|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
I mål
|
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?
I den grad det er slitsomt er det vel ikke nødvendigvis barna som gjør det slitsomt. Det er hele opplegget rundt hverdagen. Det blir jo unektelig periodevis slitsomt å stå opp halv seks hver dag, jobbe fulle dager og ta jobben frem igjen mange kvelder for eksempel. Vi synes det stort sett går greit, men innimellom er det slitsomt - men det er ikke barna som er så slitsomme i seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Originala
|
Jeg må bare tilstå at jeg kan bli forferdelig sliten av fireåringen min. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Twinsouls
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Når man har har et eller flere barn med ADHD eller ADD eller andre diagnoser ,eller de har kolikk som spebarn eller de er syke av andre grunner,har man barn som ikke er helt "normale" så er det slitsomt fordi man må sloss med systemet for at barnet skal få den hjelpen det trenger.
![]() |
#4 |
frakoblet
|
Jeg kjenner at jeg blir provosert av dette, Sitron. Det er en fin ting å kunne sette seg inn i andres sted selv om man ikke opplever det på samme måten selv. Jeg syns det er et vanvittig slit. Akkurat nå har jeg mer enn nok med meg selv og jobb/studiesituasjon. I tillegg har jeg mer enn to timers reisevei hver dag, med tre ulike befordringsmiddel. Jeg står opp senest kl 0600 og kommer hjem omtrent elleve timer senere. Da er det middag, rydding og leksehjelping som står på planen. Så skal man følge dem til aktiviteter og følge dem opp på andre måter. De skal ha hjelp til personlig hygiene og oppmerksomhet. Jeg er ikke av typen som gjør ting halvveis eller lar ungene gå på selvstyr. DETTE TAR DERFOR TID OG ENERGI. Jeg har liten energi fra før.
![]() |
#5 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?
Jo, men det er jo ikke barnet/barna som er slitsomme, det er jo systemet som ikke fungerer.
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
Men innimellom har jo alle det litt slitsomt, jeg tenker mer på de som er slitne temmelig ofte eller hele tiden som følge av det å ha barn. Er jobben for krevende? Bør man da vurdere noe annet mens man har ungene små? Er det ting som kan gjøres annerledes? Eller er det viktigst med stort hus og bil slik at man må jobbe masse for å klare hverdagen? Noe må det jo være.
![]() |
#7 |
Textrovert
|
Å nei, ikke den debatten igjen. Vi MÅ jobbe fulltid for i det hele tatt å klare oss. Jeg har valgt "feil" utdannelse mht. lønn, og mannen min er også i en bransje med lousy lønninger. Vi kan ikke bare "bestemme oss" for å skifte jobb til noe med bedre lønn heller ... Vi har svært lite vi kan kutte ned på. Jeg har vurdert å jobbe litt redusert, men vi tar ikke sjansen. Greit nok at jeg vil være mindre sliten og ha mer tid til familien, men det blir ikke akkurat MINDRE slitsomt dersom det fører til at vi blir gjeldsslaver.
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
Jeg spør om det er et valg. Det er klart at det er mange som ikke har et valg, men om man opplever hverdagen som veldig slitsom, så er det jo et relevant spørsmål, er det ikke? Det er jo dermed ikke sagt at alle kan gjøre noe med jobb og inntektssituasjon uten videre.
![]() |
#9 |
Introvert optimist
|
Det jeg blir aller mest sliten av er støynivået. Jeg orker ikke bakgrunnsstøy fra radioer som står og surrer når ingen egentlig hører på, jeg synes bakgrunnsmusikk er slitsomt når jeg skal snakke med noen. I det hele tatt er jeg veldig vâr for lyd. Ungene mine er livlige, pratsomme og støyende fra de står opp til de legger seg. De krangler en del og de liker å lage masse lyd når de leker. Jeg tror det er DET som virkelig gjør at jeg er helt gåen når kvelden kommer. Når alle tre snakker til meg på én gang og krever meg, kan jeg nesten få pustebesvær.
![]() |
#10 |
frakoblet
|
Sånn har jeg det også.
![]() |
#11 |
Introvert textrovert
|
![]() |
#12 |
Textrovert
|
Det er i alle fall ikke for store krav til oss selv, for jeg har ofte dårlig samvittighet fordi jeg tenker at vi kanskje stiller for få krav til oss selv. Men hverdagen er slitsom. Å stå opp ekstra tidlig fordi man i tillegg til å ordne seg selv, må ordne unger og få dem avgårde til skole og barnehage. Selv om ungene oppfører seg eksemplarisk, er jeg ofte litt sliten allerede når jeg kommer på jobb, bare fordi jeg allerede har stått på i flere timer. Jeg synes ellers det er slitsomt å ikke ha så mye tid til meg selv som jeg skulle ønske, det er slitsomt å bekymre seg for ungene (jeg er ingen hønemor og synes ikke selv jeg bekymrer meg unødig, men jeg har en sønn med spesielle behov og da er jo ofte litt ekstra bekymret for fremtiden osv.) og så blir jeg sliten av å bli påvirket av det jeg leser/hører om hva som forventes av gode foreldre. Det siste har jo ingenting med ungene å gjøre per se, men den dårlige samvittigheten gnager nesten hele tiden. Så mye av det har med min personlighet å gjøre og ikke ungene som sådan.
![]() |
#13 |
Peppy!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke sant. I det siste har jeg begynt å lengte skikkelig etter en avslappende ferie... problemet er at jeg ikke orker tanken på å reise bort fra ungene mine. De må jeg ha rundt meg for å kose meg (med unntak om kvelden når jeg skal drikke vin og skravle med andre voksne selvsagt |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det jeg blir mest sliten av er at det aldri er stille rundt meg. Jeg har to unger som prater "hele tida", gjerne i munnen på hverandre. De kommenterer alt, ikke bare til hverandre men også til meg - og forventer svar. Dessverre er de også veldig høylytte (noe vi jobber med hele tida uten at jeg synes det hjelper det minste), og jeg kjenner noen ganger at jeg er både ør i hodet og nærmest har dotter i ørene av å høre på det hele tida. Og høre på det må jeg, for vi har så lita leilighet at det er teknisk umulig å stenge det ute. Jeg sender dem selvsagt ut, men de er ikke spesielt glad i å være ute så det krever mye arbeid fra meg å holde dem ute over lengre tid.
![]() |
#16 |
Absolut ateist
|
Det er en av de få tingene som får meg ut av balanse. Sønnen min er høylytt. Jeg er gærn annenhver helg her hjemme.
![]() |
#17 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Der fikk du i grunnen satt ord på hvordan jeg har det også. Fireåringen min er også slik og jeg føler meg noen ganger mentalt herja. I tillegg plages jeg litt av dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å vise nok engasjement for alle disse greiene som han er opptatt av (pirater og den slags... ) og å være nok til stede i situasjonene med han.
Jeg må innrømme at når jeg leste et av de første innleggene tenkte jeg "ja men du har jo to jenter til vanlig og de er sikkert rolige og/eller selvstendige". |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Absolut ateist
|
Iben er vel alt annet enn rolig, det skjer ting hele tiden. MEN; hun bråker ikke. Jeg takler ikke bråk, jeg blir sur. Så ja, om jeg hadde hatt barn som hadde ropt hele tiden, så hadde jeg vært mer sliten. Eller, det vil si at jeg blir mer sliten NÅ som jeg ikke er vant til å ha et ropebarn med meg hele tiden lenger. Jørgen har nå bodd hos sin far i ett år. Før den tid så virket ørene mine annerledes og jeg klarte mer å stenge ute all ropingen.
![]() |
#19 |
ræv med ører
![]() Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?Slitsomt og slitsomt. Nei, det er ikke barna som sliter meg ut, men hvor hektisk det kan bli iblant for å få timene til å strekke til. Hektisk ville jeg vel brukt fremfor slitsomt. For meg er det et negativt begrep og litt upassende om mine følelser om å ha barn.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det handler nok om at det er stor overgang i forhold til det å ikke ha barn. De tingene man før kunne gjøre for å slappe av og ta seg inn i gjen, funker ikke lenger. Man må finne nye måter å få overskudd på - det tar litt tid å finne ut av. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|