Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pappan gikk!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-08, 15:31   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pappan gikk!

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Bare for å gjøre en ting klart: Jeg jobber selv i barnehage og for å jobbe der må man vise politiattest. Jeg syns det var en utrolig grov påstand du kommer med her. Skal du komme med en sånn påstand så bør det idet minste være hold i den og ikke vill fantasi.

Jeg har ikke noe å vise til nå, men det er da lagt fram rapporter i øst og vest på at overgrep mot barn oftest skjer på arenaer der barn er sammen med mennesker de stoler på og kjenner?
hjem, skole, barnehage, trening, og om det ikkeskjer disse stedene så skjer det oftest med personer barnet kjenner fra disse stedene.

Tar du det som personlig kritikk?

Gammel 18-03-08, 20:39   #2
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg har ikke noe å vise til nå, men det er da lagt fram rapporter i øst og vest på at overgrep mot barn oftest skjer på arenaer der barn er sammen med mennesker de stoler på og kjenner?
hjem, skole, barnehage, trening, og om det ikkeskjer disse stedene så skjer det oftest med personer barnet kjenner fra disse stedene.

Tar du det som personlig kritikk?

Jeg vet ikke om jeg skal ta dette alvorlig. Jeg tar det naturligvis ikke som personlig kritikk. Jeg har vært så mange år i barnehagejobben og hører sjelden om overgrep på barn i barnehager. De tilfellene som har vært har vel vært slått stort opp i media.

Jeg er enig i at overgrep mot barn oftest skjer av mennesker som barnet kjenner, men him skrev på en måte som fikk det til å høres ut som det var allment kjent at barn var mer utsatt for overgrep i barnehager enn andre steder og det syns jeg var en drøy påstand.

Det at jeg vet at de jeg kjenner som jobber i barnehagen (og det er mange rundt om i Norge og utlandet) er der pga at de virkelig bryr seg om barn og ønsker at barna skal ha det bra i barnehagen og fordi det ikke er noe som gjør meg så vondt som tanken på at noen mishandler barn gjør nok sitt til at jeg reagerte så kraftig som jeg gjorde. Samtidig så oppfattet jeg innlegget til him som at det var en kjent sak at barn ofte ble utsatt for overgrep i barnehagen og på trening. Det er ikke sant og det finnes mange rundt om i landet som gjør en enestående innsats for at barna våre skal ha det bra.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 20:47   #3
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Samtidig så oppfattet jeg innlegget til him som at det var en kjent sak at barn ofte ble utsatt for overgrep i barnehagen og på trening. Det er ikke sant og det finnes mange rundt om i landet som gjør en enestående innsats for at barna våre skal ha det bra.

Som jeg svarte deg på innlegget så ble det litt for kort formulert, men det skyldes at jeg hadde skrevet mer utdypende om det tidligere. Det jeg mente var at overgrep mot barn som oftest foregår på arenaer hvor det eksisterer en personlig relasjon mellom barnet og overgriperen. Dette betyr i praksis: Omsorgspersoner (mor, far, stemor, stefar, søsken), andre slektninger (besteforeldre, tanter, onkler) eller andre barnet har en relasjon til som lærer, barnehageansatt, nabo, trener. Dette i motsetning til noen som bare tar med seg barn fra kjøpesenter eller gata. Og dette er kjent, ja. Det er ikke noe jeg bare finner på.

Det er synd at jeg har formulert meg slik at det blir misoppfattet, men jeg trodde jeg hadde presisert dette i tidligere innlegg.

Og grunnen til at jeg trakk det frem er at jeg blir litt overrasket hvis det er slik at folk er veldig redde for at barna skal bli kidnappe eller lignende, når man vet at overgrep mot barn fortrinnsvis skjer andre plasser.

Gammel 18-03-08, 21:14   #4
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Som jeg svarte deg på innlegget så ble det litt for kort formulert, men det skyldes at jeg hadde skrevet mer utdypende om det tidligere. Det jeg mente var at overgrep mot barn som oftest foregår på arenaer hvor det eksisterer en personlig relasjon mellom barnet og overgriperen. Dette betyr i praksis: Omsorgspersoner (mor, far, stemor, stefar, søsken), andre slektninger (besteforeldre, tanter, onkler) eller andre barnet har en relasjon til som lærer, barnehageansatt, nabo, trener. Dette i motsetning til noen som bare tar med seg barn fra kjøpesenter eller gata. Og dette er kjent, ja. Det er ikke noe jeg bare finner på.

Det er synd at jeg har formulert meg slik at det blir misoppfattet, men jeg trodde jeg hadde presisert dette i tidligere innlegg.

Og grunnen til at jeg trakk det frem er at jeg blir litt overrasket hvis det er slik at folk er veldig redde for at barna skal bli kidnappe eller lignende, når man vet at overgrep mot barn fortrinnsvis skjer andre plasser.

Da fikk innlegget ditt straks en annen mening. Da kan jeg til og med til dels være enig med deg. Selv om det også er andre grunner en redsel for at noen skal kidnappe barn som gjør at jeg ikke syns man skal overlate små barn til seg selv på kjøpesentre.

Sønnen min ble forsøkt lurt inn i en fremmed bil da han gikk på barneskolen. Det verserer mange historier om barn som har blitt forsøkt dratt inn i biler eller lokket med av fremmede.

Selv om det finnes potensielle farer rundt oss, så mener ikke jeg at vi skal gå rundt å frykte at det verste kan skje hvert øyeblikk. Men å ta forholdsregler og holde et øye med de små er ikke å være unødvendig forsiktig.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 23:25   #5
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare i den delen av byen jeg jobber, har det vært flere tilfeller av overgrep mot barn utført av ukjente personer de siste årene.
Det skjer ikke veldig ofte, men i løpet av en ti-tolvårsperiode vet jeg om følgende tilfeller:

-Skolejente lurt med hjem i hagen til psyk. utv.hemmet mann som hadde egen bolig, lurt av trusa og befølt.
-Mann fulgte etter klasse på tur hjem fra en park, og blottet seg for en etterslenger i gruppa.
-To jenter lokket med i bil, og forgrepet seg på hjemme hos voksen mann.
-Skolejente lurt med opp i skogen og seksuelt misbrukt av en ung gutt.
-Mann fulgte etter unge jenter i mørket og blottet seg.
-Mann observert utenfor skolens område etter skoletid og spør skolejenter om de vil "se på mens han tisser".

Dette er som sagt bare i et lite område av vår by, og gir meg på ingen måte en følelse av at barn er "trygge i vår del av verden".

Alt dette har hendt med skolebarn. Selv de kan selvfølgelig ikke forsvare seg/ta de riktige valgene alltid. Vi snakker om barn.
Jeg synes det er helt vanvittig å la førskolebarn være uten oppsyn på et kjøpesenter. Jeg fatter seriøst ikke hva som har skjedd med vurderingsevnen til foreldre som finner på slikt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.