Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vanlig eller ikke? Alle timer kroppsøvning på samme dag /leksehjelp - 4 klasse

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-12, 23:02   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Vanlig eller ikke? Alle timer kroppsøvning på samme dag /leksehjelp - 4 klasse

Jeg sitter her og ser på den nye timeplanen til jenta mi som nettopp har startet i 4 klasse. "Mother from hell" (les meg) har som vanlig flere saker jeg er misfornøyd med

Jeg har nettopp skrevet en e-post til rektor men før jeg sender den vil jeg bare sjekke her inne om dette er vanlig praksis på andre skoler eller ikke.

Kroppsøving - som i fjor er alle timene med kroppsøving lagt til en dag i uken. Nå i 4 klasse har de 3 timer kroppsøvning i uken og disse timene er midt på dagen på mandag. Dette er sikkert praktisk men jeg synes det er veldig dumt de kun har fysisk aktivitet en dag i uken og at disse timene ikke er fordelt på minst to dager. Er dette vanlig? Jeg synes det er kjipt og vet flere foreldre irriterer seg over dette, så jeg tenkte si fra, igjen. Jeg mener hensynet til at barn bør ha fysisk aktivtet mer en en dag i uken bør prioriteres. Dette er en forholdsvis liten skole, det burde fint kunne legges opp til dette uten for store problemer.

Leksehjelp - leksehjelp tilbys 3 dager per uke og er et veldig bra tilbud på skolen vår (med lærere). Men nå er det lagt opp til at en av timene er før skolestart en dag i uken, dvs klokken 0800. Vi har ikke mulighet til å velge dager, man må si ja til 3 timer eller ingenting.
Det er godt mulig jeg er urimelig som klager over at leksehjelpen legges til 0800 om morgenen men jeg tenker også at dette ikke er så veldig lurt i forhold til de grupper de kanskje ønsker i større grad benytter seg av leksehjelpen. Så jeg synes ikke det er en god strategi av skolen.
Men kanskje dette også er vanlig? Er det andre her som har tilbud om leksehjelp før skolen starter? Og hvis så, er tilbudet fleksibelt i forhold til at man velger dager / timer barnet deltar, eller er det alt eller ingenting?

Setter pris på andres erfaringer før jeg sender nok en syte-mail til rektor.

Sist redigert av Lisa : 21-08-12 kl 23:11.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:15   #2
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vanlig eller ikke? Alle timer kroppsøvning på samme dag /leksehjelp - 4 klasse

3 timer høres mye ut, ja. Det hadde sikkert vært greit en gang i blant, men at de skal få noe fornuftig opplegg ut av det hver uke kan jeg vanskelig se for meg. Dessuten er jeg tilhenger av fysisk aktivitet som avbrekk i en ellers noenlunde stillesittende hverdag.
Er leksehjelpen i regi av SFO/AKS? Isåfall skjønner jeg at det kan bli en utfordring for flere, spesielt ettersom mange sikkert benytter seg av tilbudet kun etter skoletid.

Gammel 21-08-12, 23:17   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vanlig eller ikke? Alle timer kroppsøvning på samme dag /leksehjelp - 4 klasse

Nei leksehjelpen er i regi av skolen (alle skoler ble pålagt å tilby leksehjelp til elever på 1. til 4. trinn for et par år siden!).

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:18   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Leksehjelp er ikke noe jeg vet noe særlig om, men når de har hatt det her (skolen er blitt leksefri, så de har ikke lenger) har det vært på slutten av dagen.

Når det gjelder gym tror jeg de bare har to timer her, og etter 4. klasse er de lagt til samme dag. Det er da de begynner å dusje etter gym, så det er vel for å unngå at all tiden går med til dusjing.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:18   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde også reagert på dette.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:20   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hos oss bruker de forresten Røris for å få inn litt fysisk aktivitet hver dag. Veldig bra opplegg!

http://www.friskissvettis.no/oslo-har-du-hort-om-roris

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:21   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde også reagert. Her (også 4. klasse) har de kroppsøving en dag i uka, men bare en vanlig skoletime. Er det vanlig å ha mer enn det, forresten?
Leksehjelp får de 3 dager i uka om de vil nå i 4. klasse, men vi står helt fritt til å velge hvor mange dager vi vil melde henne på. Og alle foregår etter skoletid.

Gammel 21-08-12, 23:22   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Leksehjelp tidlig om morgenen må da være bedre enn etter skoletid? Jeg synes nemlig sistetimer er tunge å undervise i mens morgenen er finfin. Her må du også bruke alle eller ingen leksehjelptimer. Helt ok, tenker jeg.

Angående tre timer gym. Min femteklassing hadde kun to gymtimer i går. Disse var to dager og det er i alle fall ikke optimalt. Heller tre på en dag enn to på to dager.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:22   #9
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Hos oss er leksehjelp fra kl. 07.30 til 08.30 to dager i uken. Større deltakelse enn når den var på ettermiddagen.
3.klassingen min har gym/bading to timer inkl. dusjing en dag i uken, og så har de utegym uten dusjing en dag i uken. I tilegg til at de har turdag annenhver fredag.Rekner med det kommer til å fungere fint.
Hadde ikke hatt motforestillinger til deres opplegg heller.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:23   #10
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

3 timer sammenhengende gym høres ikke bra ut for 4.klasse. Dobbeltime er greit, men det virker jo bare som at de har en lærer som har bare den dagen, eller noe.

Og leksehjelp kl 8 høres også rart ut. Når kommer buss og er det mange busselever som går glipp av leksehjelpa om de melder seg på.

Gammel 21-08-12, 23:24   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde også reagert på dette. Synes det var ille nok med kroppsøvning to dager på rad på LilleVenns timeplan. Her er det leksehjelp tre dager i uken, alltid rett etter at undervisningen er slutt for dagen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:25   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke leksehjelpen virker ideell, men hadde spart kruttet til gymmen, som jeg synes virker helt håpløs. Vet ikke hva som er vanlig, og storebror går jo bare i 2. klasse, men de har 2 ganger i uka, tirsdag og torsdag.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:26   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang leksehjelpen er det nok flere steder organisert slik at man har noe tid før skoletid, men det burde være mulighet for å dele opp påmeldingen slik at man er med bare 1 eller 2 dager. Det er det hos oss. Kroppsøvingen er jo håpløs sånn, den bør spres på minst 2, helst 3 dager. Aller helst bør de røre på seg hver dag.

Gammel 21-08-12, 23:28   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med gym hørtes pling i bollen ut, og det er ganske sikkert noe jeg også ville gitt tilbakemelding på.

Poden fikk først tilbud om leksehjelp nå i 2. klasse. Det skulle være tre timer, men av det jeg ser er det kun to timer. Den ene gangen er kl. 08.00 om morgenen, så vi har samme opplegget her. Det er 15 minutter før normal skolestart, men fritime eller sfo for de barna som ikke har leksehjelp. Jeg ser poenget ditt angående målgruppen, men jeg er usikker på om det er noe jeg ville ha gitt en tilbakemelding på.

Gammel 21-08-12, 23:45   #15
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor er det dumt - å samle KØ-timene gir mulighet for å dra på tur/ ha aktivitetsdager hvor de kan prøve ulike disipliner litt ordentlig etc. Jeg syns det hørtes ut som en god ide.

Vi har også KØ en gang i uka, men trodde ikke det var 3 timer, ken en dblt- time. De har hatt KØ en gang i uka siden 1.kl., tror jeg.

Før man klager bør man minimum ta på seg "åpen og nysgjerrig" og spørre hvorfor de har gjort det sånn. Det er en god sjanse for at det er gjennomtenkt. Ellers blir det ikke mye greie på timene med garderobeskift osv. De beveger seg som i sirup, mange av disse 4. klassingene.

Leksehjelp før og etter skoletid er begge helt vanlig. Og som ex- FAU- medlem - uansett hva skolen gjør er det rimelig sikkert at noen foreldre er misfornøyde og vil ha det motsatte. På vår skole har vi hatt både før og etter. Dere er priviligerte som faktisk har fått BEGGE DELER. DET er sjeldent. For selv om elevene som regel skal sitte tiden ut på leksehjelp er det ikke oppmøteplikt. På deres skole blir det dermed tilbud både for de som foretrekker leksehjelp før skolen og for de som helst vil ga leksehjelp etter skolen. Alle blir ikke 100 % fornøyd samtidig uansett.

Hvorfor e-poster til rektor, forresten - har dere ikke FAU- kontakt i klassen? Dette er vel heller en FAU-sak, tenker jeg. Blir litt feil fokus for rektor hvis vedk skal bruke så mye tid på enkelthenvendelser fra enkeltforeldre.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 23:51   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kroppsøvingen hadde jeg reagert på. Her har de én time på tirsdager (svømming), én time på onsdager (en av tre uteskoletimer. De to andre er norsk og naturfag), og en time torsdager. Mandag og fredag er korte dager, så da er jo ikke behovet for bevegelse like stort.

Gammel 22-08-12, 00:03   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har Guttungen nettopp begynt i fjerde. De har bare to timer kroppsøving i uka, og de er samlet en av ukedagene. Akkurat dette syns jeg for det første er for lite, og jeg skulle gjerne sett at de fikk det spredd over fler dager - så jepp, der er jeg på linje med deg.

Leksehjelpa vet jeg ikke hvordan blir organisert ennå. I fjor var det to timer, fordelt på to dager, noe jeg syntes fungerte bra.

Gammel 22-08-12, 00:09   #18
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Å ha tvungen 3 timer eller ingen leksehjelp fordrer i alle fall at man får nok lekser til at de varer i tre timer

På vår skole sier man i fra hvilke dager man vil delta.

Gammel 22-08-12, 06:41   #19
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tre timer høres mye ut. Dobbelttime er greit, for da rekker de faktisk gjøre litt andre ting enn å skifte om og få dusjet etterpå.

PÅ skolen til guttungen har de minst en av skoletimene med undervisning utendørs hver dag. De tar gjerne både matte, musikk og samfunnsfag i skogsholtet i skolegården, eller går på fotballbanen for å ha idèmyldring. Dette er ei klasse med høyt energinivå, tidligere "problemklasse" - men etter de fikk nye lærere i fjor ble det noe helt annet, de sier de bryter opp i de dårlig arbeidsøktene med f.eks. å gå utendørs. Men utendørsøktene er som regel ikke planlagte eller står på timeplanen, de har alltid en backup-plan på noe de kan gjøre ute når det trengs.

Leksehjelp før skolestart har vært vanlig her, da ikke alle har mulighet etter skolen.
Her opplevde skolen økt deltagelse på leksehjelp, når de fjernet påmelding og tvangsoppmøtet som fulgte med.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 06:46   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gymopplegget høres helt bak mål ut, men leksehjelp om morgenen er ganske vanlig, tror jeg. Det du eventuelt kan reagere på der, er at det ikke er mulighet til å melde seg på bare ettermiddagstimer. Vår skole har leksehjelp både før og etter skoletid, men her melder vi oss på de dagene som er aktuelle.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:59.