|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Pappan gikk!
Jeg er jo ikke i tvil om at farlige mennesker kan utgjøre en trussel for små barn som er alene, så det er liksom ikke den biten jeg er uenig i. Farlige mennesker er jo farlige.
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Så med andre ord, i følge teorien din, kan de med rolige, blir-hvor-vi-forlater-de-barn faktisk ta det med ro og la de være alene på f.eks. kjøpesenter? Ja, hvis det er utelukkende seg selv, gjenstander, trafikk o.l. som utgjør den eneste faren.
|
|
|
#3 |
|
Fortynnet
|
Sv: Pappan gikk!Det har skjedd mange grusomme ting mot barn her i gode snille Norge. Baneheia, Marianne-saken ... Og mange der barn overlever, men bærer med seg overgrep resten av livet. Jeg tar ikke sjansen på å tenke at "verden er god". |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Guardian of the galaxy
|
|
|
|
#5 |
|
Guardian of the galaxy
|
Ja, hvis det er tilrettelagt for at barna skal være et sted alene, så syns jeg egentlig ikke det er noe galt i å la de være der.
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
Sv: Pappan gikk!Så forskjellig kan man tenke. Det at det er en barnekrok på kjøpesenteret, med tv og leker, har aldri fått meg til å tenke tanken at jeg skal gå fra dem der alene. Jeg har nok et mye mer pessimistisk verdensbilde enn mange andre. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Guardian of the galaxy
|
Det tror jeg ikke. Du ser jo også ut i fra denne tråden at det er mange som tenker som deg. Kanskje flere som tenker som deg enn som oss andre som er litt "naive" som noen kaller det.
|
|
|
#8 |
|
Fortynnet
|
Sv: Pappan gikk!Jeg er veldig bevisst på å ikke overføre "verden er farlig" til barna mine, og jeg tror jeg har klart det sånn rimelig bra. De virker ikke redde eller uselvstendige eller veldig avhengige av meg, selv om de ikke har vært alene på kjøpesenter i ung alder. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
♡
|
Jeg deler ditt verdensbilde. Jeg har til og med fortalt guttene at det finnes mennesker der ute som ikke vil dem vel. Dette er ikke sagt for å skremme dem til å høre på meg, men fordi jeg vil de skal vite hvorfor de ikke får være med fremmede om de skulle bli spurt om det eller lokket med godis.
Gutta (02) og Lillesøster (06) Sist redigert av Hønni : 18-03-08 kl 13:30. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
♡
|
Sv: Pappan gikk!Jeg har ikke gått fra mine barn på et kjøpesenter og vil ikke gjøre det heller, selv om det bare er for en kort stund. Men, jeg er hønemor og har barn som ikke stikker av, men vandrer, så jeg er både redd for at noen skal plukke dem med seg og at de selv skal gå seg bort.
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
For min del er det dette jeg setter som kriterier, ja. For å si det slik. Hvis vi er i skauen får ungene mine løpe rundt og herje, og jeg holder ikke øye med dem hele tiden, selv om jeg kun går i turterreng hvor det er flust med andre folk. Pedofile kan jo også være skigåere eller joggere. Når vi er med sjøen sitter jeg derimot som en hauk og glaner på dem, og dette er fordi at der vi er kan man lett ramle i sjøen, og ingen av ungene kan svømme. (Men et kjøpesenter er etter min mening uegnet å være alene på, i lengre tid. Men det er i hovedsak ikke på grunn av pedofile.)
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Selv om man overveier muligheten for fare betyr ikke det at man er hysterisk og nærmest holder barna i bånd. Å sende barna i barnehage eller på skole medfører tilsyn, noe jeg ikke kan si for treåringen og femåringen overlatt til seg selv på et kjøpesenter fullt av fremmede mennesker.
|
|
|
#13 |
|
Leser
|
Poenget mitt var at hvis du ser helt objektivt på når misbruk av barn skjer så er det som regel i relasjon til noen barna har et nært forhold til. Det jeg vil frem til er at pedofile er ikke en eller annen ensom ulv med horn i panna som røsker med seg barn fra kjøpesentre. Ja, det forekommer, men det er mye mer vanlig at misbruk skjer slik jeg har skissert det. Faren er med andre ord større i andre situasjoner, og derfor var jeg nysgjerrig på hvordan de som var redd for pedofile tenkte i forhold til det.
|
|
|
#14 |
|
Ringskrømt
|
Men man må jo være realistiske him, og realiteten er for mange barnehage og skole. Barna har i tillegg tilsyn på disse stedene, de er gjerne samlet i flokk og har i større grad flere tillitspersoner å forholde seg til. Jeg tror heller ikke sannsynligheten for pedofile er stor på kjøpesenter, men det er en situasjon jeg har vurdert og kommet fram til at det er en risiko jeg ikke behøver å ta stilling til. Jeg snakker ikke bare om pedofile heller. Hva om barnet blir redd, må akutt på toalettet, blir plaget av andre tilstedeværende barn? Jeg kan i bunn og grunn tenke meg til flere situasjoner hvor barnet har behov for en voksen.
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Ja, og jeg er helt enig med deg i at et kjøpesenter ikke egner seg som en plass å være alene i timesvis for små barn. Utgangspunktet mitt var et innlegg hvor du spurte etter hvilke kriterier man hadde for å la barna være alene. Og mine kriterier er at ungene ikke kan finne på noe som medfører at de skader seg (eks ramle utenfor et svaberg og ned i sjøen), at andre skader dem (eks bli kjørt ned) og at de ellers klarer seg alene (i forhold til å være redd ol).
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bare for å gjøre en ting klart: Jeg jobber selv i barnehage og for å jobbe der må man vise politiattest. Jeg syns det var en utrolig grov påstand du kommer med her. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg har ikke noe å vise til nå, men det er da lagt fram rapporter i øst og vest på at overgrep mot barn oftest skjer på arenaer der barn er sammen med mennesker de stoler på og kjenner?
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke om jeg skal ta dette alvorlig. Jeg tar det naturligvis ikke som personlig kritikk. Jeg har vært så mange år i barnehagejobben og hører sjelden om overgrep på barn i barnehager. De tilfellene som har vært har vel vært slått stort opp i media. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Leser
|
Som jeg svarte deg på innlegget så ble det litt for kort formulert, men det skyldes at jeg hadde skrevet mer utdypende om det tidligere. Det jeg mente var at overgrep mot barn som oftest foregår på arenaer hvor det eksisterer en personlig relasjon mellom barnet og overgriperen. Dette betyr i praksis: Omsorgspersoner (mor, far, stemor, stefar, søsken), andre slektninger (besteforeldre, tanter, onkler) eller andre barnet har en relasjon til som lærer, barnehageansatt, nabo, trener. Dette i motsetning til noen som bare tar med seg barn fra kjøpesenter eller gata. Og dette er kjent, ja. Det er ikke noe jeg bare finner på.
|
|
|
#20 |
|
Borte
|
Det var nettopp en barnehageansatt som ble tatt for overgrep mot en femåring i mitt nærmiljø. Såvidt jeg vet har det aldri vært kidnapping av små barn der gjerningsmannen og barnet har vært ukjente for hverandre i mitt nærmiljø. Aldri noensinne. På landsbasis er det også uhyre sjelden at overgrep og bortførelser skjer umotivert blant ukjente på offentlige steder. Jeg syns ikke det er riktig å ta en masse hensyn til slike potensielle farer så lenge jeg tar med ungen ut på kjøreturer i bilen eller gåturer langs veien.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|