Sv: Gir man julegaver uten å avtale?
Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.
Jeg føler ikke helt dere leser det jeg skriver. Disse forventer helt tydelig noe tilbake.
Og gavene var stortsett ikke til meg, men til Poden. De er liksom fra barna til venninnene mine som jeg treffer to ganger i året og som mitt barin ikke kjenner engang. Det er andre jeg heller ville kjøpt noe til før de, for å si det sånn.
Jeg vil heller ikke ha noe uten å kunne gi tilbake, og når de så klart forventer det, ja da syntes jeg faktisk det må gå ann å si at det er frekt/lite betenksomt. De er VELDIG klare over at jeg ikke har masse penger akkurat nå.
På lik linje som at noen her reagerer på at jeg betegner det som frekt så reagerer jeg litt på at så få har forståelse for at det føles nedverdigene å komme til kort her pga økonomi. Jeg er rett og slett også litt drittlei av at jula dreier seg om å kjøpe, kjøpe,kjøpe.
Fikk forresten en overraskende gave av en venninne i fjor. Hun PRESISERTE at hun IKKE skulle ha noe igjen, men at hun bare hadde lyst til å gi noe (vi kjøper små ting til hverandre i ny og ne). Det var hyggelig gjort syntes jeg.
Men så lenge man ikke gjør noen avtale om å kjøpe til hverandre, så kan man ikke forvente å få noe tilbake, mener jeg.
Jeg og noen venninner drev også og kjøpte noen gaver til barna sånn til jul og bursdag, men så tok jeg opp at jeg ikke orket det rett og slett. Slike smågaver blir fort mye likevel, når det er mange av dem. Dessuten blir det bare "ræl". Nå kjøper jeg til dattera til ei venninne bare, og det er fordi jeg er fadder.
Når du får noe fra noen du ikke har avtalt med, kan du ikke bare si : "visste ikke at vi hadde en avtale om gave jeg?" - eller noe sånt?
Så lenge de vet du er alenemor og student, må de jo skjønne at du ikke har tusenvis å bruke på julegaver.