Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-07, 11:22   #1
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Denne diskusjonen handlet ikke om det å sende barn i barnehagen om man selv har fri/er hjemme/er sykmeldt etc.

Jeg er sykmeldt selv nå, og sender Hannah i barnehagen hver dag. Og har slettes ikke dårlig samvittighet for det. Hun stortrives og har det helt flott!

Og vi i barnehagen (jeg iallefall) analyserer IKKE foreldre og gjør meg tanker om de burde hatt barna mindre i barnehagen etc. Men jeg har i enkelte tilfeller tatt opp med noen foreldre at de bør komme tidligere i barnehagen enn de gjør, til det beste for barnet.
Jeg tar også opp med foreldrene om jeg ser at barnet har det vanskelig og er veldig sliten, så prøver vi løse dette i fellesskap.

Jeg delte mine erfaringer mht slike uker der det ofte er veldig få barn i barnehagen, og hva det gjør med både barn og voksne. Ikke barnehagen sånn generelt.

Forøvrig er det meg bekjent at det i Sverige (iallefall deler) er fryktelig strengt på dette. Er man ikke på jobb, så får man ikke ha barnet i barnehagen. Holdningen er helt annerledes der. Barnehagen brukes KUN etter foreldrenes behov ut i fra jobb. Om man tar seg en feriedag, får man heller ikke ha barnet i barnehage - da må man finne annen pass om man som forelder skal finne på noe uten barn. Jeg hørte til og med at barnehagen har sjekket med jobben til enkelte foreldre når de dro? For meg er dette helt snålt, men der er det nok ganske vanlig.

Jeg er delvis hjemmeværende, og koser meg med barna mine om morgenen, før vi går til barnehagen. Som regel er vi ikke der før kl 10, og noen ganger senere også. Jeg sørger for at de rekker turer, baking, samlingsstunder osv., og synes at det må være opp til meg som forelder å disponere bhg-plassen slik det passer meg og oss. Barna mine stortrives med dette. Heldigvis er det ingen av personalet som har snakket med oss om at vi bør komme tidligere med barna, (hvis ikke det skjer noe spesielt, sånn som i dag, skulle de bake lussekatter kl 09)

Styrer sa faktisk til meg en gang: " Dere har betalt for bhgplassen, og disponerer plassen fritt slik dere vil."

Dette synes jeg er en god holdning. Det er vel bare i sjeldne tilfeller der foreldre disponerer plassen på en gal måte, og det skal mye til for at barna blir skadelidende av det.

Jeg blir litt provosert av personalet som hele tiden skal synse og ha meninger om hva som er viktig og riktig for andres barn. Er barna der mange timer hver eneste dag er det galt, kommer de sent er det galt, er de der i romjula får man kritikk for det også.....

Gammel 12-12-07, 11:34   #2
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

J
Jeg blir litt provosert av personalet som hele tiden skal synse og ha meninger om hva som er viktig og riktig for andres barn. Er barna der mange timer hver eneste dag er det galt, kommer de sent er det galt, er de der i romjula får man kritikk for det også.....

Som ansatt i barnehage har man et stort ansvar for alles barn når de oppholder seg i barnehagen. I de tilfeller man får tilbakemeldinger fra personalet om at barnet burde hatt litt kortere dager, så er det jo utifra barnets beste. Foreldre bør jo ha så mye tiltro til barnehagen at de faktisk kan gi en riktig tilbakemelding på hvordan barnet har det i barnehagen. Om man faktisk kan møte den tilretteleggingen som foreslås, er jo en helt annen diskusjon. Og få kritikk for at man på et generelt grunnlag bruker plassen i romjulen, er jo bare uprofesjonellt fra barnehagens side. Og som foreldre er det overhodet noe jeg ikke ville funnet meg i.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 00:36   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er delvis hjemmeværende, og koser meg med barna mine om morgenen, før vi går til barnehagen. Som regel er vi ikke der før kl 10, og noen ganger senere også. Jeg sørger for at de rekker turer, baking, samlingsstunder osv., og synes at det må være opp til meg som forelder å disponere bhg-plassen slik det passer meg og oss. Barna mine stortrives med dette. Heldigvis er det ingen av personalet som har snakket med oss om at vi bør komme tidligere med barna, (hvis ikke det skjer noe spesielt, sånn som i dag, skulle de bake lussekatter kl 09)

Styrer sa faktisk til meg en gang: " Dere har betalt for bhgplassen, og disponerer plassen fritt slik dere vil."

Dette synes jeg er en god holdning. Det er vel bare i sjeldne tilfeller der foreldre disponerer plassen på en gal måte, og det skal mye til for at barna blir skadelidende av det.

Så om personalet tar opp med deg at ditt barn har problemer med å komme inn i lek fordi h*n kommer sent så gir du bare blaffen i det? Det er slik at for noen så spiller det ingen rolle når de kommer, de kommer inn i lek uansett, mens det for andre er veldig vanskelig å komme sent fordi de da har problemer med å finne seg tilrette. Det er vel ikke så vanskelig å forstå at vi som jobber i barnehage faktisk vil det beste for de barna som er der og at vi dermed tar opp med foreldrene om det er noe vi observerer og gjerne vil prøve å gjøre noe med. Men jeg kommer aldri til å "tvinge" noen foreldre til å komme tidligere om de absolutt ikke vil, men jeg kommer aldri til å slutte å ta opp slike ting om det er nødvendig. (men dette er vel strengt tatt en annen diskusjon)

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 08:27   #4
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hva vet du om foreldrenes helsetilstand? Mentalt og fysisk? Det kan være grunner til at de trenger å levere barna selv om de er hjemme. For alt du vet kan disse barna ha det mye bedre i barnehagen.

Jeg blir litt forundret over at så mange reagerer så kraftig over at barnehageansatte gjør seg opp en mening om foreldrene. Jeg vil tror de (personalet) ofte har god informasjon om foreldrenes situasjon.

Og foreldrenes helsetilstand? Jeg håper da de fleste foreldre som har en tilstand utenom det vanlige vil ta det opp med barnehagen.

Gammel 13-12-07, 09:04   #5
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg blir litt forundret over at så mange reagerer så kraftig over at barnehageansatte gjør seg opp en mening om foreldrene. Jeg vil tror de (personalet) ofte har god informasjon om foreldrenes situasjon.

Og foreldrenes helsetilstand? Jeg håper da de fleste foreldre som har en tilstand utenom det vanlige vil ta det opp med barnehagen.

Det jeg reagerer på er at barnehageansatte sitter og gjør seg opp en mening om foreldrene har god nok grunn til å levere barnet i barnehagen. Og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke går og flasher min diagnose til barnehageansatte. Det har de ikke noe med.

Gammel 13-12-07, 09:39   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det jeg reagerer på er at barnehageansatte sitter og gjør seg opp en mening om foreldrene har god nok grunn til å levere barnet i barnehagen. Og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke går og flasher min diagnose til barnehageansatte. Det har de ikke noe med.

Denne vil jeg bare signere

De fikk vite det som kunne ha noe å si i forhold til eventuell arvelighet da ztjerna begynte i barnehagen. Ting de burde unngå og ting de kunne komme til å observere ifht hans kropp og utvikling. Mer enn det synes jeg ikke de har behov for å vite.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 09:48   #7
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Signerer Safran. Siden jeg ikke har noen fast jobb etter permisjonen kunne jeg jo fint ha hatt både JC og Lillemann hjemme foreløpig. Det er bare det at jeg rett og slett ikke har mulighet til å stelle minsten alene en hel dag slik det er nå. Det ville gjort ubrukelige armer enda værre enn de er. I tillegg ville det vært farlig for minsten, fordi jeg rett som det er mister all kraft i armene og risikerer å miste ham rett i bakken. Så lenge jeg har ungene i barnehagen på dagtid påvirkes de ikke av dette, og derfor synes jeg ikke jeg har noen opplysningsplikt ovenfor de som jobber i barnehagen. Hvorfor vi bruker plassene våre har de ikke noe med. Det er ikke deres jobb å vurdere våre behov.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 12:36   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For mange barn fungerer dette veldig bra.
For andre ikke.

JEG er der for barna. Og når jeg ser at barn sliter med å få lekekamerater og komme inn i leken, fordi de kommer så sent - og leken ofte allerede er etablert.. så ser jeg på det som min plikt å si ifra. Hva foreldrene velger å gjøre er opp til dem.

Jeg kan ikke ta hensyn til hva foreldre "synser" hele tiden heller. Jeg har barnas perspektiv, så får de både bli sur, fornærmet og sinna på meg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 12:46   #9
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

For mange barn fungerer dette veldig bra.
For andre ikke.

JEG er der for barna. Og når jeg ser at barn sliter med å få lekekamerater og komme inn i leken, fordi de kommer så sent - og leken ofte allerede er etablert.. så ser jeg på det som min plikt å si ifra. Hva foreldrene velger å gjøre er opp til dem.

Jeg kan ikke ta hensyn til hva foreldre "synser" hele tiden heller. Jeg har barnas perspektiv, så får de både bli sur, fornærmet og sinna på meg.

Helt enig. Vi må opplyse hva vi syns er best, så må foreldrene avgjøre hva de syns er best.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.