Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stigmatisering av overvektige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-08, 15:10   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Jeg synes kanskje det fort kan virke som om overvektige er med på å stigmatisere seg selv også jeg da. Litt sånn "the GayWay", ved å bruke utrykk som "feite-avdelingen" på HM og feitebukser for liksom å være nedlatende mot seg selv FØR alle andre.

Jeg er selv en romslig modell, men kan aldri si at det har gjort at jeg noen gang har følt meg tilsidesatt eller oversett i noen service-sammenheng. Kan det ha noe med at jeg ikke FORVENTER skkurat det på grunn av størrelsen min?

Noen dager er jeg frodig og fin og fargerik dame. Noen dager er jeg imidlertid bare stor og stygg og den som ingen ønsker seg som borddame...
Jeg er av dem som gjerne skulle vært tynnere, og tenker på mat og slanking daglig. Jeg lurer alltid på om flybeltet passer og om cafe-stolene er trange. Om gardintrappa holder. Jeg er den som INGEN får løfte på.

Jeg har (og vil vel alltid ha) et problematisk forhold til det å spise, og kastet opp maten jeg spiste fra jeg var 17 til 27. Jeg har ikke innsikt nok til å forstå hvordan det er å være ufrivillig undervektig.

Gammel 06-03-08, 15:17   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg synes kanskje det fort kan virke som om overvektige er med på å stigmatisere seg selv også jeg da. Litt sånn "the GayWay", ved å bruke utrykk som "feite-avdelingen" på HM og feitebukser for liksom å være nedlatende mot seg selv FØR alle andre.

Jeg er kraftig overvektig, og bruker ikke ordet "feit". Verken om meg selv eller andre. For meg er det en nedlatende ord. Jeg reagerer sterkt på at mediene har begynt å bruke det hele tiden. For ingen skal komme her og fortelle meg at "feit" er et nøytralt ord.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 15:22   #3
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er kraftig overvektig, og bruker ikke ordet "feit". Verken om meg selv eller andre. For meg er det en nedlatende ord. Jeg reagerer sterkt på at mediene har begynt å bruke det hele tiden. For ingen skal komme her og fortelle meg at "feit" er et nøytralt ord.

Jeg er helt enig med deg, feit ER et nedlatende ord. Nettopp derfor blir det så trist når kraftig overvektige bruker det om seg selv, synes jeg. Gjør ikke akkurat noe positivt med hverken eget eller andres selvbilde.

Gammel 06-03-08, 19:08   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg har ikke innsikt nok til å forstå hvordan det er å være ufrivillig undervektig.

Dette synes jeg er en setning det er verdt å merke seg.
Man ser alt fra sitt synspunkt og har ofte ikke innsikt nok til å innse hvordan det er for andre i en totalt annen situasjon.
Jeg har vært veldig tynn (det har blitt endel kilo siden) og jeg har ikke mulighet til å innse hvordan det er å være syklig overvektig.
Har fått noen kilo ekstra og får høre kommentarer om det, men det er av nærmeste familie og aldri av fremmede.

Ting er gjerne ikke slik man tror det kan være for andre, hvordan det er for andre kan man ikke uttale seg bomastisk om før man har vært i en tilsvarende situasjon.

Igjen så synes jeg det rett og slett blir helt håpløst å sammenligne for tykke og for tynne mennesker, å sette de to situasjonene opp mot hverandre i en lidelseskamp.

Emneord
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:01.