Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
Opprinnelig lagt inn av Embs, her.
Dette synes jeg er usaklig, det er da ikke det det handler om. Hvis jeg som kvinne gjentatte ganger blir bedt om å hente kaffe, ordne med taxi osv (og som Blå sier: Det er ikke en del av min stillingsbeskrivelse), og min mannlige kollega på naborommet ikke gjør det, er det noen som setter meg i en bestemt bås fordi jeg er kvinne. Hvis dette skjer om og om igjen, er det irriterende og frustrerende, og hva er galt med å kalle det trakassering? Selvfølgelig finnes det mye mer alvorlig trakassering, men det betyr ikke at dette ikke er det.
Jammen kjære vene. Du oppfatter det som trakassering UTELUKKENDE fordi du anser sekretæroppgaver å være UNDER din status. Du ville IKKE reagert like negativt om noen antok du var daglig leder.
Med andre ord: hvis noen antar at du er noe som du føler deg "bedre" enn, så oppfatter du det som trakassering. Men hvis de antar at du er noe som du er "lavere" enn, så blir du kanskje til og med smigret.
Hvor er logikken? Burde man ikke bli akkurat like fornærmet uansett hva andre antar at man er?
(Og nå tenker jeg på om jeg burde blitt skikkelig sur på hu kjerringa i butikken som begynte å spørre MEG om hvor de hadde surkål - hun trodde åpenbart at jeg jobbet der!)
|