|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Den brukes jo ikke om en selv når man sier "Det er bra dere stopper med tre, de skal følges opp også"? Jeg skjønner at det er godt ment, men for meg virker det som et skjult budskap med at vi blir oppfattet som makset ut med omsorgsevne.
![]() |
#42 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hva er velskapt?
Nei, det er jo sant. Er ikke sikker på om jeg har brukt akkurat de ordene, men OM jeg skulle ha brukt dem en gang (altså dersom jeg har gjort det uten å huske det) så ville det ha vært pga egen utilstrekkelige evne til å følge opp så mange barn.
![]() |
#43 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Nei, da blir det jo noe ganske annet. Men jeg har opplevd at jeg har sagt det om meg selv, og så har motparten tatt det personlig.
![]() |
#44 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Det gjør ikke jeg altså, men det er veldig mange som bruker akkurat den samme setningen. (de skal jo følges opp) Da blir jeg litt trassig i utgangspunktet, jeg hater slitte fraser.
![]() |
#45 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Mannen ble født med leppe og ganespalte, helt tydelig ikke velskapt hvis man spurte pappan hans.
![]() |
#46 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Med velskapt tenker jeg at det med første øyekast ikke er noen vesentlige og store fysiske problemer. En manglende finger eller ett øye uten syn er mer enn godt nok for å gå under velskapt, mener jeg. Hvor trekke grensa? Er ikke sikker. Er i grunnen ikke ett ord jeg er vant med å bruke selv. Ett minne jeg har til ordet er da våre første tvillinger ble født i fjor i bare 22.uke(for tidlig til at de ble forsøkt reddet); de levde og så perfekte ut, bare alt for små. Jordmor omtalte de da som "velskapte" selv om de altså ikke var levedyktige.
![]() |
#48 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva er velskapt?Interessant spørsmål.
![]() |
#49 |
A friend with benefits
|
Øh, jeg takler helt fint å få en rød prikk, men jeg kunne gjerne ha fått en forklaring på hvorfor fra den som gav den til meg?
![]() |
#51 |
Off the map.
|
Det var ikke meg - men jeg tipper at den skulle være grønn, men så har den blitt rød pga julepyntinga som foregår nå..
![]() |
#52 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg tenker ikke så mye på deg nå, men for 9 år siden var det et vondt begrep. Sist redigert av Maz : 17-12-10 kl 10:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
A friend with benefits
|
Ah, nå ser jeg det! Det var ikke der i sted, og stusset litt over at jeg ikke hadde sett den før.
![]() |
#54 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg tolker også velskapt som frisk, og uten fysiske mangler/"defekter". De fleste ønsker jo å få barn uten diagnoser eller funksjons-/utviklingshemminger, så jeg tenker ikke over det når folk sier at de ønsker seg et velskapt barn.
![]() |
![]() |
#55 |
flisespikker
|
Jeg tror bare det er en måte å "bekrefte" det folk sier, altså si seg enig i at de har gjort det riktige (for seg). "Jasså, så dere har tatt et valg - ja, da sier jeg noe som tyder på at jeg mener dere har gjort et godt valg." Javisst er det en forslitt frase, men det er virkelig ikke lett å alltid skulle finne på noe originalt å si. (Ikke har man noen garanti for at folk ikke blir fornærmet da heller!
![]() |
#56 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg tenker at man egentlig ikke skal legge så mye i begrepet, det er bare en frase foreldre bruker for å beskrive sitt fullkonme barn, uansett hvordan ståa er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ctrl+z
|
Joa, men akkurat for oss så er det jo faktisk ikke vårt valg at vi ikke får flere. Den beslutningen er tatt av legene. Det kan selvsagt ikke alle vite, men jeg har fått denne frasen servert av mange som gjør det også. (som trøst, muligens?) Nå er det jo selvsagt mitt problem at jeg blir fornærmet/sår/satt ut av slike kommentarer, jeg mener ikke at alle andre skal innrette seg etter meg.
Vel, jeg startet denne tråden fordi jeg var usikker på hva den enkelte la i begrepet. At jeg er en sart sjel er da forsåvidt utenfor diskusjonen. At jeg legger noe vondt og vanskelig i begrepet er selvsagt ingen andres problem, men jeg var som sagt usikker på hva som mentes. At du synes det er vanskelig å vite hva som er korrekt å si er da vitterlig ikke heller mitt problem.
![]() |
#58 |
Rockesøster
|
Jeg synes bare man kan ta på seg de positive brillene og ta slike utsagn for det positive det faktisk er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ctrl+z
|
Klart, og det er jo hyggelig for deg at du klarer det.
![]() |
#60 |
flisespikker
|
Som trøst, ville jeg tenke, dersom det er opplagt for vedkommende at dere ikke har valgt det selv. I utgangspunktet kan jeg tenke meg at de fleste antar at dere har valgt selv å ikke få flere (ettersom forholdsvis få velger å få flere barn enn dere har). I begge tilfeller tenker jeg at det høyst sannsynlig er hyggelig ment, og jeg greier ikke helt å se at det skal kunne tolkes som noe som er ment negativt heller, uten at man er veldig vrang. Ikke fordi det er en så fantastisk smart og snill ting å si, men fordi det er en så vanlig ting å si, og, som sagt, det er ikke så lett å finne på noe eget-uttenkt å si i enhver situasjon. (Særlig ikke en situasjon som man i utgangspunktet ikke har så sterke meninger om, for eksempel hvor mange barn mer eller mindre perifere bekjente har.)
Neida. Og jeg mener ikke at du øyeblikkelig skal begynne å føle annerledes heller.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|