|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du blitt utsatt for hersketeknikker basert på kjønn, i arbeidslivet? | |||
| Nei, aldri |
|
33 | 33,00% |
| Ikke nevneverdig |
|
28 | 28,00% |
| Før, men ikke nå lenger |
|
24 | 24,00% |
| Ja, rett som det er |
|
15 | 15,00% |
| Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
hmmm
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
|
|
|
|
|
|
#202 |
|
Epikur
|
Ja, haha, det samme skjer på forelesninger i historisk politisk strategi eller økonomisk historie.
|
|
|
#203 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det krangling, da?
|
|
|
#204 |
|
Smugleser
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Det er relativt stor forskjell på å være opprørt generelt og på egne vegne ta seg nær av den type holdninger og kommentarer som Madam Mim beskriver.
|
|
|
#205 |
|
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?:bare barnet: |
|
|
|
|
|
#206 |
|
Epikur
|
Jeg er ikke personlig opprørt. Jeg er ikke lei meg og sår og trist på egne vegne. Det eneste jeg har opplevd som personlig ekkelt var å bli fulgt etter av en professor. Jeg er strukturelt forbanna. Og oppgitt.
Anda skjønte det.
|
|
|
#207 |
|
Jeg hadde blitt personlig opprørt over dette, men det er jo meg
|
|
|
#208 |
|
Epikur
|
Næsj, jeg ler oppgitt og overbærende, og setter det på kontoen for Ung Kvinne Forbigått Igjen-kontoen. Hadde jeg tatt det personlig ville det vært helt krise og jeg kunne knapt ha beveget meg ut i arbeidslivet. Jeg har jo vært på intervjuene, de har digget CV'en min, likt meg, vi har hatt god tone og snakket bra, og i enkelte tilfeller vet jeg til og med hvem jeg er blitt forbigått av og det er folk som...ja..Så jeg må sette det på strukturelle forskjeller-kontoen. Ellers ville jeg blitt gal. Forresten helt absurd å ikke få jobber fordi man liksom er fruktbar når man er ufrivillig barnløs.
|
|
|
#209 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Jeg var hos en overlege som var 72 (!) år på mandag, og han spurte meg hva jeg underviste i, antok det var språkfag, så når jeg sa realfag ble han veldig fornøyd og måtte understreke hvor flott han syns det var at jenter valgte den retningen.
|
|
|
#210 |
|
søt
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Den nevnte overlege snakket forresten om at han hadde en "junior" i Oslo og jeg måtte i mitt stille sinn tenke at denne junioren muligens er 50 år.
|
|
|
#211 |
|
Så bra du klarer det. Jeg er nok ikke god nok på sånt og kan lett bli gående å marme på det en stund
|
|
|
#212 |
|
Ustabil
|
Polyanna, Polyanna. Det handler jo ikke om Polyanna? Og selv om vi "kjenner" Polyanna og mener at hun aldri ville sagt noe for å umyndiggjøre eller trakassere noen, så kan jo den unge mannen oppfatte det slik? Hvis han IKKE kjenner Polyanna og ikke vet at hun mente det humoristisk, og ikke vet at hun kaller alle under 30 for "bare barnet". Klart han kan oppfatte det nedlatende, umyndiggjørende og ubehagelig. Kanskje hvis Polyanna er sjef at han til og med oppfatter det som hersketeknikk fra hennes side. At hun er en Tårnfrid-sjef som må hakke på alle andre, og som har behov for å markere sin posisjon overfor den unge jyplingen. |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Ustabil
|
Det var i grunnen det jeg også mente. Det er da ikke nødvendigvis "krangling" om man stiller spørsmål. (Men jeg skjønner jo etter hvert hvorfor enkelte oppfatter nesten alt som trakassering - hvis bare enkle spørsmål blir tatt så negativt!) |
|
|
|
|
|
#214 |
|
flisespikker
|
Nettopp. Det er vel i grunnen litt det mange sier her også - at noe som for den som sier det er ment som en vennlig spøkefull tøysete tone kan oppfattes som nedlatende, sårende, påtrengende og til og med trakasserende av mottageren. Og at tilsynelatende helt uskyldige individuelle misforståelser (f.eks. når det gjelder hvem som skal lage kaffe eller vet hvordan printeren virker) kan regnes som diskriminering og til og med trakassering, av den som blir utsatt for det, når det blir veldig mye av det.
|
|
|
#215 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Det er jo dette som gjør det vanskelig. Vi kunne jo gjort det "enkelt" og hatt det som i USA, med regler for alt. Men da blir det jo skrekkelig kjedelig (og slett ikke trakasseringsfritt heller, forresten)
|
|
|
#216 |
|
heimføing
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?I dag var jeg på besøk hos et samarbeidende firma. Mens jeg gikk gjennom lokalet ilag med sjefen der, så la han armen om skuldra mi som om jeg var en annen småjente! For pokker, jeg er nesten like gammel som han - og så går han ved siden av meg som om jeg er dattra hans. |
|
|
|
|
|
#217 |
|
Travelt opptatt
|
Egentlig litt merkelig at jeg har merket så lite av slikt på realfagsavdelingene. De gamle gubbene har bare prøvd å rekruttere meg til deres spesialfelt. Noen av de yngre mennene favoriserer studenter framfor studiner, men ikke mer enn at man kan le av dem.
Det minner meg om en gammel rørlegger/sjømann jeg snakket med som bare hadde positivt å si om utlendinger. De var arbeidssomme, hyggelige, faglig dyktige osv.
|
|
|
#218 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Det virker nesten (etter å ha lest denne tråden) som om rene "akademikere" er verre enn de mer "praktiske" realfagene (ingeniørstudier og sånt)? Jeg har jobbet på temmelig RØFFE arbeidsplasser oppigjennom, steder der jeg har vært eneste kvinne eller jente, og der miljøet har vært temmelig rufsete, med vold, løsemiddelskader og whatnot. Jeg har også vært en av få kvinner i "karrierejagjobber" med høy sigarføring, 70-timers uke og mye testosteron. Men ingen av de hardbarka oljearbeiderne eller malingsoperatørene eller finansgutta har vært i nærheten av det dere beskriver av historieprofessorer og kirurger. Påfallende.
|
|
|
#219 |
|
søt
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Det må vel være litt rom for å spille litt på kjønn så lenge det ikke er sjikane, men jeg ser helt klart at grensene er uklare.
|
|
|
#220 |
|
Epikur
|
Det er så utrolig nedlatende å si noe sånt! Det er jo det jeg gjentar og gjentar; jeg er ikke spesielt sårbar og sart, jeg er bare i stand til å SE dette, fordi jeg er feministisk skolert! Jeg er ikke kranglete, sosialt uintelligent eller vanskelig å ha med å gjøre, men jeg klarer å skille flørt fra trakassering.
jeg tror feks at i finansgutte-bransjen så er man så selvopptatt og konkurranseorientert at man ikke har tid til å trakassere. Men jeg tror ikke heeeelt på at det aldri skjer, det er vel ikke bare tilfeldig at disse bransjene er mannsdominert? Også tror jeg at du ikke får med deg alt.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 01-02-08 kl 13:48. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|