Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg legger ikke ved link. Jeg antar at de fleste har fått det med seg at en far har drept sin fem år gamle datter i Telemark.
Det jeg lurer på i den forbindelse er hva du tenker om samvær med foreldre som har gjort noe dumt? Jeg tenker da på vold mot mor (som i dette tilfelle), vold i andre sammenhenger, narkotikabruk, psykiske problemer etc.
Så vidt jeg vet er det i dag slik at man ikke skal dømmes for ting man ikke har gjort. Det vil si at for eksempel er ikke vold mot mor grunnlag for å frata far samværsrett.
På en måte er jeg enig - jeg vet om tilfeller hvor folk er snille som lam når de er edru, men slåss i fylla med andre voksne. På den andre siden er det så grusomt det som nå er skjedd at det kanskje er verd at enkelte mister samværsretten med barna sine?
Tror du det er mulig å utarbeide et regelverk som ivaretar barna og som samtidig er realistisk å gjennomføre?
Akkurat det eksemplet du bruker der er noe jeg synes er helt hårreisende. (Ikke at du bruker det, men at det faktisk er slik.) Dersom far er voldelig mot mor er han etter min mening også voldelig mot barnet selv om han ikke har rørt det i det hele tatt. Det kalles psykisk vold. En ting som virkelig opprører meg er hvordan fars rett til samvær settes foran mors rett til beskyttelse fra far. Når mor og barn flykter tik krisesenter så skal far likevel ha samvær så lenge far ikke har rørt barnet. Hvor lett tror du det er for et barn å ikke røpe noe om hvor mor befinner seg når far spør?
Er det ikke vold mot et barn å slå barnets mor eller en annen av barnets nære omsorgsperson?