Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Ett eksempel: jeg tror det var i tråden om når man hiver ut jula - der mange svarer "På torsdag, for fredag kommer vaskehjelpen". Det oppfatter jeg litt som et forsøk på å "skryte". Få lov til å fortelle at man har vaskehjelp, selv om DET var helt uvesentlig i tråden.
Jeg synes du høres ut som du har en veldig dyster og mistenkelig innstilling til folk hvis det er slik du tolker det som blir sagt om dette temaet. Det falt meg ikke inn en gang at det skulle være skryt å fortelle hvorfor man valgte en spesiell dag, ikke noe mer enn "På torsdag, for fredag får vi middagsgjester".
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Signalet er jo egentlig tydelig. MIN tid er så verdifull at DEN kaster jeg ikke bort på meningsløst arbeide som andre kan gjøre for meg. (Deres tid er det jo ikke så farlig med?)
Synes ikke du tiden din er verdifull? Jeg synes tiden min er omtrent det mest verdifulle som er, det er så veldig mye jeg har lyst til å gjøre med den, og jeg har på ingen måte nok tid til alt, så da må noen ting prioriteres ned og kanskje organiseres helt bort. Jeg forstår for eksempel godt at folk med lang og upraktisk reisevei kjøper seg bil for å slippe å bruke to timer om dagen til å komme seg til og fra jobb og barnehage, og oppfatter det absolutt ikke som skryt om de forteller at de har bil, eller som om de føler seg for gode til å ta t-banen, slik jeg gjør selv. Jeg skjønner godt at man velger å kjøpe brød i stedet for å bruke tid på å bake det selv, uten at dette er ment som et "statusvalg" (se, jeg er for travel til å bake!), og om noen betaler håndverkere for å bygge et hus for seg, synes jeg det ville være merkelig å se dette som et uttrykk for at "det er ikke så farlig med håndverkernes tid, de har sikkert ikke noe bedre å ta seg til enn å bygge huset mitt likevel". Håndverkerne har selv valgt å jobbe som akkurat det, på samme måte som hushjelper og renholdere har valgt sine yrker. Jeg synes det er respektløst overfor dem som har disse jobbene å antyde at de kaster bort tiden sin med meningsløst arbeid (som "vi" egentlig burde gjøre selv).
Dessuten betaler jeg andre for å gjøre jobber jeg forsåvidt kunne har gjort selv av flere grunner. Å slippe å gjøre det selv (og dermed spare tid), er én grunn, ja, men en annen er fordi jobben da blir bedre gjort, og i en del tilfeller er grunnen at jobben da blir gjort overhodet. Når jeg en gang i tiden skaffer meg vaskehjelp igjen, kommer den tredje grunnen til å være den viktigste.