friskissvettis.no/oslo-har-du-hort-om-roris

Røris hos oss også.

Gammel 22-08-12, 23:05   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes da måter å tilpasse TIEY på som gjør at ikke alle blir sittende med samme opplegget om igjen? I 4. klasse var det et helt annet fokus enn repetert lesing selv om det fortsatt var noen som trengte den treninga. Jeg er spent på hva de gjør i 5. klasse. Hva er kritisk grense egentlig?

Gammel 22-08-12, 23:07   #48
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Enig med HV her.
Tre timer gym må da være bedre enn å spre det på f.eks tre dager. 4.klassinger er ikke akkurat raske i avtrekkern og de skal jo både skifte og dusje. De har vel svømming også kanskje?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 23:30   #49
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det finnes da måter å tilpasse TIEY på som gjør at ikke alle blir sittende med samme opplegget om igjen? I 4. klasse var det et helt annet fokus enn repetert lesing selv om det fortsatt var noen som trengte den treninga. Jeg er spent på hva de gjør i 5. klasse. Hva er kritisk grense egentlig?

Jeg jeg tror det er mange måter og tilpasse TIEY undervisning på men desverre er de ikke så flinke til dette på vår skole.

Uten at jeg er sikker tror jeg kritisk grense er leseferdigheter som kan måles ut fra nasjonale prøver? Er det utviklet nærmest vitenskapelige redskaper på hvordan de måler hvor elevne ligger mtp leseferdigheter og forståelse for teksten de leser? De snakker i alle fall mye om hva slags tiltak de setter i gang for elever som ligger nær "kritisk grense".

Gammel 22-08-12, 23:33   #50
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Enig med HV her.
Tre timer gym må da være bedre enn å spre det på f.eks tre dager. 4.klassinger er ikke akkurat raske i avtrekkern og de skal jo både skifte og dusje. De har vel svømming også kanskje?

Jeg tror de har 10 timer svømming i løpet av året i 4 klasse i Osloskolen. Så godt mulig dette er grunnen. Da må de jo gå til en annen skole.

Jeg tenker det er sunt med fysisk mosjon flere ganger i uken i stedet for alt på en dag, men som sagt, aksepterer at det er sikkert må organiseres på denne måten.

Gammel 22-08-12, 23:52   #51
Stabæk_fan
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Bærum
Stabæk_fan har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Her har Guttungen nettopp begynt i fjerde. De har bare to timer kroppsøving i uka, og de er samlet en av ukedagene. Akkurat dette syns jeg for det første er for lite, og jeg skulle gjerne sett at de fikk det spredd over fler dager - så jepp, der er jeg på linje med deg.

Leksehjelpa vet jeg ikke hvordan blir organisert ennå. I fjor var det to timer, fordelt på to dager, noe jeg syntes fungerte bra.

Det må da være bedre å ha samlet gymmen i en dobbelttime ihvertfall. Så går ikke så mye tid tapt til skifting og dusjing. Som det ville gjort hvis man hadde to enkeltstående timer med gym.

Er dog enig i at 3 timer sammenhengende virker vil mye.

Stabæk_fan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 06:51   #52
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Uten at jeg er sikker tror jeg kritisk grense er leseferdigheter som kan måles ut fra nasjonale prøver? Er det utviklet nærmest vitenskapelige redskaper på hvordan de måler hvor elevne ligger mtp leseferdigheter og forståelse for teksten de leser? De snakker i alle fall mye om hva slags tiltak de setter i gang for elever som ligger nær "kritisk grense".

Det ble snakket mye om dette på foreldremøtet vårt. På vår skole kartlegges kritisk grense på kartleggingsprøvene. De hadde slike prøver i våres, og scorer man under et visst antall poeng, så skal det settes i gang tiltak. Ble det gjort kartleggingsprøver i 3. klasse?

Det var mange i klassen som fikk tilnærmet alt rett, så prøvene er der bare for å finne de som trenger ekstra hjelp og har ingenting med å kartlegge det generelle nivået i klassen å gjøre.

Gammel 23-08-12, 07:13   #53
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med gym kan da umulig forklares med de ti svømmetimene. Svømmetimene er så latterlig få at de kunne ha plassert dem når som helst på timeplanen de ukene de får svømme.

Et det snakk om at de kun får fire økter med svømming?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 08:05   #54
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

10 økter med svømming. En økt tar lang tid fordi man må gå til en naboskole, dusje, skifte, svømme, dusje, skifte og gå hjem igjen.

Gammel 23-08-12, 08:30   #55
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har man trippeltime blir det vel mer enn 45 min i bassenget? Hvor langt fraktes elevene?

Gammel 23-08-12, 08:32   #56
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vet ikke. I min kommune er de en time i bassenget hver gang.

Gammel 23-08-12, 08:40   #57
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Har man trippeltime blir det vel mer enn 45 min i bassenget? Hvor langt fraktes elevene?

De må gå til en naboskole i samme bydel. Tipper det er ca 2-3 km!

Gammel 23-08-12, 08:46   #58
Guava

Guava sin avatar

Standard

Da får de sannelig ikke mye tid i bassenget selv med trippeltime. Trim får de jo og det er positivt, men det høres ikke ut som noe særlig til svømmetilbud. Har alle løftene om svømmeundervising blitt lagt på hylla av politikerne?
Det ble snakket så fint om dette og særlig med tanke på en den skoler i Oslo hvor det har vært dårlige resultater å vise til ved endt svømmeopplæring.

Gammel 23-08-12, 08:47   #59
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Det er viktig med fysisk aktivitet for unger hver dag. Men er det kun skolen sitt ansvar?

Her starter dagen for de fleste unger på å gå/sparke/sykle til skolen alt fra 5meter-3 km. Våre unger er "heldige" og har ca 2km skolevei. Vi kjører så og si aldri. Læreren har kommentert at ho faktisk kan se i 1. time hvilke unger som ble kjørt til skolen og hvilke som har vært aktive før skolestart. Jeg er klar over at noen elever faktisk må ta buss osv. Men vi som er så heldige å ha muligheten, så bør elevene komme seg til skolen for egen maskin.

3. klassingen her har 2 timer gym/svømming i uka, på samme dag. De har rullerende 6 ukers svømming, så 12 ukers gym og så 7 uker svømming. Ut over det er det vi foreldre som har ansvaret for å ta barnet med i svømmehall. Det er vi som har ansvaret for at barnet blir trygg i vannet og kan svømme.

5.klassingen har 2 timer svømming/gym en dag (rullerende opplegg slik 3.klassingen har) og 2 timer gym neste dag (rullerende opplegg, 4 uker gym, 4 uker sløyd osv)

Men i tillegg så gjør jo skolen mye mer i praksis enn det som står på timeplanen. i går brukte 5.klassingen hele dagen til å sykle laaaang tur med trinnet. Andre dager har hele skolen opplegg med joggedag/aktivitetsdag i parken. Lærerene er flinke til å legge inn utetime/læringsopplegg ute feks i matte. Ungene løper rundt og måler alt mulig med linjaler og målebånd feks.

3. klasse bruker stasjoner mye i undervisningen. 8-10 minutter på en stasjon så bytter man plass og gjør en ny oppgave.

Jeg tenker som så at de dagene ungene har sittet rolig mye på skolen så er det viktig at vi foreldre tar ansvar og får ungene i bevegelse etter skoletid. Ut på tur sammen, i svømmehallen, få ungene på trening, ut på trampolinen eller bare send dem ut sammen med venner for å leke.

Jeg har også snakket med ungene mine om at friminuttene bør man bruke til å bevege seg og lufte seg. Friminutter er viktige så send med hoppetau, ball, sprettball osv slik at ungene har noe å gjøre viss lekeplassen er kjedelig. Vår skole er heldig å ha en stor skolegård med trær, ujevnt terreng, klatrenett osv.

Når det gjelder leksehjelp så ville vi ikke brukt det på morgenen. Jeg synes det er rar uvane å lære ungene å gjøre lekser rett før skoletid. Her er leksehjelpen eget opplegg for sfounger der det er en halv time hver dag. Man kan melde på ungene hvilke dager man vil og har de ikke lekser så leker dem på sfo. Vi har valgt at 3.klassingen skal bruke tiden på sfo på leking og sosialisering og så tar vi lekseøkten hjemme på ettermiddagen. De ungene som ikke går på sfo har eget opplegg med leksehjelp 3 dager i uken.

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 08:53   #60
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Da får de sannelig ikke mye tid i bassenget selv med trippeltime. Trim får de jo og det er positivt, men det høres ikke ut som noe særlig til svømmetilbud. Har alle løftene om svømmeundervising blitt lagt på hylla av politikerne?
Det ble snakket så fint om dette og særlig med tanke på en den skoler i Oslo hvor det har vært dårlige resultater å vise til ved endt svømmeopplæring.

Svømmeundervisningen i Osloskolen er jo egentlig bare en vits. Etter det jeg forstår er det kun disse 10 gangene i 4 klasse ila hele skoleløpet?
Så er det jo få basseng, og bare for å ta et eksempel, - ingen skoler i bydelen til Tøyenbadet får bruke det til svømmeundervisningen. I stedet må de gå til de få skolene som har små basseng.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.