|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#821 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Jordmødre
Det er vel heller ingen som har sagt at det ikke er fødende som reagerer slik heller og heller ikke sagt noe negativt om det. Det som har blitt sagt er at det er bortkastede krefter. Enkelt og greit.
|
|
#822 |
|
Ekvilist
|
Jeg skrev et langt og litt for selvutleverende innlegg som jeg slettet. Vil bare si at jeg er enig med Kanne, det at konkrete saker diskuteres gjør ikke diskusjonen nøytral og generell. Vil også legge til det er vondt og tøft å lese en del av innleggene i denne tråden, jeg tar kritikk direkte til meg fordi jeg sitter med opplevelsen av å ha vært en særdeles dårlig fødekvinne. Det snakkes enkelte ganger i denne tråden om fødselen som om det skulle være en teknisk greie. Bare man puster slik og slik, og skriker sånn og sånn så vil alt gå så mye bedre. Dette er tøff lesning for en som opplevde fødselen som en dødskamp, uten et snev av kontroll over egen kropp. Jeg ga blanke faen i pusteteknikker når jeg følte at jeg var i en dødskamp, og helst skulle hoppet ut i fra vinduet i 12.etg. At jeg samtidig fikk kjeft gjorde ikke saken noe bedre. Heller tvert i mot vil jeg tro.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 02-10-07 kl 17:09. |
|
|
|
|
#823 |
|
Absolut ateist
|
Sv: JordmødreMerkelig. Jeg har også hatt en fødsel der jeg omtrent følte meg voldtatt etterpå. Der jeg hadde null kontroll og bare ønsket å dø. Likevel klarer jeg da fint å se at det er andre måter å føde på som er bedre, som ligger både innefor og utenfor den fødendes kontroll. Dette blir som å klage over at man har dårlig samvittighet for å gi barnet sitt mme, selv om man ikke har morsmelk å tilby, like latterlig å ha dårlig samvittighet for noe sånt. At man selv har vært i en situasjon som tilsier at man ikke har opplevd det optimale, betyr ikke at det optimale ikke finnes.
|
|
#824 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: JordmødreJeg skrek og bar meg, til å begynne med og hadde nok mest fokus på at jeg hadde det vondt og at jeg ikke ville ha det vondt og at det var synd i meg og at det kom til å bli vondere. (Jeg hadde nok en helt normal fødsel med normale smerter |
|
|
|
|
#825 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette var som å lese om min fødsel som endte i hastesnitt fordi han satt fast i bekkenet. |
|
|
|
|
#826 |
|
Epikur
|
Ikke tabu, men temmelig arrogant og lite empatisk, kanskje?
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 02-10-07 kl 19:30. |
|
|
|
|
#827 |
|
Erfaren nok
|
Sv: JordmødreJeg hverken hylte eller gråt under min fødsel. Noen ganger tenker jeg på at jeg kanskje burde gjort det, for at de litt tidligere skulle forstått hvor ille jeg hadde det?
|
|
#828 |
|
|
Sv: JordmødreMadam Mim, dette er en diskusjon som vil bli sår for mange uansett hvor forsiktig man er i. For vi tar alle utgangspunkt i vår egen opplevelse. For min del er poenget at i en helt normal fødsel uten komplikasjoner så er det mulig å miste seg selv til vondten. Og dermed gjøre fødselen vanskeligere for seg selv enn hva den ville ha vært hvis man hadde hatt rett fokus. Igjen jeg presiserer at jeg snakker om normale fødsler uten komplikasjoner av noe slag. I ettertid ser jeg jo også at hvis vi med normale fødsler og uten grunn til hyl og sutring hadde sutret mindre så kan det faktisk være realtieten at jordmødre hadde hatt større forståelse for situasjonen når det virkelig står på og ikke møtt med forutintatte holdninger. For kan det ikke være sånn at dette er hverdagen deres? |
|
|
|
|
#830 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: JordmødreUff, jeg fikk litt dårlig samvittighet jeg nå. Jeg ser på meg selv som en person som har lett for å gi sympati og empati. Ydmyk er jeg også, stort sett. Kanskje i glede over mine raske og greie fødsler, så glemmer jeg at andre ikke opplever det på samme måte som meg.
|
|
|
#831 |
|
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så enig som overhodet mulig.
|
|
#832 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: JordmødreNår det gjelder smertelindring og hvor vondt en har det, så handler det ikke bare om at vi har ulik smerteterskel. Det handler og om at vi rett og slett har forskjellige fødsler. Det føler jeg noen glemmer av og til, når de sier at å føde ikke er så vondt, og når de skryter av at de ikke trengte smertelindring. (sikter ikke til noen her inne, snakker generelt nå) Fødsler er så forskjellige at det nytter ikke å sammenligne.
|
|
|
#833 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
|
|
#834 |
|
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har ingenting å skamme deg over, uansett hvordan fødselen ble, for dette er ikke noe du kan bestemme. Ingen har mulighet til å forutse hva som skal skje under en fødsel og komplikasjoner kan oppstå hos hvem som helst. Jeg vet at det er mange som føler som deg etter fødsler der ting har gått gale, men det er ikke noe man er herre over. De som hadde en drømmefødsel uten smertelindring og skriking, er ikke noe flinkere eller bedre fødersker enn deg. Absolutt alle fødsler er forskjellige, og det er mange ting som spiller inn. Ligger ungen skjevt i fødselskanalen og gir pressrier ved 6 cm åpning, så kan man puste og presse til man blir blå i trynet uten å lykkes. Noen fødsler er så intense og smertefulle at man mister totalt kontroll over seg selv og det som foregår, det er verken unormalt eller et tegn på mislykkethet. Jeg husker selv at jeg skammet meg rett etter fødselen av eldstemann fordi han ble tatt med tang, tenkte at jeg ikke klarte å føde og at det var min feil. Faktum er at fosterlyden sank, det ble kritisk og de måtte få han ut kjapt. Det er ingenting jeg kunne gjort for å forhindre det, men det tok meg lang tid å innse det og i dag er jeg rett og slett takknemlig for at jeg fikk hjelp. Jeg synes du virker som en utrolig sterk jente som har hatt en veldig tøff fødsel, og jeg håper inderlig at du ser selv hvor tøff du var og du gjennomgikk et lite helvete for barnet ditt, det skal du være stolt av og ikke skjemmes over. |
|
|
|
|
#835 |
|
Hertuginne
|
Så riktig, så riktig. Jeg føler meg ikke flinkere eller bedre enn noen andre, bare utrolig heldig og velsignet. Og så blir jeg veldig trist når jeg hører om slike som Irma og Mim som har hatt dårlige opplevelser i forbindelse med fødsel, for det er så utrolig urettferdig. Og som en frelst føderske så ønsker jeg så inderlig at alle andre skal få oppleve hvor fantastisk det kan være når alt går som det skal og fødselen går fint.
|
|
#836 |
|
© All rights reserved
|
Sv: JordmødreJeg har født 3 ganger og har hatt 3 totalt ulike fødsler: |
|
|
|
|
#837 |
|
Absolut ateist
|
Sv: JordmødreJeg er veldig imponert over dere alle. Jaggu. Rett og slett. Det er helt utrolig at det går an.
|
|
#838 |
|
Introvert optimist
|
Det var mannen mins første kommentar etter at første fødsel var vel overstått: "Du var helt lilla i fjeset!". Han var helt sjokkert.
Hvis jeg skal føde igjen vurderer jeg å få lagt inn epidural fra åttende måned omtrent.
Jeg sa fra siste gangen at hvis de hadde studenter som gjerne ville være med, var det helt OK for meg. Det var et sjakktrekk. Da jeg skulle syes, fikk jeg prydsøm fordi jordmoren skulle vise studenten hvordan det skulle gjøres og var supernøye. Etter tre dager følte jeg meg helt som normal igjen etter den flotte sømmen og det etter en skikkelig tøff fødsel.
|
|
#839 |
|
|
Sv: JordmødreMine 3 fødsler har vært veldig forskjellige. Den første fikk jeg epidural før jeg i det hele tatt hadde smerter. Og ja, det var jeg som var "pinglete". |
|
|
|
|
#840 |
|
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |