Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du blitt utsatt for hersketeknikker basert på kjønn, i arbeidslivet?
Nei, aldri 33 33,00%
Ikke nevneverdig 28 28,00%
Før, men ikke nå lenger 24 24,00%
Ja, rett som det er 15 15,00%
Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-08, 13:30   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og her har vi det igjen: hvis man mener seg utsatt for forskjellsbehandling, trakassering eller annet grums på grunnlag av kjønn, så er det fordi man selv ikke er flink nok til å unngå det, ikke har den rette holdningen eller ikke er flink nok til å la ting "prelle av".

Selvsagt er det best å møte folk med åpenhet, humor og selvironi, men man kommer bare så langt med slike midler. Er det mye nok over en lengre periode, så går man lei av å alltid parere kommentarer eller holdninger med et flir og et trekk på skuldra. Før eller senere blir man som oftest sur og lei av å stadig sloss i motvind.

Også synes jeg det er en utrolig bakvent holdning, at dersom jeg møter forskjellsbehandling, nedlatenhet eller trakassering så er det min jobb å unngå problemet ved å fleipe det bort eller vise et "åpent sinn". Det synes jeg er samme type argumentasjon som når et voltektsoffer får høre at hun kan skylde seg selv siden hun gikk utfordrene kledd eller ble med fyren hjem frivillig.

(Nei, jeg sammenligner ikke voldtekt og trakassering på arbeidsplassen i andre henseende, og jeg sidestiller dem ikke i alvorlighet. :åpplyser for dummies: )

Var nå ikke helt sånn jeg mente det, da.

Det jeg mener er at det finnes NOEN som åpenbart greier å irritere seg grenseløst over at andre tar dem for å være sekretær (klassisk eksempel). Jeg kjenner opptil flere i RL. Men er dette (objektivt sett) trakassering? Jeg mener nei.

På den annen side vil jeg objektivt sett si at puppetafsing og slibrige kommentarer ER trakassering.

Og så tror jeg at det også finnes en del som VELGER å skylde på kjønn hvis en konflikt oppstår med andre. Det er jo utenkelig at det er MEG som person de ikke liker, ikke sant? Så det er nok fordi jeg er kvinne / innvandrer / same / homo. Dermed flytter man fokus i konflikten fra personnivået (hvor det mange ganger faktisk hører hjemme) og over til "alt er de andre sin skyld". Jeg sier ikke med dette at ingenting går på kvinne / innvandrer / same / homo, men det gjør ikke ALLTID det.

Om jeg blir forbigått i en intern tilsettingsprosess så KAN det jo ha vært fordi han som gikk foran hadde lengre erfaring, mer spesifikk erfaring. Det trenger ikke være fordi han er mann.

Den virkelige trakasseringen handler ikke om å la ting prelle av. Men det er ikke nødvendig å ta all motgang i livet som trakassering heller. Vi kan ikke alle få viljen vår hele tiden.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.