Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du blitt utsatt for hersketeknikker basert på kjønn, i arbeidslivet?
Nei, aldri 33 33,00%
Ikke nevneverdig 28 28,00%
Før, men ikke nå lenger 24 24,00%
Ja, rett som det er 15 15,00%
Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-08, 12:38   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, klart det er. Ingen mannlig diplomstudent ville noensinne bli tatt for å være sekretær, ville han vel? Og ingen ville kommet på å spørre en ung mann om å lage kaffe, booke flybilletter eller løpe ærend? Det er jo fordi de er damer, at man øyeblikkelig antar de er sekretærer, at de ikke har noe annet vettugt der å bestille?

Men TRAKASSERING, Mim, er ikke det litt mer enn å gjøre feil antagelser?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:41   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Når det skjer gjentatte ganger, er det trakassering i min verden i hvert fall...

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:42   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bina: jeg anser meg ikke for å være trakassert når noen feilaktig tar meg for å være sekretær. Jeg er helt enig med deg at det ikke går inn i definisjonen. Derimot anser jeg meg for å være forkjellsbehandlet, all den jeg aldri hører om gutter eller menn som blir utsatt for den samme feiltolkningen.

Rekker ikke skrive mer nå. Sykt barn kaller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:48   #4
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Bina: jeg anser meg ikke for å være trakassert når noen feilaktig tar meg for å være sekretær. Jeg er helt enig med deg at det ikke går inn i definisjonen. Derimot anser jeg meg for å være forkjellsbehandlet, all den jeg aldri hører om gutter eller menn som blir utsatt for den samme feiltolkningen.

Rekker ikke skrive mer nå. Sykt barn kaller.

Nei, det var i grunnen det jeg også ville fram til. Forskjellsbehandling kan man gjerne kalle det, men kall det ikke trakassering. Det syns jeg er å skyte spurv med kanoner.

Og så må jeg si - om det med sekretærer - det er forskjell på om man innenfor avdelingen alltid er den som blir satt til kopiering, ordne kaffe til møter, skrive referater osv - og om tilfeldige kunder stikker hodet inn av døra og antar at du er sekretær. Sistnevnte skyldes mest sannsynlig at du var der og at døra var åpen... førstnevnte KAN det være nødvendig til slutt å gå opp en grensegang.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 13:02   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Haha, så snill du er som unnskylder fordommer.

Når jeg og to mannlige studenter skal intervjue noen, hvorfor antar de at JEG er sekretæren? Kan det være en misforståelse, eller kan det være at man ikke tror at damer kan ha mer for seg eller kan det være at dersom damer er i arbeidslivet så er de sekretærer eller hva er det? Når en kvinnelig diplomstundet ALLTID blir tatt for å være sekretær, så er det kanske litt mer enn en dum misforståelse? kanskje det heller er fordommer, konstant nedvurdering (det er faktisk litt irriterende når man har x-antall vekttall å bli tatt for å ikke ha noen...) og faktisk trakassering? Jeg regner faktisk setninger som "Døh, søta, kanke du hente noe kaffe til oss, a'?" som trakassering, særlig når det er mitt intervju og de to stutene jeg har med meg surfer på det jeg har ordnet for dem.

Når jeg går på eksterne møter sammen med min eldre mannlige ansatte, som jeg er sjefen til, hvem tror du folk regner med at er sjefen da? Misforståelse? Hm?

Gammel 28-01-08, 13:08   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er forresten hersketeknikkene:
Usynliggjøring
Usynliggjøring foregår når kvinner blir bortglemt, forbigått eller «overkjørt».

Latterliggjøring
Latterliggjøring foregår når kvinners innsats blir hånet, ledd av eller sammenlignet med dyreatferd.

Tilbakeholdelse av informasjon

Tilbakeholdelse av informasjon foregår når menn, som en selvfølgelighet, henvender seg til andre menn, og kvinner ikke gis informasjon om viktige saker på arbeidsplassen eller i det politiske livet.

Fordømmelse uansett hva du gjør

Enten er du for passiv, eller så er du for pågående
. Også kalt dobbelstraffing.

Påføring av skyld og skam
Påføring av skyld og skam skjer gjennom latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking.

Gammel 28-01-08, 13:10   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Og jeg ser at bina benytter seg av flere. Du er sikkert en herlig sjef.

Gammel 28-01-08, 13:15   #8
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordømmelse uansett hva du gjør

Enten er du for passiv, eller så er du for pågående
. Også kalt dobbelstraffing.

Heh, dette minte meg på denne igjen:
(av Tom Toles, plukket opp via dagensondekvinner).

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 14:27   #9
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, så snill du er som unnskylder fordommer.

Når jeg og to mannlige studenter skal intervjue noen, hvorfor antar de at JEG er sekretæren? Kan det være en misforståelse, eller kan det være at man ikke tror at damer kan ha mer for seg eller kan det være at dersom damer er i arbeidslivet så er de sekretærer eller hva er det? Når en kvinnelig diplomstundet ALLTID blir tatt for å være sekretær, så er det kanske litt mer enn en dum misforståelse? kanskje det heller er fordommer, konstant nedvurdering (det er faktisk litt irriterende når man har x-antall vekttall å bli tatt for å ikke ha noen...) og faktisk trakassering? Jeg regner faktisk setninger som "Døh, søta, kanke du hente noe kaffe til oss, a'?" som trakassering, særlig når det er mitt intervju og de to stutene jeg har med meg surfer på det jeg har ordnet for dem.

Når jeg går på eksterne møter sammen med min eldre mannlige ansatte, som jeg er sjefen til, hvem tror du folk regner med at er sjefen da? Misforståelse? Hm?

Men er det ikke en liten forskjell på trakassering og forventning?

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)trakassering~e'ring f1 el. m1 smålig forfølgelse, stadig sjikane

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.