Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å bli ferdig med barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-02-08, 21:16   #81
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å bli ferdig med barn

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja, og nå har den faktisk gått seg til slik at du og Mim har blitt samme person . Hva blir det neste, at du og jeg er enig i alle tråder?

Du skal ikke se bort i fra det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 21:17   #82
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er motsett av deg, Line*. Eg ser føre meg at det vil vere veldig trist å vere 42-43 og ikkje ha born i huset.

Jeg har barn i huset. Når JEG ønsker det. Barnebarn.

Men nå var jeg mange år alene med mine, da. Og har nok fått "kvota mi" som sagt.
Jeg synes det er deilig å være i 40-årene og ikke være sliten småbarnsmor.
Jeg kan rett og slett unne meg å være egoistisk.
Jeg klarer ikke å forestille meg å ha fulltidsansvar for små barn lenger.

Gammel 29-02-08, 21:20   #83
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg leste "kroppen min kler nok ikke flere graviditeter", og ble sånn passelig . Hvem f** er det som kler så gudsjammerlig mange graviditeter lizzom (ikke jeg...).

Gammel 29-02-08, 21:22   #84
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Og en ting til: Jeg er på ingen måte ferdig med barn. De er og bir mine barn nå også. Jeg er ferdig med å lage dem, lære dem opp, ha det fulle og hele ansvaret for mat, klær, hygiene, fritiden deres, etc.

Jeg har MASSE glede av begge mine døtre, begge mine svigersønner og begge mine barnebarn.
Og forhåpentlig, joa det er det, er det gjensidig.

Men nå er det mest på mine premisser.
Det betyr ikke at jeg ikke er mamma lenger, og er her for dem 24/7.
Det er bare det at de ikke trenger meg 24/7...

Gammel 29-02-08, 21:31   #85
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, og gjør som Line* og svarer fra egen erfaring.

Jeg har fire forholdsvis tett, men to og to er veldig tette. Det er 16 mnd mellom de to eldste, født 07.99 og 11.00, så ble det 4 år mellom nr 2 og nr 3, nr 3 er født 10.04. Mellom de to yngste er det 15 mnd, nr 4 er født 01.06. Så mellom en'ern og fir'ern er det nøyaktig 6 1/2 år.
Det er til tider hektisk, men jeg ser (stortsett) bare fordeler med å ha dem tett. Føler ikke at jeg har mistet babytiden med noen av dem. Og for første gang kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er ferdig, og det føles godt. Følte meg ikke ferdig etter jeg fikk tre'ern, men mannen mente vi var HELT ferdig da, men slik ble det ikke
De store er flinke til å hjelpe til når vi ber om det, men vil ikke gi dem for mange og store oppgaver enda, de er jo fortsatt små de også. Men vi har gode rutiner og de har sine egne daglige gjøremål i husholdningen.

Gammel 29-02-08, 21:32   #86
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dersom jeg har mulighet skal jeg vel hjelpe barna mine litt økonomisk ved behov, men jeg håper da inderlig de flytter ut for å studere, og jeg kommer ikke til å finansiere øl og kebab og skolebøker og kaffe for dem, det får de betale selv, slik jeg gjorde, stortrivdes med og lærte mye av. Litt sponsing av en flybillett i ny og ne og mye stell og omsorg fra mor i feriene skal vi nok få til.

Det var ikke akkurat det jeg mente jeg ville hjelpe med heller, men fy flate det er mye hjelp i å få husleia betalt og mat på bordet. Alt annet får de stå for selv. (sånn tenker jeg ihvertfall nå) Velger de å studere et annet sted så har jeg ikke samme mulighet til å hjelpe til, ihvertfall ikke med de to eldste siden jeg fortsatt kommer til å ha en del utgifter på de minste. Jeg vil selvfølgelig ikke presse de inn i noen av yrkene de kan få av å studere her. Jeg klarte meg også selv, men jeg tror ikke jeg hadde blitt noe dårligere til å håndtere økonomien min om jeg hadde fått hjelp.

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Tro meg, det er rart når de flytter. Men veldig, veldig deilig også.
Man får liksom "kvota si" etterhvert, og man venner seg sakte men veldig sikkert til at de er mindre og mindre hjemme.
Så kommer barnebarn, og man setter STOR pris på at de kommer, like fullt er det faktisk deilig når de reiser igjen også.

Jeg er ikke nærheten av å ha fått kvota mi enda med en snart 13 åring i hus.

Gammel 29-02-08, 21:37   #87
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

En fordel du og barn/barnebarn har Line* er at du er ung bestemor. DET syns jeg er en kjempefordel.

Gammel 29-02-08, 21:45   #88
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Da har jeg lest meg gjennom hele tråden og er fullt klar over at det er usaklig og emosjonelt når jeg tørker snørr og tårer mens jeg misunner hardt de som kan velge å få flere barn. Punktum.

Lærlingen på såvidt tre har den siste tiden daglige små nyhetssnutter til meg som begynner med "Mamma, når jeg blir voksen snart skal jeg ..."

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 21:46   #89
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

En fordel du og barn/barnebarn har Line* er at du er ung bestemor. DET syns jeg er en kjempefordel.

Håper jeg også får gleden av å bli ung bestemor, er jo sjans for det siden jeg fikk første da jeg var 20. Samtidig er han gutt, og de er jo gjerne litt eldre når de får barn...

Gammel 29-02-08, 21:47   #90
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balansekunstneren, her.

Da har jeg lest meg gjennom hele tråden og er fullt klar over at det er usaklig og emosjonelt når jeg tørker snørr og tårer mens jeg misunner hardt de som kan velge å få flere barn. Punktum.

Lærlingen på såvidt tre har den siste tiden daglige små nyhetssnutter til meg som begynner med "Mamma, når jeg blir voksen snart skal jeg ..."

Så trist å lese at du ikke kan få flere barn(?)

Gammel 29-02-08, 21:55   #91
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balansekunstneren, her.

Ja, du er helt rett. Ikke i at du er usaklig, men at man er heldig som kan få barn i det hele tatt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 21:58   #92
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg våger meg på å svare etter å ha lest bare førstesiden.

Vi har tre relativt tette, og det har både fordeler og ulemper. Når alle er såpass små så er det for eksempel ingen som har en ordentlig forståelse av å vente på tur. Det blir intenst og kaotisk og av og til rett og slett uhåndterbart når alle trenger deg umiddelbart samtidig. Samtidig så er det en fin dynamikk i en "flokk" med tre. De får litt flere å spille på seg i mellom.

Men jeg tror kanskje at om jeg skulle ha fire, og hadde godt med tid, så ville jeg valgt to kull a to barn. Særlig om du nyter småbarnsårene. Da har du også to store barnevakter til de to små. :lur:

Gammel 29-02-08, 21:58   #93
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ønsket å bli ferdig med å tenke på graviditet, svangerskap, være gravid, gjennomgå IVF osv osv, rett og slett fordi jeg etter mange år som prøver var veldig forsynt av den tilværelsen, og ville ha kroppen min tilbake uten at noen andre skulle ha førsterett på den. Deretter tenkte jeg at det kan være greit å ha barn som gjennom oppveksten er nokså like i alder og hva de mestrer, slik at vi i større grad kan gjøre ting sammen som familie, uten at vi har flere barn med veldig ulike behov. Når det er sagt er jeg selvsagt klar over at tett i alder ikke behøver å bety like interesser.

Jeg synes ikke "det å bli ferdig med spebarnstiden" er noe negativt. Det er selvsagt en hyggelig og koselig tid, men kan være ganske krevende, og jeg har all mulig forståelse for at det er noe mange ønsker å bli ferdig med.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 22:02   #94
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Ja, men no er de voksne. Hadde de/dere like god kontakt når dere var barn? Jeg sier hva jeg og mange jeg kjenner har erfaring med, ikke hva fasiten er for alle andre.

Det er litt tidlig å si, men det mer enn aner meg at hos oss komme nummer 1 og 3 til å være de med tettest forhold. De har rett og slett en veldig god kjemi.

Gammel 29-02-08, 22:12   #95
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Takk for "kosen" og kommentarer, M&M

Jeg burde holdt meg unna denne tråden, jeg så tittelen og ante hva som kom til å skje. Så bare for ordens skyld, jeg synes det er helt forståelig og legitimt å diskutere og vurdere dette. Å lese gjennom var min variant av å pirke på sårskorpe, fordi jeg fremdeles jobber med å forsone meg med å bli ettbarnsmor. Eventuelt får jeg skaffe meg en ny mann med små barn

kal jeg bidra litt med egen erfaring så har jeg alle varianter i omgangskretsen, inkl

• de som begynte tidlig med tette barn og nå er "ferdig"
  • de som er nesten "ferdige" (og bruker fritiden sin som sjåfører i skytteltrafikk mellom treninger, vennebesøk etc)
  • de som er i 30-årene med tette små,
  • de som er i 30-årene med "utette" barn
  • de over 50 med barn i småskolen
Alle sammen synes de har det fint og ser mange fordeler med å ha det slik de har det, og noen få ulemper. De minuskommentarene jeg hører mest er de som ikke hadde trodd søskensjalusi skulle bli så stort problem mellom tette barn, og de som mimrer nostalgisk over alt de glemte å nyte i travel småbarnstid.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 22:12   #96
Line*
Expired

Standard

Det er virkelig et privilegie.

Gammel 29-02-08, 22:23   #97
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det kan egentlig slå ut begge veier. Unge besteforeldre kan jo være nettopp i den fasen at de gleder seg over at ungene har flyttet ut, og at de endelig har råd og mulighet til å bruke fritiden sin på seg selv. Da tenker jeg ikke på at de ikke sitter barnevakt, det kan man ikke forvente, men at de ikke er hjemme i helger og ferier, og bruker mye av fritiden sin på hobbyer og egne venner.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 22:26   #98
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

men at de ikke er hjemme i helger og ferier, og bruker mye av fritiden sin på hobbyer og egne venner.

Det gjelder faktisk en del gamle, pensjonistbesteforeldre også.

Gammel 29-02-08, 22:34   #99
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Jeg har lyst til at ungene skal få glede av hverandre også. , og jeg vil ikke spre den over mange år.

Ungene kan definitivt ha glede av hverandre selv om det er fire år eller så mellom dem. Det er fire år mellom mine to, og de har begge to veldig stor glede av hverandre. Det er nydelig å se de sammen. Selv har jeg en bror som er to år eldre og en søster som er fire år yngre. Jeg krangla så busta føyk med min bror, mens det var mye mer fred og fordragelighet mellom min søster og meg.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 22:34   #100
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kommer aldri til å bli ferdig med barn, men ferdig med å få dem, blir jeg nok en gang.

Her er ønsket om fler større en sjansen til å få det til, så vi håper det skjer. Samme når. Det er mulig savnet etter fler blir mer merkbart når man ikke helt klarer lage dem på egenhånd, hvem vet? Jeg skulle gitt mye for fler barn, og misunner virkelig de som "bestiller" barn når de vil ha dem og blir gravide omtrent når mannen ser dem nakne. Det hadde vært noe det.

Samtidig har jeg verdens to skjønneste små troll, og jeg nyter dem alt jeg klarer.

Men jeg vet at familien ikke er komplett enda.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
babyproduksjon, egentid

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.