Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er velskapt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-10, 14:50   #41
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er velskapt?

Den brukes jo ikke om en selv når man sier "Det er bra dere stopper med tre, de skal følges opp også"? Jeg skjønner at det er godt ment, men for meg virker det som et skjult budskap med at vi blir oppfattet som makset ut med omsorgsevne.

Gammel 02-12-10, 14:53   #42
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Den brukes jo ikke om en selv når man sier "Det er bra dere stopper med tre, de skal følges opp også"? Jeg skjønner at det er godt ment, men for meg virker det som et skjult budskap med at vi blir oppfattet som makset ut med omsorgsevne.

Nei, det er jo sant. Er ikke sikker på om jeg har brukt akkurat de ordene, men OM jeg skulle ha brukt dem en gang (altså dersom jeg har gjort det uten å huske det) så ville det ha vært pga egen utilstrekkelige evne til å følge opp så mange barn.

Gammel 02-12-10, 14:53   #43
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, da blir det jo noe ganske annet. Men jeg har opplevd at jeg har sagt det om meg selv, og så har motparten tatt det personlig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 14:56   #44
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør ikke jeg altså, men det er veldig mange som bruker akkurat den samme setningen. (de skal jo følges opp) Da blir jeg litt trassig i utgangspunktet, jeg hater slitte fraser.

Gammel 02-12-10, 14:58   #45
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen ble født med leppe og ganespalte, helt tydelig ikke velskapt hvis man spurte pappan hans.

Jeg har alle gangene fått lykkeønskninger under svangerskapene om et friskt og velskapt barn. Det er det viktigste sier alle. Og da har standardsvaret mitt vært at hvis h*n ikke er velskapt skal vi klare det også.

Gammel 02-12-10, 16:24   #46
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Med velskapt tenker jeg at det med første øyekast ikke er noen vesentlige og store fysiske problemer. En manglende finger eller ett øye uten syn er mer enn godt nok for å gå under velskapt, mener jeg. Hvor trekke grensa? Er ikke sikker. Er i grunnen ikke ett ord jeg er vant med å bruke selv. Ett minne jeg har til ordet er da våre første tvillinger ble født i fjor i bare 22.uke(for tidlig til at de ble forsøkt reddet); de levde og så perfekte ut, bare alt for små. Jordmor omtalte de da som "velskapte" selv om de altså ikke var levedyktige.
Jo mer jeg tenker på det jo mindre liker jeg ordet siden det ikke omfavner alle. En baby som blir født med f.eks hjertefeil eller en tarm på feil plass er da like perfekt for foreldrene som en hvilken som helst annen baby.

Gammel 02-12-10, 19:04   #47
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

For meg er det å få et velskapt barn et barn som lever.

Gammel 02-12-10, 19:44   #48
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Interessant spørsmål.

Jeg husker at vi skrev SMS etter storesøsters fødsel, og brukte da ordet velskapt- uten å tenke noe særlig over det antakeligvis.

Når lillebror kom etter hastekeisersnitt, ganske dårlig og måtte ligge på nyfødtintensiven en uke hadde det ikke falt meg inn å skrive at han var velskapt.

Så jeg tror jeg bruker det om friske barn.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 09:44   #49
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

For meg er det å få et velskapt barn et barn som lever.

Øh, jeg takler helt fint å få en rød prikk, men jeg kunne gjerne ha fått en forklaring på hvorfor fra den som gav den til meg?

Gammel 17-12-10, 09:46   #50
Slettet bruker
Passiv

Standard

Øh, jeg takler helt fint å få en rød prikk, men jeg kunne gjerne ha fått en forklaring på hvorfor fra den som gav den til meg?

Psst - det er jul - de kødder med prikkefargene for tiden.

Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 09:47   #51
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det var ikke meg - men jeg tipper at den skulle være grønn, men så har den blitt rød pga julepyntinga som foregår nå..

Gammel 17-12-10, 09:50   #52
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker ikke så mye på deg nå, men for 9 år siden var det et vondt begrep.

Når folk snakket om at en dag får dere et velskapt barn, da døde jeg litt innvendig hver gang.

Ericka døde på grunn av min sykdom. Hun var fullstendig velskapt, men død. Det føltes som de tok også det fra henne. Det gjorde vondt og jeg ble veldig såret. At folk mente det godt gjorde jo at jeg ikke kunne reagere heller.

Sist redigert av Maz : 17-12-10 kl 10:18.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 09:56   #53
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Psst - det er jul - de kødder med prikkefargene for tiden.

Ah, nå ser jeg det! Det var ikke der i sted, og stusset litt over at jeg ikke hadde sett den før.

Gammel 17-12-10, 10:13   #54
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tolker også velskapt som frisk, og uten fysiske mangler/"defekter". De fleste ønsker jo å få barn uten diagnoser eller funksjons-/utviklingshemminger, så jeg tenker ikke over det når folk sier at de ønsker seg et velskapt barn.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 10:45   #55
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror bare det er en måte å "bekrefte" det folk sier, altså si seg enig i at de har gjort det riktige (for seg). "Jasså, så dere har tatt et valg - ja, da sier jeg noe som tyder på at jeg mener dere har gjort et godt valg." Javisst er det en forslitt frase, men det er virkelig ikke lett å alltid skulle finne på noe originalt å si. (Ikke har man noen garanti for at folk ikke blir fornærmet da heller! )

Litt som at dersom noen har x antall gutter, og så får en jente - da vil jeg sikkert si noe hyggelig om det at det er en jente. "Så koselig med en lillesøster til gutta," liksom, eller "Så morsomt at dere får prøvd det også, gutter vet dere jo at dere kan," eller noe sånt, litt avhengig av hvor godt jeg kjenner dem. Og hvis det neste barnet er en gutt, vil jeg si noe hyggelig om det. "Tenk så morsomt med enda en gutt," eller "ja, dere lager jo så fine gutter, det er flott at dere fortsetter med det dere er flinke til". (Igjen, bare hvis jeg kjenner dem litt.) Alle disse utsagnene kan jo fint tolkes til at det ikke ville vært hyggelig med det motsatte kjønnet - men da synes jeg man er veldig vrang. Det er ikke mye originalt (og ikke-fornærmende) man kan si om nyfødte barn, liksom.

Gammel 17-12-10, 10:54   #56
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at man egentlig ikke skal legge så mye i begrepet, det er bare en frase foreldre bruker for å beskrive sitt fullkonme barn, uansett hvordan ståa er.
Jeg blir så sliten av alle disse må-ikke-si-greiene-i -fare-for-å-såre-sarte-sjeler-greiene. Når man kommer med kommentarer som de som kommer frem i denne tråden er det vel sjelden av troillskap eller for å være ondskapsfull eller slem. Man vil bare si noe hyggelig for å bekrefte en fin situasjon, men så legges det så mye mer i ordene av den som får de.
Jeg kjenner at jeg sliter med å skulle gratulere folk med jenter og gutter, si at de å hygge seg med svangerskap og permisjon og hvadetmåttevære, altså

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 11:54   #57
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror bare det er en måte å "bekrefte" det folk sier, altså si seg enig i at de har gjort det riktige (for seg). "Jasså, så dere har tatt et valg - ja, da sier jeg noe som tyder på at jeg mener dere har gjort et godt valg." Javisst er det en forslitt frase, men det er virkelig ikke lett å alltid skulle finne på noe originalt å si. (Ikke har man noen garanti for at folk ikke blir fornærmet da heller! )

Joa, men akkurat for oss så er det jo faktisk ikke vårt valg at vi ikke får flere. Den beslutningen er tatt av legene. Det kan selvsagt ikke alle vite, men jeg har fått denne frasen servert av mange som gjør det også. (som trøst, muligens?) Nå er det jo selvsagt mitt problem at jeg blir fornærmet/sår/satt ut av slike kommentarer, jeg mener ikke at alle andre skal innrette seg etter meg.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg blir så sliten av alle disse må-ikke-si-greiene-i -fare-for-å-såre-sarte-sjeler-greiene. Når man kommer med kommentarer som de som kommer frem i denne tråden er det vel sjelden av troillskap eller for å være ondskapsfull eller slem. Man vil bare si noe hyggelig for å bekrefte en fin situasjon, men så legges det så mye mer i ordene av den som får de.

Vel, jeg startet denne tråden fordi jeg var usikker på hva den enkelte la i begrepet. At jeg er en sart sjel er da forsåvidt utenfor diskusjonen. At jeg legger noe vondt og vanskelig i begrepet er selvsagt ingen andres problem, men jeg var som sagt usikker på hva som mentes. At du synes det er vanskelig å vite hva som er korrekt å si er da vitterlig ikke heller mitt problem.

Gammel 17-12-10, 18:14   #58
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg startet denne tråden fordi jeg var usikker på hva den enkelte la i begrepet. At jeg er en sart sjel er da forsåvidt utenfor diskusjonen. At jeg legger noe vondt og vanskelig i begrepet er selvsagt ingen andres problem, men jeg var som sagt usikker på hva som mentes. At du synes det er vanskelig å vite hva som er korrekt å si er da vitterlig ikke heller mitt problem.

Jeg synes bare man kan ta på seg de positive brillene og ta slike utsagn for det positive det faktisk er.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 18:55   #59
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes bare man kan ta på seg de positive brillene og ta slike utsagn for det positive det faktisk er.

Klart, og det er jo hyggelig for deg at du klarer det.

Gammel 17-12-10, 19:02   #60
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joa, men akkurat for oss så er det jo faktisk ikke vårt valg at vi ikke får flere. Den beslutningen er tatt av legene. Det kan selvsagt ikke alle vite, men jeg har fått denne frasen servert av mange som gjør det også. (som trøst, muligens?)

Som trøst, ville jeg tenke, dersom det er opplagt for vedkommende at dere ikke har valgt det selv. I utgangspunktet kan jeg tenke meg at de fleste antar at dere har valgt selv å ikke få flere (ettersom forholdsvis få velger å få flere barn enn dere har). I begge tilfeller tenker jeg at det høyst sannsynlig er hyggelig ment, og jeg greier ikke helt å se at det skal kunne tolkes som noe som er ment negativt heller, uten at man er veldig vrang. Ikke fordi det er en så fantastisk smart og snill ting å si, men fordi det er en så vanlig ting å si, og, som sagt, det er ikke så lett å finne på noe eget-uttenkt å si i enhver situasjon. (Særlig ikke en situasjon som man i utgangspunktet ikke har så sterke meninger om, for eksempel hvor mange barn mer eller mindre perifere bekjente har.)

Nå er det jo selvsagt mitt problem at jeg blir fornærmet/sår/satt ut av slike kommentarer, jeg mener ikke at alle andre skal innrette seg etter meg.

Neida. Og jeg mener ikke at du øyeblikkelig skal begynne å føle annerledes heller. Jeg bare sier hva jeg mener og hvor jeg eventuelt er uenig eller oppfatter ting på en annen måte. (Men hvis du ofte blir såret og lei deg over at folk sier ting som egentlig er godt ment, og som ikke engang er spesielt slemt formulert, så kan det jo hende det hjelper litt å prøve å tolke folk litt annerledes? Jeg er helt for å være vrang hvis man har glede av det ( ), men hvis det er en belastning, blir det noe litt annet.)

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.